• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Sommige zenders geen volledig beeld.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter pauzemenu
  • Startdatum Startdatum
P

pauzemenu

Wat mijn is opgevallen is dat sommige zenders geen volledige beeld geven, oftwel aan de zeikanten of boven en onderkant zitten zwarte randen.

Ik heb mijn instellingen op 16:9 gezet en een hoop zenders die geven ook full screen maar een aantal zenders niet.

Hoort dit zo, of is dit op een andere manier in te stellen?
 
Dat kan inderdaad. Er zijn nog steeds een aantal zenders die nog niet overgegaan zijn op breedbeeld. Zenders als EuroSport, Hallmark, Animal Planet, 13th Street, SyFy Universal en Zone Reality zenden nog in het oeroude 4:3 uit en dat geeft of rechts en links zwarte balken of je TV maakt er een soort beeldvullende superzoom van. Dit laatste vervormt het beeld wel. Verder zenden zenders als SyFy Universal, MGM, TCM en de Viacom zenders (MTV, TMF en Nickelodeon/Comedy Central) in letterbox uit. Dit houdt in dat breedbeeld uitzendingen in 4:3 formaat doorgegeven wordt (boven en onder zwarte balken, het beeld is nu net een 'brievenbus') en je de TV handmatig op 16:9 moet zetten. Helaas verdwijnt daardoor dan vaak ook de ondertiteling gedeeltelijk. Overigens worden films die van origine in het superbreedbeeld formaat van 2.35:1 zijn geschoten soms ook als zodanig door de commerciëlen (RTL/SBS), de publieke netten (Ned 1-3, VRT 1-2 en BBC 1-4) en Film1 zo doorgegeven en dan krijg je logischer wijze op een breedbeeld TV ook boven en onder zwarte balken (16:9 = 1.78:1, films worden voornamelijk in 1.85:1 ≈ 16:9 of 2.35:1 geschoten). Dit laatste hoort dus!

Check overigens van tevoren wel of de beeldinstellingen (Menu> Instellingen> TV-instellingen) van je mediabox goed zijn ingesteld, namelijk TV-formaat op Breed (16:9).

Welk merk TV heb je? Bij Philips hoort het beeld normaliter bij breedbeelduitzendingen op 'breedbeeld' te staan, dit doet de TV als het goed is al automatisch; bij 4:3-uitzendingen op '4:3' of eventueel 'superzoom' en bij letterbox uitzendingen op '(movie expand) 16:9' of eventueel '16:9 Ondertitels' of 'Ondertitel zoom'.
 
een aantalzenders ? het zijn er aardig veel zelfs nat geo wild die 4:3 uitzelnd geefd nog verrekte irritante dunne zwarte balken.

ik ben van 62 cm 4:3 tv naar een 107 cm 16:9 tv gegaan en bij sommige zenders is bet beeld gewoon even groot omdat ze niet snappen dat ze het gewooon in 16:9 uit moeten zenden.

ik snap werkelijk niet hoe het mogelijk is dat dit nog voorkomt.
de zenders die 16:9 in 4:3 uitzenden sporen gewoon niet 16:9 werkt prima op een 4:3 tv ik heb er 8 jaar naar gekeken op een 4:3 tv maar een 16:9 programma uitzenden in 4:3 is gewoon niet aceptabel en onnodig.

puur en alleen 16:9 uitzenden zal de 4:3tv eigenaren echt geen problemen geven maar andersom wel.

kortom tijd voor een standaard 16:9 of 4:3 en geen gelul tussenin en we zijn allemaal blij.
 
Terug
Bovenaan