• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

[solved] Beeld en geluid pas na verloop van tijd goed

  • Onderwerp starter Onderwerp starter InZane
  • Startdatum Startdatum
I

InZane

Ik zit nu sinds enkele weken met een nogal hardnekkig probleem en ik hoop dat iemand evt. weet wat het zou kunnen zijn.

Als ik de UPC mediabox (Thomson, grijs model met DVR) inschakel dan heb ik in eerste instantie alleen beeld en geluid op Nederland 1,2 en 3. Andere zenders geven dan óf de melding dat er signaalverlies is, óf het beeld is zwart dat na enkele momenten de welbekende blokken en haperend geluid begint te vertonen. Na enkele minuten worden die blokken steeds minder en heb ik uiteindelijk goed beeld en geluid.
Als de mediabox lang aan staat heb ik uiteindelijk goed beeld en geluid op alle zenders. De signaalsterkte is dan ca. 80% en de kwaliteit +90%.

Mijn installatie ziet er zo uit:
AOP -> Versterker (Tratec) -> 11m coax -> Einddoos -> Philips kabel met vergulde aansluitingen -> Mediabox.

De 11 meter coax heb ik vervangen door Hirschmann Koka 799 kabel en die is met een Hirschmann F connector aan de versterker geschroefd. De oude kabel die er lag was doorgeknipt en gesplit door ex-bewoners voor een aansluiting in een slaapkamer
De versterker is trouwens ooit door een monteur via UPC geïnstalleerd.

Ik begin steeds meer en meer te denken dat mijn mediabox niet helemaal oké meer is.

Is er iemand die deze problemen herkend voordat ik een dure versterker en nieuwe einddoos ga kopen?

Edit: Op de versterker zit trouwens ook een modem voor internet (Fiber Power) en een modem voor telefonie aangesloten. Deze hebben beide geen problemen.
 
Re: Beeld en geluid pas na verloop van tijd goed

Welkom op chelloo!

Als allereerste,

Heb je al fabrieksinstellingen geprobeerd ?
 
Re: Beeld en geluid pas na verloop van tijd goed

Ik denk niet dat de fabrieks instellingen zullen werken. Ook snap ik niet waarom je vergulde stekkers gebruikt , omdat zowel de aansluiting als het binnenwerk van de MB niet verguld is en er dus geen voordeel mee te behalen valt, maar dat terzijde. Wat je het beste kunt doen is de box eens aansluiten met een zo kort mogelijke coax kabel op het AOP (is Abonnee overname punt). Als het probleem dan nog steeds speeld weet je dat het waarschijnlijk niet aan de rest van de binnenhuis installatie ligt en kun je dit aangeven bij de helpdesk die hier sowieso naar zullen vragen. Die Hirschmann kabel is een goede keus.

Natuurlijk welkom op ons forum!!
 
Re: Beeld en geluid pas na verloop van tijd goed

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik weet inderdaad dat een vergulde aansluitingen er niet echt toe doen, maar ik kon de kabel voor weinig krijgen ;) Het oude spul wat er lag was niet veel soeps.

De TV zo dicht mogelijk bij het AOP aansluiten wordt een beetje lastig op dit moment. Dan moet ik eerst weer een setje goede connectoren kopen. Mijn hoofdaansluiting zit in de meterkast namelijk. Het signaal is verder wel doorgemeten en lijkt oke.

Ik heb de box al meerdere keren teruggezet naar de fabrieksinstellingen en ook enkele malen een update geforceerd. Na het terugzetten naar fabrieksinstellingen heb ik trouwens gelijk goed beeld en geluid op alle zenders... totdat de box weer uit is geweest. De test op kanaal 999 geeft ook alles groen, maar dat zegt natuurlijk niet veel. De aansluitingen ben ik trouwens ook nog enkele keren nagelopen. Lijkt allemaal prima in orde.

Ik weet het even niet meer...
 
Re: Beeld en geluid pas na verloop van tijd goed

Dan lijkt het meer op een probleem bij de box zelf. :-\

Maar voor de duidelijkheid moet je wel 100% zeker weten dat jou kabels goed zijn want als UPC een monteur stuurt en het ligt aan jou kost het geld.

Ik denk dat de box defect is, en een monteur kan dit controleren
 
Re: Beeld en geluid pas na verloop van tijd goed

Voor mij is de belangrijkste info die je geeft deze:

Signaalsterkte 80% en signaalkwaliteit 90%.

- De signaalsterkte mag zelfs nog lager zijn dan de huidige (60% zou prima zijn), het lijkt bijna dat hij richting oversturing gaat.
- De signaalkwaliteit MOET echt 100% zijn en is nu dus te laag.

Dan komen we toch terug op het eerdere advies van Luminard, namelijk eerst de box even direct op het binnenkomende signaal aansluiten en kijken wat dan de resultaten zijn.
Vanuit die wetenschap kunnen we dan verder kijken.

PS: Die Tratec, welk type is dat?
 
Re: Beeld en geluid pas na verloop van tijd goed

MartCom zei:
Voor mij is de belangrijkste info die je geeft deze:

Signaalsterkte 80% en signaalkwaliteit 90%.

- De signaalsterkte mag zelfs nog lager zijn dan de huidige (60% zou prima zijn), het lijkt bijna dat hij richting oversturing gaat.
- De signaalkwaliteit MOET echt 100% zijn en is nu dus te laag.

Dan komen we toch terug op het eerdere advies van Luminard, namelijk eerst de box even direct op het binnenkomende signaal aansluiten en kijken wat dan de resultaten zijn.
Vanuit die wetenschap kunnen we dan verder kijken.

PS: Die Tratec, welk type is dat?

Het is een Tratec FDU-44.

Deze dus: https://www.digiproof.nl/epages/Digiproof.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Digiproof/Products/29000255

De TV staat nu al de hele dag aan en ik heb net even de signaalsterkte en kwaliteit bekeken en die staat op resp. 60% en 100%. Dat lijkt me zoals het hoort te zijn!
 
Re: Beeld en geluid pas na verloop van tijd goed

InZane zei:
Het is een Tratec FDU-44.

Deze dus: https://www.digiproof.nl/epages/Digiproof.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Digiproof/Products/29000255

Ik wilde al zeggen, de FRB-240/N kan ik niet terugvinden.

Deze versterker kan je niet inregelen en geeft op elke poort dezelfde versterking, dus daar kan het an sich niet in zitten. De beste optie blijft toch die directe aansluiting van de mediabox op je AOP, vervolgens testen met de mediabox direct op de versterker en dan de conclusie trekken.

Indien in geen van de gevallen de boel goed functioneert, is of de box zelf, of het aangeleverde signaal niet goed, indien hij wel direct op het AOP functioneert, moet er toch ergens in de binnenhuisbekabeling iets mis zijn.

Dan kan je de conclusie trekken of je de monteur moet laten komen, of het zelf op moet lossen.
 
Re: Beeld en geluid pas na verloop van tijd goed

TV direct met een korte kabel op het AOP aansluiten zou ik als uiterste middel nog kunnen doen, maar dat gaat me nu op korte termijn even niet lukken door gebrek aan materiaal.

Ik snap nog steeds niet hoe ik vlak na het aanzetten blokkenfestijn heb en dat na verloop van tijd dat de box aan staat alle problemen zijn verdwenen. Dat kan toch nooit een probleem met bekabeling zijn?

Op dit moment heb ik keurig 60-65% signaalsterkte en 100% signaalkwaliteit.

Anders ga ik het risico met een monteur maar eens wagen...
 
Re: Beeld en geluid pas na verloop van tijd goed

Gisteravond wilden we een programma opnemen en toen begon de mediabox helemaal te flippen en liep vast. Na stroom eraf was ie weer oke, maar opnemen lukt gewoonweg niet :(
Toch maar UPC gebeld en die gaan er vandaag naar kijken. Mag er 24 uur niet aan zitten in ieder geval, dus ik zie het vanavond wel. Ze sturen een SMS als ie weer klaar is. Als de problemen daarna nog niet over zijn krijgen we een nieuwe mediabox opgestuurd.
 
Terug
Bovenaan