• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Snelheids verschil Cisco en Ubee modem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kasper1985
  • Startdatum Startdatum
K

Kasper1985

Thuis heb ik een Cisco 3212 modem en op dit moment een Asus 56U router. Voorheen gebruikte ik een Linksys EA6350. Deze vond ik echter wat beperkt qua instellingen dus vandaar een switch naar de asus.

De Linksys heb ik bij mijn moeder geinstalleerd icm een Ubee modem en deze op bridge mode gezet. Tot mijn grote verbazing haal ik hier (zelfde buurt als waar ik woon in Amsterdam) een behoorlijk hogere snelheid.

Bij mij thuis test ik dit op een iMac die verbonden is met een cat6 kabel met de asus en voorheen met een cat6 kabel met de Linksys.

Zowel op de Linksys en Asus haal ik thuis nagenoeg dezelfde snelheid (Ziggo.nl/speedtest en testmy.net). Heb dit ook op een Ubuntu laptop getest maar zelfde verhaal. Ik heb dit altijd verweten aan het feit dat er een router tussen zit (dit is ook het verhaal van de HD van UPC/Ziggo)

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Het zijn allebei Docsis 3 modems dus ze zouden dezelfde doorvoer snelheid moeten hebben. Wellicht dat de Ubee wat moderner is en beter communiceert met routers in z'n modem functie waardoor er minder (lees:geen) verlies optreed?

Kasper
 
Beide een power alles in 1 pakket 120mbit down en 12mbit up (propositie UPC)

Bij mij met een router ertussen kom ik krap boven de 90 uit afhankelijk van de server. Zonder router direct op de Cisco haal ik thuis ook de 120. Bij mijn moeder haal ik via alle testen de volle 120mbit (niet dat zij die nodig heeft maar UPC deed aan irritante koppelverkoop dus voor het gemak van de Horizon extra box zat ze meteen vast aan 120mbit).

Kasper
 
Mogelijk dat bij jouw thuis de kabel (tussen modem en router, of de andere) niet helemaal lekker is.
De apparatuur schakelt dan terug naar een 100 Mbit/s verbinding.
 
Of een slechte kwaliteit Cat6-kabel tussen modem en router. CCA kan ook voor drastische snelheidsvermindering zorgen...
 
Alle apparatuur hier in huis is gigabit. Testje direct tussen imac en ubuntu haal ik 200+mbit/sec via smb protocol en nog meer via afp.

Overigens dacht ik aan de cpu van de router dus heb deze overclocked zowel cpu als de ram.
 
Overklokken van een router?
Is dat echt nodig? Of maakt dat echt wat uit?
Ik heb een oude Linksys E4200 als hoofdrouter, ervaar nooit snelheidsproblemen.
Ligt het juist niet aan dat overklokken?
 
Het overclocken heeft te maken met het gebruik van VPN. Dat kost veel cpu.

Kabels zijn al meerdere keren vervangen zoals ik al zei heb ik dit al jaren ook toen ik nog 60mbit "fibrepower" had.

Ik blijf toch vermoeden dat het door de cisco modem komt die niet lekker communiceert met de router ofzo.

Maar ik vind een standalone modem veel prettiger dus voor ik dingen ga vervangen was ik eerst benieuwd naar ervaringen hiermee.

Kasper
 
Terug
Bovenaan