• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Snelheid te traag na verhoging 1 mei

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hansjoh
  • Startdatum Startdatum
H

Hansjoh

Dag mensen,

Sinds gisteren is de internetsnelheid verhoogd van 25 naar 120mpbs. Nu heb ik gisteren en vandaag vele tests gedaan, maar de downloadsnelheid komt niet boven de ~65mbps uit en upload rond de 2mbps. Nu ben ik redelijk een leek op dit gebied, maar waar kan dit aan liggen?

Modem is Cisco 3212, router sitecom 300N wireless. Computer is direct verbonden met LAN, kabel is iets van 3 jaar oud (Cat5e, 5m)en computer nog geen jaar oud. Ik zit een behoorlijk eind van de 120mbps vandaan, lijkt mij bijvoorbeeld niet echt een kabel probleem (?).
 
Computer heeft neem ik aan wel een gigabit poortje?
Zie je in Windows vrij gemakkelijk bij de verbinding in de systemtray.
Je kan de PC ook eens rechtstreeks aansluiten op het modem. Dan weet je zeker dat het niet aan de router ligt.
Modem uit, 30 seconden wachten, modem aan, 30 seconden wachten en de netwerkkabel van de PC er eens in doen.
Meerdere servers testen bij Speedtest, er zit veel verschil tussen.
 
Robert Koopman zei:
Je kan de PC ook eens rechtstreeks aansluiten op het modem. Dan weet je zeker dat het niet aan de router ligt.

Hele goede tip!

Dit gedaan en nu dit als resultaat:


Upload blijft nog wel wat achter, maar het werkt dus wel! Ok, dan is de router (Sitecom 300N WL-341)dus het probleem, waar kan dat aan liggen? Heb daar niet veel aan veranderd, alleen een WSP verbinding met een draadloze printer.

Ik zag ook dat de verbinding nu wel 1 Gbps is daarnet nog 100Mbps... Instelling in de router verkeerd?

EDIT: Ik heb het idee dat de router helemaal niet sneller kan dan 100mbps, dat zou een domper zijn..
 
Inderdaad, ik kende de router zo niet 123 maar alle poortjes zijn 100Mb.
Daar ga je de 120Mb niet mee halen.
 
Behalve de router ook aan de bekabeling denken. die kan ook een beperking geven. Maar begin inderdaad eerst bij je router en/of switch. Mijn buurman liep ook tegen de beperking aan veroorzaakt door de router.
 
Robert Koopman zei:
Inderdaad, ik kende de router zo niet 123 maar alle poortjes zijn 100Mb.
Daar ga je de 120Mb niet mee halen.

Das jammer, is het verstandig om zelf een router te kopen en naast de Cisco 3212 te zetten? Toevallig nog suggesties?
 
Ik vind de combinatie eigen router met de Cisco 3212 de mooiste combinatie die er is.
Het modem is uitstekend en je hebt de vrije keuze met de router die je maar wilt.

Welke router moet je hebben?
Dat is altijd een moeilijk antwoord.
Uiteraard met gigabit poortjes, zowel aan de WAN kant als de LAN kant.
Heb je nu geen 5 GHz apparatuur, en in de nabije toekomst ook niet is een dual band router overbodig.
Al zou ik daar toch wel voor kiezen. Echt veel duurder zijn ze niet.
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor een merk.
 
Robert Koopman zei:
Ik vind de combinatie eigen router met de Cisco 3212 de mooiste combinatie die er is.
Het modem is uitstekend en je hebt de vrije keuze met de router die je maar wilt.

Welke router moet je hebben?
Dat is altijd een moeilijk antwoord.
Uiteraard met gigabit poortjes, zowel aan de WAN kant als de LAN kant.
Heb je nu geen 5 GHz apparatuur, en in de nabije toekomst ook niet is een dual band router overbodig.
Al zou ik daar toch wel voor kiezen. Echt veel duurder zijn ze niet.
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor een merk.

Qua draadloze verbindingen hebben we geen 5GHz nodig, af en toe een laptop, 2 smartphones en een printer (WPS). Sterkte/bereik mag wel een stuk beter, dat is met de sitecom niet al te best vaak en nu we de printer boven hebben staan helemaal.

Na een beetje rondkijken kom ik bij deze router terecht: TP-Link TL-WR1043ND Voor 39euro een prima router als ik de recensies zo lees. Uitstekend bereik en 4x 1Gbps LAN.

Zag ook de TP-Link TL-WDR3600, wel met 5GHz, maar wel minder bereik. Even verder onderzoeken nog..
 
Pas met de TL-WR1043ND wel even op, ik meen mij te herinneren dat de WAN-LAN doorvoersnelheid van deze router niet boven de 100Mbps uitkomt.
Dat is bij "veel" routers wel eens de bottleneck.
Alles is netjes Gigabit maar de WAN-LAN doorvoersnelheid laat te wensen over.

Ik gebruik overigens wel twee van die routers maar dan als draadloze accesspoints :)
Met mijn draadloze telofoons/tablets kom ik toch niet boven de 100Mbps uit.
 
Robert Koopman zei:
Pas met de TL-WR1043ND wel even op, ik meen mij te herinneren dat de WAN-LAN doorvoersnelheid van deze router niet boven de 100Mbps uitkomt.
Dat is bij "veel" routers wel eens de bottleneck.
Alles is netjes Gigabit maar de WAN-LAN doorvoersnelheid laat te wensen over.

Ik gebruik overigens wel twee van die routers maar dan als draadloze accesspoints :)
Met mijn draadloze telofoons/tablets kom ik toch niet boven de 100Mbps uit.

De WAN-LAN snelheid, is dat voor draadloos internet? Probeer het te volgen.
 
Terug
Bovenaan