• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Snelheid Draadloos

Berichten
951
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Vroeger toen we alles-in-één pakket hadden met 25mbps haalden we met de laptop 22,5mbps en bekabeld 24,5mbps.
Nu hebben we 60mbps en halen we amper 15mpbs :o
Ligt dit aan de laptop of aan de router??
En hoe is gekomen en kan dit weer 24,5mbps worden?
 
patrykvdmeulen zei:
Vroeger toen we alles-in-één pakket hadden met 25mbps haalden we met de laptop 22,5mbps en bekabeld 24,5mbps.
Nu hebben we 60mbps en halen we amper 15mpbs :o
Ligt dit aan de laptop of aan de router??
En hoe is gekomen en kan dit weer 24,5mbps worden?
Welke PC/laptop (merk en type) heb je en welke wireless adapter zit er in?
Om hogere draadloze snelheden dan 22-23 Mbps te halen volstaat het wireless G-protocol niet. Je moet dus ook het N-protocol gebruiken in je draadloze router. En je wireless adapter moet ook het N-procol ondersteunen.
Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken die meespelen, zoals het aantal radio antennes en het al dan niet gebruiken van WPA2 of WPA-PSK versleuteling en AES authenticatie.

Maar eerst je hardware gegevens, svp...:-)

btw:
Ik heb hier draadloos 58-60 Mbps; vrijwel net zo snel als bedraad dus. Dus hogere snelheid is mogelijk.

Ko
 
Hp compaq Presario CQ71
Processor: Intel Pentium (R) Dual-core CPU T4200 2,00Ghz
Ram: 4GB
HDD: 320GB
 
patrykvdmeulen zei:
Hp compaq Presario CQ71
Processor: Intel Pentium (R) Dual-core CPU T4200 2,00Ghz
Ram: 4GB
HDD: 320GB
Even Googlen op Compaq Presario CQ71 leert dat de wireless adapter alleen 802.11b/g ondersteunt.
Hetgeen inhoudt dat je nimmer draadloos hoger dan de door jou gemeten 23-24 Mbps zult komen met je FP60 abonnement.

Ik heb een HP dv9055ea laptop dat af fabriek voorzien was van een Intel3945abg wireless adapter. Ik heb dat mini-PCIe kaartje eruit gegooid en een D-link DWA140 N-usb adapter gekocht toen ik maar FP60 overging.

Het vervangen van de bij jou aanwezige draadloze b/g adapter door een mini-pcie adapter met N-ondersteuning lijkt een optie, maar is het niet: je laptop zal niet meer opstarten (met dank aan HP die de BIOS heeft gemodificeerd....:-( ).
Het gebruik van bijv. een N usb-adapter lukt wel.

Ko
 
''Hetgeen inhoudt dat je nimmer draadloos hoger dan de door jou gemeten 23-24 Mbps zult komen met je FP60 abonnement.''

Die zin snap er ik niet ???
Hoe kan het dat toen we 25mbps hadden 23,5mbps haalden nu met 60mbps abbo amper 15mpbs?
Dat kan niet aan de adapter liggen ofwel??
 
patrykvdmeulen zei:
''Hetgeen inhoudt dat je nimmer draadloos hoger dan de door jou gemeten 23-24 Mbps zult komen met je FP60 abonnement.''

Die zin snap er ik niet ???
Hoe kan het dat toen we 25mbps hadden 23,5mbps haalden nu met 60mbps abbo amper 15mpbs?
Dat kan niet aan de adapter liggen ofwel??

Gebruikte je toen ook al de Thomson als router?
 
patrykvdmeulen zei:
''Hetgeen inhoudt dat je nimmer draadloos hoger dan de door jou gemeten 23-24 Mbps zult komen met je FP60 abonnement.''

Die zin snap er ik niet ???
Hoe kan het dat toen we 25mbps hadden 23,5mbps haalden nu met 60mbps abbo amper 15mpbs?
Dat kan niet aan de adapter liggen ofwel??
Als je wireless adapter in je CQ71 alleen a/b/g draadloze protocollen ondersteunt (en GEEN n) zul je de g-snelheid krijgen. Die is theoretisch 54 Mbps maximaal, maar in de praktijk komt je dan niet verder dan 23-24 Mbps.

Ik heb intussen begrepen dat er verschillende type-uitvoeringen van de CQ71 zijn, dus het eerste wat je kunt doe is uitzoeken exact welke draadloze adapter er in jouw laptop zit.
Programma's als HWinfo en SIW zijn daar geschikt voor in Windows.
Als er wel een N-capabele adapter in zit is het verder een kwestie van goed instellen en moet je hogere snelheden dan die 23-24 kunnen halen met je Thomson wireless router (die wel N aan boord heeft).

Ko
 
OK -- met je Atheros5007 wireless B/G adapter kom je niet verder dan 23-24 Mbps. Het zou me verbazen als je met een 802.11 N mini-PCIe adapter (ik neem aan dat je adapter ook een mini-PCIe insteekkaart is) zou kunnen opstarten.
HP (en daarmee ook Compaq) hebben een zgn. 'whitelist' in de BIOS ingebouwd. Als de gebruikte adapter niet in die whitelist voorkomt boot je laptop niet eens meer.

Je kunt het beter met een anderssoortige (bijvoorbeeld USB) N-wireless adapter proberen (en vooraf de aanwezige, ingebouwde kaart verwijderen of uitschakelen).

Ko
 
Terug
Bovenaan