• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Snelheid 60Mb dramatisch omlaag met antivirus software

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MattOnTheNet
  • Startdatum Startdatum
M

MattOnTheNet

Een vriend van mij heeft gebruik gemaakt van een UPC aanbieding: €45,00 inclusief Internet 60Mb, TV Digitaal Starter + Telefonie Free. Monteur langsgeweest en op zijn laptop werd de snelheid gehaald (59.32Mb). Blijkt dat je "normale" LAN kaart niet toereikend is en er een Gigabit type gebruikt moet worden. Wel even handig als UPC dat vermeldT! Op zijn eigen PC werden waarden(na installatie van nieuwe LAN kaart) van 9 tot 30Mb gehaald: nooit sneller. Uit voorzorg een volkome nieuw OS geïnstalleerd maar het probleem bleef. PC gestart in "veilige modus met netwerk" en <poef!> de 59Mb werd constant gehaald. Probleem moest dus een programma zijn. Ik kwam er achter dat het antivirus programma (Avast!) de boosdoener was. Avast! verwijderd en AVG geìnstalleerd. Precies hetzelfde probleem: maximaal 30Mb. In AVG de optie "AVG Active Surf Shield" uitgeschakeld en, alweer <poef!>, we zaten weer op 59Mb download snelheid.

Dezelfde testen doorgevoerd op mijn eigen system, een (tegenwoordig) lousy 10Mb verbinding<g>, en daar kwamen waarden van 5Mb wanneer het AV programma was ingeschakeld versus 9.4 wanneer deze was uitgeschakeld. Het lijkt er dus op dat de AV programma's de downloadsnelheid met zo'n 40 to 60% naar beneden halen.

Mijn vraag: heeft iemand dit ook geconstateerd en naar welke oplossing, indien relevant, zou ik moeten kijken: commercieel AV programma, on-route checken van binnenkomende stroom data etc. etc.). Het is natuurlijk inherent dat je wat snelheid verliest, maar het verlies wat ik nu zie is lachwekkend.
 
Dat is onzin, met 100Mbit kaart haal ik ook gewoon 60Mbit, met 1Gbit kaart ook net zo snel.

MAar dat je snelheid omlaag gaat door antivirus is heel normaal omdat i gelijkertijd de files scant die binne komt.
Zelfde als ik ga parren en rarren en tegelijk ga uploaden mis ik ook ineens 10Mbit is i klaar met rarren/parren haal ik weer volle 100Mbit intern.
 
60mbit past perfect in een 100mbit netwerkkaartje, dus een gigabit nic is ietwat overkill voor Fiber-60 ;)

Maar wel leuk natuurlijk :D
 
Er is toch al ergens een topic over in de weg zittende anti-virus programma's?
Zelfs met een overzicht van welke wel en welke juist niet?
Kan het natuurlijk niet vinden als het nodig is.... :(

Blijkbaar is Avast alleen "lastig" bij de hogere snelheden?
Ik merk er met mijn verbinding eigenlijk niets van.
 
Ik draai zelf ook Avast met 60Mbit, heb wel iets last van vertraging, maar veel is het niet, verschil tussen in- en uitgeschakeld is max 2 mbit. Wat voor PC hebben we het hier over?
 
Voor een 60Mb aansluiting, heb je geen gigabit kaart nodig. Wie anders zegt, weet niet waar de klepel hangt in de klok ;) Ik gebruik norton, en heb daar geen enkele probleem mee. Het stoort niet in ieder geval, want ik heb ook 60 Mb. Ik had ook gewoon  waardes van 58 of 59  Mb.
plankie je was me net voor.
 
Ik heb bij een familielid ooit ook heel lang liggen pielen om de snelheid van de internetverbinding op een oude PC in de buurt van de geadverteerde snelheid (bij wat toen @Home heette) te krijgen. Zelfs met verschillende hardware oplossingen geëxperimenteerd totdat ook ik ontdekte dat de gratis virusscanner (waarschijnlijk AVG) de oorzaak was. Na installatie van NOD32 waren de problemen meteen de wereld uit.

Zelf heb ik 60Mbps bij UPC en draai ik ook NOD32 (antivirus) en Online Armor (firewall). Daarmee haal ik 58/59Mbs.
 
Ik gebruik al jaren gewoon helemaal geen virus scanner :) Hoef die troep niet, vertraagt je hele pc. Heb in principe nooit last van virussen. Ligt er ook maar net aan wie er wel en niet aan je computer zitten.

Toch vind ik het vreemd dat AVG de snelheid zowat halveerd, kan toch niet zo zijn dat als je normaal 59Mbit haalt je met AVG nog maar 30 haalt omdat ie de files gelijk scant?

Wat voor PC heb je, wellicht dat het daar ook mee te maken heeft.

Zo heb ik bijvoorbeeld ook dat als ik bijvoorbeeld via newsgroups iets binnen halen met bijvoorbeeld newsleecher ik op een constante 2,90 Mbit/sec zit (25Mbps abbo), hierbij gebruik ik SSL. Deze constante lijn gaat ook pieken/dalen wanneer ik zware processen uitvoer op mijn computer zoals het uitpakken van grote bestanden, of het parren van bestanden. Dan zakt ook ineens mijn verbinding ietwat in.
 
breen1969 zei:
Voor een 60Mb aansluiting, heb je geen gigabit kaart nodig. Wie anders zegt, weet niet waar de klepel hangt in de klok ;) Ik gebruik norton, en heb daar geen enkele probleem mee. Het stoort niet in ieder geval, want ik heb ook 60 Mb. Ik had ook gewoon waardes van 58 of 59 Mb.
plankie je was me net voor.

Daarop wil ik nog aanvullen:

In mijn geval wordt er tussen
- de modem en de router verbinding gemaakt met 100/full.
- de router en de pc verbinding gemaakt met 100/full.
- een Linksys WRT54G v7 gebruikt (bekabeld)
- Avast Antivirus (draaiend in Vista x64)

De verschillen:
Avast uit


Avast aan



Testserver = Brussel, verschil met de andere servers die ik getest heb: Het pijltje bij download duikt linea recta de hoek in, bij bijv. Eindhoven / Amsterdam 'liep' het pijltje er naar toe.
 
Terug
Bovenaan