Smartcard

Status
Niet open voor verdere reacties.

dick360

Forum Gebruiker
Berichten
199
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Sinds de aanschaf van de Humax 5300c een paar maanden geleden, is een aantal keren het beeld weggevallen,krijg melding 'uw smartcard wordt gecontroleerd als deze melding niet verdwijnt dient u uw smartcard te reinigen of opnieuw te plaatsen zie handleiding' (ik heb deze procedure al een paar keer doorlopen!!)

Iemand enig idee?
 

Ziggo WebTeam Jelle

Forum Gebruiker
Berichten
1.533
Waarschijnlijk maakt de smartcard dan niet altijd goed contact. Dit kan komen door stof in de kaartlezer, vuile contacten op de smartcard of versleten. Betreft het een nieuwe smartcard?
 
Topicstarter
Topicstarter
dick360

dick360

Forum Gebruiker
Berichten
199
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Smartcard.

Jelle; bedankt voor reaktie, ik heb de smartcard's (2stuks) al een aantal jaren in gebruik, ik zie geen E07 ? melding maar wel de tekst! Waarmee is de card eventueel te reingen?
Ps. dit euvel doet zich voor sind's ik de Humax 5330c heb,zoals vermeld in voor gaande mail. Ik heb de card hiervoor gebruikt in mijn Samsung H360r,
en nooit geen problemen gehad.

Groet: Dick360
 

Riparius

Forum Gebruiker
Berichten
3.945
Jelle; bedankt voor reaktie, ik heb de smartcard's (2stuks) al een aantal jaren in gebruik, ik zie geen E07 ? melding maar wel de tekst! Waarmee is de card eventueel te reingen?
Ps. dit euvel doet zich voor sind's ik de Humax 5300c heb, zoals vermeld in voor gaande mail. Ik heb de card hiervoor gebruikt in mijn Samsung H360r,
en nooit problemen gehad.

Klein beetje contactspray aanbrengen op de goudkleurige chip met een wattenstaafje. Nooit direct op de kaart spuiten! Daarna de kaart enkele malen - op de juiste manier - in de decoder plaatsen en weer verwijderen. Dit zou het probleem op moeten lossen. Zo niet, dan garantie claimen bij de verkoper van de nieuwe decoder, aangezien de kaartlezer dan kennelijk niet betrouwbaar werkt.
 

CeeS

Legend (✝ 2016)
Berichten
12.357
contactspray is niet echt een goed idee. Ten eerste heb je verschillende soorten (droge en vette) en kan het op de lange duur sommige kunststoffen aantasten. Verder zal niet iedereen een spuitbusje contactspray thuis hebben staan.

Als er echt een probleem bestaat met een smartcard en er rommel op de vergulde contacten zit werkt een gummetje vaak nog het beste. Maar in het algemeen als er geen vuil zichtbaar is en er toch nog steeds meldingen dat de kaart niet gezien wordt komen, kun je de kaart het beste een aantal keren in en uit het apparaat schuiven. Door de wrijving van de contactveren op de smartcard worden beiden schoongemaakt.

Zelf heb ik wel een keer met een nieuwe smartcard meegemaakt dat hij niet goed werkte. Dat kwam door restanten van een lijmlaagje omdat de smartcard verkeerd om in de verpakking zat waarbij het chipoppervlak op het stukje dubbelzijdig plakband zat ipv de andere kant. Die lijmresten kon je redelijk makkelijk met je vinger van de kaart wrijven.

Maar er zou ook nog een probleem met de smartcards kunnen zijn. Sommige CI+ modules werken ook niet goed samen met bepaalde oudere smartcards, misschien geldt dit ook voor een 5300 ?? Als het vaak voorkomt en je het dus makkelijk kunt reproduceren zou je het ook eens kunnen testen met een andere (geleende) nieuwe smartcard. Als het daarmee ook mis blijft gaan zou de smartcard lezer in je ontvanger niet goed kunnen zijn.
 
Topicstarter
Topicstarter
dick360

dick360

Forum Gebruiker
Berichten
199
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Smartcard.

CeeS / Ripparius:

Dank voor jullie info, ik heb ook een Humax 5050c ingebruik, ik kan de smartcard onderling ook eens uit testen, en zal de kaart ook eens wat grondiger (proberen) te reinigen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan