• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Slechte ontvangst regio Den Haag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ziggogebruiker01

Forum Gebruiker
Berichten
294
Hallo,

Ik woon in de regio Den Haag (Haaglanden) en sedert het noodweer van afgelopen vrijdag (5 juni 2015) hapert de ontvangst van digitale TV en Radio zo af en toe. Op alle kanalen. Ik zag op het nieuws dat Ziggo last had v/h hete weer omdat bepaalde electronica oververhit raakte. Volgens de Ziggo site zijn er uiteraard geen werkzaamheden hier en is er ook geen storing bekend.

  • Sigaal sterkte is 47%
  • Signaal kwaliteit 79%
  • Bit Error Rate (BER) = 6

Da's altijd voldoende geweest voor goede ontvangst.

Tijdens het haperen gaat eerst de BER langzaam maar zeker naar de 1000 en valt later de signaal sterkte naar 0%! Ik weet dat de BER ong. tussen de 1 en 5 hoort te zjn. Dat was tot voor kort ook zo (na plaatsen v/e nieuwe AOP, zie dit topic en dit topic door mij)

Meer mensen die last hebben van storing in de Haaglanden?

[woede modus aan]
Ik word hier zo langzamerhand goed knettergek van. De coax-kabel is ooit uitgevonden om van storingen in de ether met een antenne af te zijn (jazeker: vroeger zater een antenne op je TV!). Dat noemde men de Centrale Antenne Inrichting (CAI). Maar anno 2015 is het zo storingsgevoelig als de neten! Ik zal eens rond vragen in de kennissenkring of dit bij KPN en consorten beter is. Wat een gez*** met dat Ziggo/UPC altijd zeg! :(
[woede modus... nog steeds aan]
 
Hallo,

Ik woon in de regio Den Haag (Haaglanden) en sedert het noodweer van afgelopen vrijdag (5 juni 2015) hapert de ontvangst van digitale TV en Radio zo af en toe. Op alle kanalen. Ik zag op het nieuws dat Ziggo last had v/h hete weer omdat bepaalde electronica oververhit raakte. Volgens de Ziggo site zijn er uiteraard geen werkzaamheden hier en is er ook geen storing bekend.

  • Sigaal sterkte is 47%
  • Signaal kwaliteit 79%
  • Bit Error Rate (BER) = 6

Da's altijd voldoende geweest voor goede ontvangst.

Tijdens het haperen gaat eerst de BER langzaam maar zeker naar de 1000 en valt later de signaal sterkte naar 0%! Ik weet dat de BER ong. tussen de 1 en 5 hoort te zjn. Dat was tot voor kort ook zo (na plaatsen v/e nieuwe AOP, zie dit topic en dit topic door mij)

Meer mensen die last hebben van storing in de Haaglanden?

[woede modus aan]
Ik word hier zo langzamerhand goed knettergek van. De coax-kabel is ooit uitgevonden om van storingen in de ether met een antenne af te zijn (jazeker: vroeger zater een antenne op je TV!). Dat noemde men de Centrale Antenne Inrichting (CAI). Maar anno 2015 is het zo storingsgevoelig als de neten! Ik zal eens rond vragen in de kennissenkring of dit bij KPN en consorten beter is. Wat een gez*** met dat Ziggo/UPC altijd zeg! :(
[woede modus... nog steeds aan]

Hier in Rijswijk prima signaal

Signaalsterkte 89%
Kwaliteit 100%
BER 0

Zit hier met 5 kaarten.
 
[woede modus aan]
Ik word hier zo langzamerhand goed knettergek van. De coax-kabel is ooit uitgevonden om van storingen in de ether met een antenne af te zijn (jazeker: vroeger zater een antenne op je TV!). Dat noemde men de Centrale Antenne Inrichting (CAI). Maar anno 2015 is het zo storingsgevoelig als de neten! Ik zal eens rond vragen in de kennissenkring of dit bij KPN en consorten beter is. Wat een gez*** met dat Ziggo/UPC altijd zeg! :(
[woede modus... nog steeds aan]
Tja... Je begint goed, maar dan ga je toch helaas de fout in met je redenering. Ziggo & UPC kunnen hier weinig aan doen, behalve minder zenders op de kabel zetten en de internetsnelheden lager houden. Dan kunnen ze deze frequenties vrij houden.
Maar niemand houdt je tegen om naar KPN te gaan. Dan heb je geen last van instraling op je coax-kabels. Dus... vooral doen! :)
 
Tja... Je begint goed, maar dan ga je toch helaas de fout in met je redenering. Ziggo & UPC kunnen hier weinig aan doen, behalve minder zenders op de kabel zetten en de internetsnelheden lager houden. Dan kunnen ze deze frequenties vrij houden.
Maar niemand houdt je tegen om naar KPN te gaan. Dan heb je geen last van instraling op je coax-kabels. Dus... vooral doen! :)
[off topic] Ik weet niet zo zeker of de bandbreedte afneemt als de internetsnelheden omhoog gaan. Maar dat ze uit ellende op frequenties zijn gaan uitzenden die storingsgevoelig zijn klopt wel denk ik. Men had gewoon moeten wachten tot er meer zenders van het analoge deel uit zijn/kunnen/mogen. Men leerde mij dat analoge TV nog niet zo lang geleden voor die 20 of 30 zenders bijna de helft van alle bandbreedte inneemt. Tja, als je er dan HD TV, pay per view, uitz. gemist, etc. er tussen wil persen dan wordt de spoeling dun. Ik kan het gewoon niet uitstaan dat ze lijken te denken: "De domme klant snapt toch niet dat het aan ons ligt dat de ontvangst tegenwoordig slecht is.". Maar goed, da's allemaal off topic.

Ik vraag me nog steeds af of er meer mensen in de Haaglanden last hebben van een wegvallend signaal seder vorige week vrijdag. In Rijswijk klaarblijkelijk niet (en die hebben al het sterkste kabelsignaal van bijna heel Nl: heeft te maken met geschiedenis). Het lijt wel of ze hier "ergens mee bezig zijn"... :?
 
[off topic] Ik weet niet zo zeker of de bandbreedte afneemt als de internetsnelheden omhoog gaan. Maar dat ze uit ellende op frequenties zijn gaan uitzenden die storingsgevoelig zijn klopt wel denk ik. Men had gewoon moeten wachten tot er meer zenders van het analoge deel uit zijn/kunnen/mogen. Men leerde mij dat analoge TV nog niet zo lang geleden voor die 20 of 30 zenders bijna de helft van alle bandbreedte inneemt. Tja, als je er dan HD TV, pay per view, uitz. gemist, etc. er tussen wil persen dan wordt de spoeling dun. Ik kan het gewoon niet uitstaan dat ze lijken te denken: "De domme klant snapt toch niet dat het aan ons ligt dat de ontvangst tegenwoordig slecht is.". Maar goed, da's allemaal off topic.

Ik vraag me nog steeds af of er meer mensen in de Haaglanden last hebben van een wegvallend signaal seder vorige week vrijdag. In Rijswijk klaarblijkelijk niet (en die hebben al het sterkste kabelsignaal van bijna heel Nl: heeft te maken met geschiedenis). Het lijt wel of ze hier "ergens mee bezig zijn"... :?

Ik heb wel eens onzin gelezen. Maar wat hier staat slaat helemaal nergens op.

Ziggo houdt de klant niet dom door te zeggen dat het probleem veelal bij de klant in huis terug te vinden is. Het is een feit dat dit zo is. Wil je het niet geloven? Het hoeft niet, stap dan over.

Ook analoge tv wordt doorgegeven op storingsgevoelige frequenties. Bij digitaal signaal is het alleen veel duidelijker merkbaar als er ruis in het signaal zit. Een goede installatie stoort niet. Alleen is een goede installatie aanleggen in sommige gevallen een vak apart. Hier zijn bedrijven in gespecialiseerd en deze kun je ook inhuren. De techniek is erop gemaakt dat de signalen in de lucht en op de kabel prima naast elkaar kunnen werken. Scherm alleen de kabel goed af, anders werkt het niet goed. Het is feit dat dit zo is. Wil je het niet geloven? Het hoeft niet, stap dan over.

Het signaal is per aansluiting verschillend in sterkte, het is zelfs per frequentie verschillend. Dit heeft niets met gebied, plaats of geschiedenis te maken. Wel met afstanden tot eind en groepsversterkers, lengtes van kabels, type kabels in de grond en in regeling van de versterkers buiten. Ziggo moet voldoen aan een bepaalde sterkte van signaal op een aansluiting om de aansluiting goed te laten werken. Ziggo zorgt er ook voor dat dit gebeurd. Schade aan kabels en/of apparatuur buiten kan ontstaan en is niet te voorkomen. Maar dit komt zelden voor. Het is dus onzin dat de ene plaats in Nederland meer/sterker signaal krijgt dan een andere plaats. Het is feit dat dit zo is. Wil je het niet geloven? Het hoeft niet, stap dan over.

Dat je geen idee hebt waar je over spreekt is overduidelijk. Of neem iets aan van collega forum gebruikers, of stap over naar een andere aanbieder met een andere infrastructuur. Maar wild om je heen schoppen uit onmacht en niets willen aannemen gaat ons en maar zeker ook jezelf echt niet verder brengen.
 
Ik heb wel eens onzin gelezen. Maar wat hier staat slaat helemaal nergens op.

Ziggo houdt de klant niet dom door te zeggen dat het probleem veelal bij de klant in huis terug te vinden is. Het is een feit dat dit zo is. Wil je het niet geloven? Het hoeft niet, stap dan over.

Ook analoge tv wordt doorgegeven op storingsgevoelige frequenties. Bij digitaal signaal is het alleen veel duidelijker merkbaar als er ruis in het signaal zit. Een goede installatie stoort niet. Alleen is een goede installatie aanleggen in sommige gevallen een vak apart. Hier zijn bedrijven in gespecialiseerd en deze kun je ook inhuren. De techniek is erop gemaakt dat de signalen in de lucht en op de kabel prima naast elkaar kunnen werken. Scherm alleen de kabel goed af, anders werkt het niet goed. Het is feit dat dit zo is. Wil je het niet geloven? Het hoeft niet, stap dan over.

Het signaal is per aansluiting verschillend in sterkte, het is zelfs per frequentie verschillend. Dit heeft niets met gebied, plaats of geschiedenis te maken. Wel met afstanden tot eind en groepsversterkers, lengtes van kabels, type kabels in de grond en in regeling van de versterkers buiten. Ziggo moet voldoen aan een bepaalde sterkte van signaal op een aansluiting om de aansluiting goed te laten werken. Ziggo zorgt er ook voor dat dit gebeurd. Schade aan kabels en/of apparatuur buiten kan ontstaan en is niet te voorkomen. Maar dit komt zelden voor. Het is dus onzin dat de ene plaats in Nederland meer/sterker signaal krijgt dan een andere plaats. Het is feit dat dit zo is. Wil je het niet geloven? Het hoeft niet, stap dan over.

Dat je geen idee hebt waar je over spreekt is overduidelijk. Of neem iets aan van collega forum gebruikers, of stap over naar een andere aanbieder met een andere infrastructuur. Maar wild om je heen schoppen uit onmacht en niets willen aannemen gaat ons en maar zeker ook jezelf echt niet verder brengen.
[off topic] Ik merk dat mijn commentaar en speculaties nogal wat negativiteit oproepen. Mijn excuses daar voor en bedankt voor je uitleg. Enige dat ik er aan toe te voegen heb is dat ik met "geschiedenis" bedoelde dat er in Rijswijk op een bepaald moment in de geschiedenis het CAI coax kabelnetwerk is aangelegd waardoor zij toevallig een zeer sterk signaal hebben. Dat is mij geleerd op de cursus van Ziggo/Casema. Die kreeg ik om daar op de helpdesk te werken. Dat is een ontiegelijk lange tijd geleden dus mijn kennis is klein (lees: sterk verouderd) ten opzichte v/d mensen hier op het forum die vaak reageren en er veel van af weten. Ik stel voor dat we het hier bij laten want het beantwoord mijn vraag niet. Nogmaals excuses voor de off topic en de rant.

[on-topic] Meer mensen last v/e wegvallend signaal in de omgeving Den Haag?
 
Er is een soort van stappenplan om te zien of een storing bij jezelf ligt of bij Ziggo.
Mogelijk wordt er wat korzelig gereageerd,maar dat komt omdat er "tig" topics worden geopend door mensen met signaal problemen,waar dan "tig" keer op wordt gereageerd,wat 9 van de 10 keer een discussie gaat opleveren in de trant van "voor de fusie was het wel in orde,erna niet" waar dan ook weer "tig" keer een discussie over komt.
Met standaard het dreigement dan maar over te stappen naar KPN,dus dat wordt wat vermoeiend.
Als je de zoekfunctie had gebruikt (gezien het regelmatig geplaatste gelijke topics kan die net zo goed weggehaald worden) had je kunnen lezen wat je had moeten doen, dat kun je al op de site van Ziggo,waar ook het stappenplan staat..
Dus ja, het kan wat irritatie opwekken als klakkeloos hetzelfde probleem weer zo wordt neergeplempt terwijl als je op stappenplan had gezocht je nu al bezig was met de oplossing.

Maar goed.
De ber hoort 0 te zijn, niet ergens tussen 1 of welke waarde dan ook, die moet gewoon 0 zijn.
Er kan een signaalsterkte verschil zijn, zit je pal op een eindversterker met een kabeltje van een paar meter dan zal je een hoger signaal hebben als iemand die 50 meter verderop zit.
Alleen digitaal is digitaal, een 0 blijft een 0 en een 1 blijft een 1.
Totdat de signaal sterkte onder een kritisch punt komt en dan houdt het ook in 1 keer op.
Het is normaal zo ingericht dat degene aan het eind van het langste kabeltje een minimale sterkte overhoudt, maar digitaal ga je het verschil niet zien als het signaal 50% is of 100% zolang die kritische grens niet bij 50% ligt natuurlijk.
De signaalsterkte in de tv's en decoders is niet geijkt dus 90% bij het ene apparaat kan 70% bij een ander zijn dus het is niet zo maar te zeggen waar dat dan stopt.

Bij up en downloaden worden up en download kanalen gebruikt binnen het segment waar jij je aansluiting hebt (een soort groep) en ieder up en download kanaal heeft een grens,de data kan daar niet overheen.
De download wordt verdeeld over 8 kanalen (afhankelijk van modem en abonnement) en up 4.
Wordt er in je buurt flink gedownload dan kan het zo zijn dat de boel echt volloopt.
Dus ja, als de snelheid wordt verhoogd dan wordt er meer beroep gedaan op de up en download kanalen en de daar aanwezige bandbreedte.
Er is een nieuw docsis protocol waarbij er nog meer download kanalen gekoppeld kunnen worden,en meer upload.
Die kanalen moeten dan wel ingepast worden in dat drukke kabelverkeer.

Het stappenplan behelst eigenlijk, haal ergens een kabelkeur kabel vandaan (kopen,bonnetje bewaren,netjes houden en desnoods weer terug brengen om juiste kabels te kopen) die zo kort mogelijk is en sluit die aan op je systeem,dus niet netjes gaan neerleggen,gewoon zo kort mogelijk recht toe recht aan,ideaal zou zijn als je decoder en een kleine tv vlak bij het aansluitpunt kan testen.
De BER moet dan 0 blijven.
Is dat niet het geval: Ziggo bellen voor een monteur.
Is dat wel het geval dan moet je het in je eigen bekabeling gaan zoeken, een splitter, een losse haakse plug, zelfs het standaard snoertje van 1,5 meter dat je vroeger ergens bijgeleverd kreeg kan genoeg zijn om de dure kabels die daarvoor zitten in een keer uit te schakelen.

Het kan zo zijn dat je al signaal problemen had maar dat de versterker in de straatkast lekker hoog stond,er een storing is geweest door de warmte,dit is vervangen en dat je nu aan het eind tekort komt.
Je signaalwaarde zegt eigenlijk van niet.
Die ber moet gewoon 0 zijn en die wordt doorgaans niet hoger door een defecte eindversterker,dan moet echt iedereen daar last van hebben.
Succes.
 
1. Er is een soort van stappenplan om te zien of een storing bij jezelf ligt of bij Ziggo. [...]

2. De ber hoort 0 te zijn, niet ergens tussen 1 of welke waarde dan ook, die moet gewoon 0 zijn. [...]

3. Bij up en downloaden worden up en download kanalen gebruikt binnen het segment waar jij je aansluiting hebt (een soort groep) en ieder up en download kanaal heeft een grens,de data kan daar niet overheen.
De download wordt verdeeld over 8 kanalen (afhankelijk van modem en abonnement) en up 4. Wordt er in je buurt flink gedownload dan kan het zo zijn dat de boel echt volloopt. Dus ja, als de snelheid wordt verhoogd dan wordt er meer beroep gedaan op de up en download kanalen en de daar aanwezige bandbreedte. Er is een nieuw docsis protocol waarbij er nog meer download kanalen gekoppeld kunnen worden,en meer upload.
Die kanalen moeten dan wel ingepast worden in dat drukke kabelverkeer.

4. Het stappenplan behelst eigenlijk, haal ergens een kabelkeur kabel vandaan (kopen,bonnetje bewaren,netjes houden en desnoods weer terug brengen om juiste kabels te kopen) die zo kort mogelijk is en sluit die aan op je systeem,dus niet netjes gaan neerleggen,gewoon zo kort mogelijk recht toe recht aan,ideaal zou zijn als je decoder en een kleine tv vlak bij het aansluitpunt kan testen.
Ik heb wat tekst weggeknipt en nummertjes bij je reactie gezet voor mijn eigen gemak.

Beste G.bruiker: hartstikke bedankt voor je reactie en je info! :) Vooral verklaring 3 is voor mij een openbaring! Als je begrijpt hoe iets werkt weet je ook beter wat er niet fout kan gaan en wat wel. Dat helpt ontzettend!

Het stappenplan heb ik doorlopen (zie o.a. dit topic van mij). Ik heb een (1) kabelkeur kabel, een nieuwe AOP (die storing op 800 MHz die ik zo af en toe had oploste) een (1) decoder en 1 scart kabel naar mijn TV. Verder heb ik 1 kabel die bij de AOP zat naar mijn modem (zeer oud maar ik ben er prima tevreden mee: Motorola Surfboard SB5100E). Het probleem is niet (meer) dat ik een slechte ontvangst heb. Mijn BER is (vrijwel) nul. De signaal kwaliteit is 90% en de sterkte 43%. Dat is het probleem niet.

Maar zo af en toe zakt de signaalsterkte naar nul (op elk kanaal, niet alleen de kanalen die op 800 MHZ zitten o.i.d.). Het signaal valt dus weg. Gedurende een paar seconden tot een halve minuut. Ik denk dat een monteur daar weinig mee kan. Uiteraard neemt de BER dan ook schrikbarend toe. Het stappenplan houdt daar geen rekening mee. Is dit storing (lees: elektromagnetische storing via de ether) zit er iemand te veel te downloaden of zijn er werkzaamheden waardoor het hele signaal wegvalt zo af en toe? Wie zal het zeggen. Maar ik denk dat het probleem niet (meer) bij mij in huis zit.

Ik zag op het journaal dat Ziggo last had v/d warme weer omdat sommige wat oudere "kastjes" (ik weet helaas even geen beter woord meer) niet tegen de hitte kunnen. Ik had last van slechte ontvangst tijdens het warme weer. Ik hoorde ook dat Ziggo zo netjes is om die probleem "kasten" te vervangen. Lijkt mij logisch dat dat gepaard gaat met wat kleine probleempjes. Dat is niet erg. Ik heb wel geduld. Maar volgens de Ziggo site zijn er op het moment helemaal geen werkzaamheden gepland. Tja...

Daarom vraag ik hier op het forum of meer mensen last van hebben v/e wegvallen signaal. Als ik de laatste maanden iedere keer dat ik storing had een monteur er bij had moeten roepen dan was ik al maanden de deur niet uit geweest om op 'm te wachten iedere keer. Snap je?
 
De kabel die vanuit je aop naar het modem gaat is niet van invloed op je beeld,tenzij er sluiting in zit,maar dan zou je internet het niet doen.
Er zijn sterke signalen die een kabel signaal weg kunnen drukken waardoor je sterkte terugvalt maar dat gebeurt meestal in combinatie met een oplopende BER.
Toch adviseer ik je om even een andere kabelkeur kabel te halen om te testen.
Er kan een breukje in de bestaande zitten wat het wegvallen kan verklaren.
Wat ook kan helpen: trek de pluggen er even uit en spoor de "vrouwtjes" op.
Neem een fitting schroevedraaier (spanningszoeker) of een willekeurig klein schroevendraaiertje en duw voorzichtig de binnenpennetjes een beetje naar het midden toe,het kan gebeuren dat als een plug er vaker uit geweest is dat de pennetjes niet meer klemmen en geen kontakt,of geen goed kontakt maken met het pinnetje van het mannetje, doe dat ook voorzichtig bij de decoder.
Vergeet niet om even de plug bij het AOP ook te behandelen en deze even los te halen zodat je hele kabel niet meer aan het aop hangt anders kun je wat statische schokjes ervaren..niet kwalijk maar ook niet prettig.
Als je dat gedaan hebt en eventueel even een nieuwe kabel hebt gebruikt om uit te sluiten dat er in de oude een breukje zit,kun je rustig Ziggo bellen voor een monteur.
Op het moment dat het signaal naar 0 terug valt kun je even een foto maken met je mobiel zodat je aan kan tonen dat je niet zat te jokken op het moment dat je belde.

Ik weet niet of je ook radio gebruikt en deze gelijktijdig aangesloten hebt, als je de UMU een kwartslag draait en loskoppelt van het AOP dan zie je aan de binnenkant een schakelaartje zitten,haal die over om te zien of het probleem dan verholpen is, bij sommige umu's is dit schakelaartje een boosdoener.

Er zijn diverse bronnen die kunnen storen,elke uitzendende bron kan storen,maar een storing die gewoon het hele frequentiegebied op elk kanaal wegdrukt kan ik me niet bedenken zonder dat de hele buurt daar last van moet hebben.
(draadloze thermostaten,babyfoons,draadloze weerstations,draadloze hoofdtelefoons,draadloze rookmelders.. alles zit daar.. )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziggo gebeld om te vragen of er storingen zijn n.a.v. de werkzaamheden in de nacht van gister op vandaag. Neen, die zijn er niet. Filmpje gemaakt van mijn "ontvangst" voor het geval dat de boel weer OK is mocht ik besluiten om op een monteur te gaan wachten. Zie youtube. Op 1:55 minuten is de BER etc. te zien. Frapant is ook het laatste frame v/h filmpje waarin de BER nul is en het barst v/d blokken in beeld. Welke zender ik ook kies (van de BBC tot Ned1) elke zender stoorde. Let wel: dertig seconden na dit filmpje werd de ontvangst weer prima. Zonder dat ik ook maar iets aan heb geraakt qua kabels etc.

Ik zal eens vragen of de buren ook last hebben...

P.S. G.bruiker: bedankt voor de tip over het knopje op de splitter. Die heb ik op "uit" gezet. En ik heb via de helpdesk een nieuwe kabel besteld. Da's het laatste dat ik zelf nog kan doen om de ontvangst te verbeteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan