• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Slecht Signaal RTL kanalen...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter lex_esco
  • Startdatum Startdatum
L

lex_esco

Beste Heren/Dames,

Ik heb sinds de aanschaf van digitale televisie zo'n maand geleden last van slecht signaal op de RTL kanalen. Overdag/s'morgens uit zich dit in af en toe wat artifacts(blokjes) maar niet zo storend. S'avonds echter tijdens Prime time (20:00) wordt het signaal dermate slecht dat de kanalen niet meer bekeken kunnen worden.

Ik heb UPC gebeld, er werd gezegt dat mijn aansluiting bekend was als slecht geisoleerd o.i.d. waardoor de gevoeligste frequenties slecht beeld geven. Monteur komt, begint over een splitter die tussen de kabels zit. Ik vertel hem dat ik weet dat een splitter signaalverlies kan geven maar dat ik het getest heb zonder splitter en het niks uitmaakte. Verder vertel ikhem dat ondanks de splitter het een raar verhaal is dat we smorgens naar een redelijk normaal kanaal kijken die savonds volledig in elkaar dondert. Boeide hem allemaal niet hij vond de splitter het probleem dat was het.

Dus ik de splitter niet meer gebruiken maar vervolgens was s'avonds het kanaal slechter dan ooit...En vanmorgen kon ik weer gewoon RTL nieuws kijken.

Nu heb ik het idee (correct me if Im wrong) dat er savonds gewoon veel meer belasting op het UPC netwerk komt bij ons in de buurt in de vorm van On Demand en veel downloaden. Maar goed dan zouden andere kanalen ook minder signaal moeten geven lijkt me.. En digitaal signaal is signaal lijkt me!

Anyway...

Voordat ik weer in de telefoon ga hangen (en ik heb de storing nu gefilmd inclusief bewijs dat ik niet meer de splitter gebruik) dacht ik misschien hebben mensen hier ervaring met dit soort storingen en wil ik uitsluiten dat het aan mij ligt.

Alvast Bedankt!
 
Het eerste wat een monteur normaal gesproken doet is de signaalsterkte meten op de AOP en evt. op de rest van de installatie bij jouw thuis.
Deze waarden worden meestal ook op de brief/bon geschreven die hij achter laat.
Er wordt gemeten op 3 verschillende frequenties (laag, midden en hoog). Deze 3 waardes moeten boven de 60 (of 63?) liggen op het AOP.
 
lex_esco zei:
Dus ik de splitter niet meer gebruiken maar vervolgens was s'avonds het kanaal slechter dan ooit...En vanmorgen kon ik weer gewoon RTL nieuws kijken.

Daarmee geef je eigenlijk wel aan dat het dus in je binnenhuisbekabeling zit. Waarop ik dat baseer? Een splitter dempt het signaal. Als je de splitter weghaalt, zou normaliter het signaal dus sterker moeten worden.
Jij meldt echter dat het nog slechter werd, tegen de wetten van de logica in. Dan blijft dus enkel het feit over dat je aan de bekabeling hebt gezeten, zonder daar aan te zitten kun je die splitter moeilijk verwijderen.

De kans dat jouw binnenhuisbekabeling niet 100% is, lijkt mij levensgroot aanwezig. Een connector die niet goed gemonteerd is, een kabelbreuk, het zijn in mijn ogen zeer aannemelijke oorzaken voor jouw probleem.

Overigens: een monteur zal in de regel zijn testkabel pakken, aansluiten op het eerste aansluitpunt in de woning en de mediabox en dan kijken hoe de signaalwaardes zijn. Heeft hij dat niet gedaan?
 
Hij heeft niet zijn eigen kabel gepakt maar wel de test gedaan met betrekking tot signaalsterkte etc. Dit was allemaal piekfijn in orde.

Maar wat ik dan nog niet begrijp is (als het de kabel is) waarom die kabel op gezette tijden zulke slechte doorvoer geeft...
 
Het is niet zozeer dat je over doorvoer moet spreken.

Laten we er voor het gemak even van uit gaan dat het inderdaad de kabel is waar het aan ligt. Dat wordt niet veroorzaakt door doorvoer, als je het zo wilt noemen, maar door invloeden van buitenaf.
Als er dus zwakke plekken in je bekabeling zitten, dan zijn die plekken gevoelig voor storings-invloeden van buitenaf. Als deze storings-invloeden variëren, heb je daarmee dus meteen de reden waarom je op bepaalde tijden er wel last van hebt, en op bepaalde tijden niet.

Tevens is dit meteen de verklaring waarom je op bepaalde zenders wel last hebt en op bepaalde zenders niet; De storing van buitenaf zal nooit op het gehele frequentiespectrum optreden, enkel op bepaalde frequenties. Aangezien er per frequentie maar een paar zenders zitten, zal je enkel op die paar zenders het probleem opmerken.

Vaak zie je dit ook terug wanneer UPC zenders verhuist naar een andere frequentie. Plots krijg je dan allemaal meldingen van mensen die storing hebben en zeggen:"maar mijn kabels waren altijd goed".
Nee, die kabels waren niet goed, maar op de frequentie waarop die kabels gevoelig zijn voor storing, zaten voorheen geen zenders, en nu wel.
 
Ik zal er vanavond eens een andere kabel tussen leggen. Echter was er volgens de monteur niets mis met het signaal.

We zullen zien!
 
Martcom, jij concludeert te makkelijk dat het bij de gebruiker ligt. In de praktijk is dat wel vaak zo (Ben ik met je eens) maar als je verhaal van TS leest kom je tot de conclusie dat het signaal fluctueert en hij zelf aangeeft direct zonder splitter op het AOP te hebben getest.

Het is niet ondenkbaar dat het probleem in het UPC netwerk zit vooral omdat het signaal s'avonds wegvalt. Klinkt mij als rotte versterker. Ik vraag me af hoe het signaal bij de buren is. Als die soortgelijke problemen hebben...

Een signaalmeting is niks meer dan een moment opname
 
Ik ben het met je eens dat het zeker ook aan UPC kan liggen, maar, de combinatie van een meting door de monteur die goed is, plus dat verandering van de binnenhuisbekabeling een verandering in signaal oplevert (weghalen splitter/nog slechter beeld) doet toch wel een gezonde twijfel aan de binnenhuis-installatie ontstaan bij mij.

Dat jij dat te makkelijk vind, ben ik het niet mee eens. Ik vind het te makkelijk om mensen eerst maar een monteur aan te raden (niet dat jij dat hier doet) met het risico op voorrijkosten. Ik geef de voorkeur aan het eerst uitsluiten van de thuissituatie als oorzaak met als mogelijke vervolgstap het inschakelen van een monteur. Als 9 euro aan coax met pluggen voorkomt dat je 65 euro aan monteurskosten kwijt bent, lijkt mij dat een verstandige handelswijze ;)
 
Ik weet niet of het hier om exact dezelfde storingen (artifacts/blokjes in beeld, flikkerend verspringende beelden, beelden die herhaaldelijk 0,5-1 seconde stilstaan) gaat.
Maar wat ik wel weet is dat ik ongeveer een maand de Cisco 8485 HDDVR mediabox gebruik, en dat ik sindsdien die problemen heb.
Het lijkt overigens de laatste 2 weken ook (en vooral 's avonds) steeds erger en frequenter te worden.
Ik zie trouwens deze problemen op veel meer kanalen. Momenteel op kanaal 8 Veronica met Hawai-5-O.
Het is niet om aan te zien. Ik kijk niet veel TV, maar als ik wil kijken moet er wel een goed beeld zijn.
Bij mijn vorige mediabox (grijze Thomson) traden dit soort problemen nauwelijks op. Een enkel artifactje, misschien 1x per avond.
Ik betreur nu al dat ik op de HD-mediabox ben overgegaan. Treurig.

Ko
 
Hoi Ko,

Ik heb dezelfde en op Veronica hetzelfde probleem maar dat komt wist de monteur mij te vertellen omdat ze in de buurt liggen kwa frequentie liggen. Discovery kan het dan ook hebben.
 
Terug
Bovenaan