• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Signaalwinst door kortere Coaxkabel?

Berichten
697
Hallo,

Doel: signaalwinst en reductie van het aantal T3-meldingen in de Connectbox

Is het een poging waard de huidige Coaxkabel tussen wcd en box (nu ruim 4 meter) te verkorten naar ca. een meter?
Het betreft (nu) een Koka 799 van Hirschmann

Of kan ik me alle moeite beter besparen?
Bedankt voor eventuele suggesties!
 
Als de huidige kabel goed is hoef je hem niet te vervangen.

Koka799 is een zogenaamde C9 kabel met vrij laag verlies en goede afscherming.
Signaaldemping is tussen 0,056 en 0,186 dB per meter afhankelijk van de frequentie (laagste en hoogste).
Met 3 meter inkorten verdien je dus niet veel.
 
En als ik de modemkabel zou aansluiten op de uitgang met de minste versterking van de Tratec 752?
(de kabel is momenteel onversterkt d.m.v. opduksplitter/wcd huiskamer)

Het aantal T3's (op verschillende kanalen) neemt gestaag, maar niet dramatisch, toe.
Gelet op de logs van de Fritzbox naar het schijnt zonder uitval van de verbinding.

Maar ik heb wel al diverse Synology-meldingen dat de DDNS er uit zou hebben gelegen.
Dat duidt toch op een onderbreking van de internetverbinding?
Of haal ik nu weer iets door elkaar?
 
De laagste uitgang van de Tratec 752 is 0 dB, dus geen versterking.
Laat je echter de splitter weg dan heb je een winst van ± 3,5 dB.
Proberen en kijken of het helpt.

Kleine opmerking:
Ziggo en andere kabelmaatschappijen adviseren om de modem/router niet achter een versterker te zetten, maar het werkt wel.
 
Helder @Johnny54 , dank je wel, ga ik uitproberen.

Heb je misschien ook nog een wijze raad over de Synology-waarschuwingen (DDNS) ?

En heeft @Robert Koopman ook niet een Synology ?
Hoe kijk jij hier tegen aan, Robert? Wel of geen uitval verbinding ondanks ontbreken foutmelding in router?)

Bedankt heren!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een opdruksplitter verlies je wel wat, geloof 3db. Met de tratec gaat het wel iets omhoog.

Als het signaal goed binnenkomt, zit je op de laatste paar %. Maar als het minder is, door oorzaken zoals storing verkeerde kabels kan je er wel op voor uit gaan.
 
@Johnny54



Kleine opmerking:
Ziggo en andere kabelmaatschappijen adviseren om de modem/router niet achter een versterker te zetten, maar het werkt wel.

Dan zou je dus al een splitter voor de tratec moeten zetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
adsl-beu zei:
En heeft @Robert Koopman ook niet een Synology ?
Hoe kijk jij hier tegen aan, Robert? Wel of geen uitval verbinding ondanks ontbreken foutmelding in router?)

1 Synology? ik heb er wel vier!

Ik gebruik de DDNS service van DynDNS en niet van Synology.
Die van Synology heeft nog wel eens een storing, dan zie je uiteraard onderbrekingen.
Een T3 melding in de router zie ik niet terug in mijn Synology.
Nu heb ik die ook maar erg weinig maar dieper in die tellerlog, of hoe dat ook maar heet, zie ik er wel meer staan in de router.
Kijk ik in de log van mijn Synoloy die ik eens per 24 uur een melding dat DDNS vernieuwd is, dat doet hij elke 24 uur.

Ik heb nog zo'n versterker met 4 gelijke uitgangen.
Die gebruik ik dus als splitter voor mijn modem, TV aansluiting in de kamer en (ongebruikte) een aansluiting op zolder.
Dit zit al een jaar of 4 zo.
Heb sinds drie weken een probleem met mijn Horizonbox, de stream met ZiggoSport, SBS9HD en Ziggo Testbeeld storen.
Deze zenders storen niet via mijn CL+ module.
Vandaag even een vervangende coax kabel van Ziggo gekregen om een en ander eens te testen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan zou je dus al een splitter voor de tratec moeten zetten?
Zo word het inderdaad geadviseerd.
Op de AOP een splitter en dan op een uitgang de modem(/router) en de andere naar TV.
Op deze tweede uitgang een versterker als de coax kabel heel lang is, of je meerdere TV's wilt aansluiten.

Iemand met kennis van zaken heeft eens een bericht geplaatst met daarin de technische verklaring.
Ik meen mij te herinneren dat het te maken had met de signaalscheiding van de uitgangen.
Helaas weet ik het fijne niet meer en kan het bericht niet terug vinden.
 
Het wordt zo langzamerhand hogere wiskunde voor mij, vrees ik....

Dus op mijn wcd (woonkamer/oud huis van 1976) een splitter i.p.v. de huidige opdruksplitter MCP-03 ?
Maar dan is er toch geen signaalwinst richting modem?

Een gewone splitter geeft toch ook demping of is de demping van de MCP soms -nog- hoger

@Robert Koopman : bedankt voor je reactie!
Ik ga er vooralsnog maar van uit dat de DDNS-onderbrekingen hun oorzaak vinden in het Synology-platform en dus niets te maken hebben met een eventuele onderbreking van het internetsignaal.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan