Signaalsterkte en signaalkwaliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

Philipse

Ik heb de afgelopen maanden ook de nodige problemen gehad met mijn CI+ CAMS.. Gecodeerd Programma, enz. Eigenlijk dan vooral/alleen op de TV in de slaapkamer, niet die in de huiskamer.

Ik heb met hulp van dit forum al wat gedaan: De firmware van de TV 's en de CAM 's (Neotion) upgraden, dat ging goed. Als laatste heb ik nog de kabels vervangen en alles is nu OK, vooralsnog..

Mijn vraag over het onderwerp:

De TV (5405) op mijn slaapkamer is aangesloten met een 10 meter kabel. Als ik bij de Status kijk van elke zender dan ook, is de signaalkwaliteit altijd 100 en signaalsterkte minimaal 78 tot 90.
De TV (7606) in de huiskamer met een kabel van maar 1,5 meter laat wat lagere waarden zien: signaalkwaliteit 97-100. Maar vooral de signaalsterkte is niet denderend: 50 tot 62. (wel stabiel)

Hoe kan dit?
Wat oudere en goedkopre TV 's zijn wellicht meer snel tevreden met het signaal..? :?
 
De signaalsterke moet binnen een bepaalde bandbreedte zitten (niet te zwak en niet te sterk) om goed verwerkt te worden (kwaliteit 100% en/of ber gelijk aan 0). Daarbuiten kan het toestel het signaal niet goed verwerken. De bandbreedte kan per toestel verschillend zijn. Als het toestel aangeeft dat de signaalsterke maximaal is (b.v. 100) dan is de kans dat het signaal buiten de bandbreedte ligt vrij groot. Dat zie je door de kwaliteit die afneemt (minder dan 100% of ber groter dan 0). Een zwakker signaal is dan gewenst.

Laat je dus niet foppen door naar de signaalsterkte te kijken, de kwaliteit is veel belangrijker.
 
De signaalsterke moet binnen een bepaalde bandbreedte zitten (niet te zwak en niet te sterk) om goed verwerkt te worden (kwaliteit 100% en/of ber gelijk aan 0). Daarbuiten kan het toestel het signaal niet goed verwerken. De bandbreedte kan per toestel verschillend zijn. Als het toestel aangeeft dat de signaalsterke maximaal is (b.v. 100) dan is de kans dat het signaal buiten de bandbreedte ligt vrij groot. Dat zie je door de kwaliteit die afneemt (minder dan 100% of ber groter dan 0). Een zwakker signaal is dan gewenst.

Laat je dus niet foppen door naar de signaalsterkte te kijken, de kwaliteit is veel belangrijker.

OK, bedankt voor de uitleg.
Zoals gezegd, kwaliteit op beide TV's is goed, signaalsterrkte zegt dus meer over het apparaat als ik het goed begrijp?
 
signaalkwaliteit (en correct netwerknummer)

Ik heb de afgelopen maanden ook de nodige problemen gehad met mijn CI+ CAMS.. Gecodeerd Programma, enz. Eigenlijk dan vooral/alleen op de TV in de slaapkamer, niet die in de huiskamer.

Ik heb met hulp van dit forum al wat gedaan: De firmware van de TV 's en de CAM 's (Neotion) upgraden, dat ging goed. Als laatste heb ik nog de kabels vervangen en alles is nu OK, vooralsnog..

Mijn vraag over het onderwerp:

De TV (5405) op mijn slaapkamer is aangesloten met een 10 meter kabel. Als ik bij de Status kijk van elke zender dan ook, is de signaalkwaliteit altijd 100 en signaalsterkte minimaal 78 tot 90.
De TV (7606) in de huiskamer met een kabel van maar 1,5 meter laat wat lagere waarden zien: signaalkwaliteit 97-100. Maar vooral de signaalsterkte is niet denderend: 50 tot 62. (wel stabiel)

Hoe kan dit?
Wat oudere en goedkopre TV 's zijn wellicht meer snel tevreden met het signaal..? :?

Vreemd genoeg zegt de signaalsterkte ook niet alles: ook met voldoende blojes qua sterkte en BER =0 had ik een tijd in 2011-2012 toch last van kortdurende blokjes op sommige zenders. Eerst de oude antenneversterker vervangen door een nieuwe Hirschmann: lager signaalniveau en géén verbetering. Vervolgens de langste kabel (12 meter!) naar de 37PFL9604 met CI+ vervangen door die stijve, duurdere Hirschmann kabel (in goedkopere OEM-versie bij GAMMA gehaald) en volmetalen pluggen gemonteerd. Ook op de overige apparatuur naar de TV toe. Wèg probleem! De TV's op de andere uitgangen van de versterker werken allemaal met aparte HUMAX decoders en hadden ook eerder géén last. Toch ook daar alle pluggen maar in volmetalen versies omgezet. Sindsdien nooit mee blokjes in beeld. :)

Gisteravond ging de TV na niet goed verlopen Ziggo-werkzaamheden in de buurt hier vanuit het verkeerde netwerknummer updaten: ook dan komen niet alle programma's "beschikbaar". In 2012 was dat ook zo, dan komt bij het zenderzoeken niet Ziggo Digitale TV 01 op, maar Ziggo main server 0500. Daar kan de TV m.i. niets aan doen Ziggo schijnt op mijn frequentie 372.00 dat 0500 nummer soms als eerste aan de TV aan te bieden. Dat moet dus in mijn regio 05555 zijn! Altijd checken dus bij problemen :!:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan