sinds gisteren is mijn verbinding 2x enkele uren uitgevallen. Het modem kan dan geen verbinding maken en blijft elke keer scannen om de juiste upstream frequentie te vinden. Gisteravond kwam het modem spontaan weer online maar vandaag wilde het maar niet lukken.
Als 1e stap in het vinden van de oorzaak heb ik vandaag het modem rechtstreeks op het AOP aangesloten (splitter er tussen uit). Onmiddelijk kwam het modem online dus mijn vermoeden is dat de splitter of kapot is of net dat extra beetje extra demping geeft waardoor het modem niet online komt. Omdat dit inmiddels de 3e splitter is lijkt het mij onwaarschijnlijk dat deze ook kapot is en dus zou het een signaalprobleem kunnen zijn.
Lees eerst onderstaand verhaal vwb achtergrond informatie maar mijn vraag is of iemand bekend is met het feit dat hoge temperaturen van de laatste tijd van invloed kunnen zijn op de (upstream) signaalsterkte. Als de sterkte van het upstream signaal bij hogere temperaturen (of andere weersinvloeden) minder zou worden en ik normaal gesproken 'net voldoende' sterkte zou hebben dan zou dit een verklaring kunnen zijn voor mijn probleem. Door de splitter er tussen uit te halen zou het signaal dan weer net voldoende zijn.
Achtergrond informatie:
I.v.m. storing enige weken geleden (modem kwam niet online...) heb ik 4 verschillende monteurs van UPC op bezoek gehad. Deze hebben nogal wat gebreken geconstateerd en verholpen. Belangrijkste feit om te vermelden is dat er na alle reparaties nog steeds een schade in de C6 grondkabel is gemeten tussen de verdeelkast in de straat en het AOP. Deze schade lijkt de belangrijkste oorzaak te zijn voor een slecht upstream signaal. Terwijl het Arris 502 modem bijna perfecte waarden geeft voor de downstream (0dBmV Power en SNR van 36 dB) is de upstream power 'slecht' met een waarde die continue 58dBmV is (het maximale vermogen van het modem). Het modem moet dus veel 'moeite' doen om het upstream signaal te versturen.
V.w.b. de reparaties die zijn uitgevoerd het volgende. Als eerste is het oude (door UPC gemonteerde) AOP vervangen omdat deze kapot bleek te zijn en dus veel demping gaf. Daarna bleek dat ook de door de (1e) UPC monteur geleverde splitter kapot was en is dus ook vervangen (let wel: dit was inmiddels al de 3e splitter omdat de 1e monteur de splitter uit het DHZ pakket ook al had vervangen).
Alsof het nog niet genoeg was bleek dat de 'dunne' groene C12 patchkabel, waar het AOP op is aangesloten, onjuist op de dikkere C6 grondkabel was aangesloten. Dit is met een metalen connector gedaan die in de (vochtige) kruipruimte lag en was gaan roesten. Als gevolg hiervan was ook de kern van de C12 coax kabel gaan roesten met signaalverlies als gevolg. De monteur heeft de hele C12 kabel (10 meter) er tussen uit geknipt en heeft de (dikke) C6 grondkabel rechtstreeks op het AOP aangesloten.
Nadat dit alles was gebeurd waren de signaalsterktes (gemeten op het AOP) uitstekend.
Uit de lijnmeting blijkt dat de C6 grondkabel een lengte heeft van ca 50 meter (gemeten tussen de verdeelkast in de straat en het AOP) en dus amper signaalverlies zou moeten geven. De CAI kabels lopen onder de huizen en gaan door de kruipruimtes en liggen dus waarschijnlijk niet (diep) in de grond. Omdat de kabel dus niet opgegraven kan worden en omdat de signaalsterkte uitstekend is heeft men (voorlopig) besloten deze schade niet te repareren. Vraag is nu of dat wel moet gebeuren....
Als 1e stap in het vinden van de oorzaak heb ik vandaag het modem rechtstreeks op het AOP aangesloten (splitter er tussen uit). Onmiddelijk kwam het modem online dus mijn vermoeden is dat de splitter of kapot is of net dat extra beetje extra demping geeft waardoor het modem niet online komt. Omdat dit inmiddels de 3e splitter is lijkt het mij onwaarschijnlijk dat deze ook kapot is en dus zou het een signaalprobleem kunnen zijn.
Lees eerst onderstaand verhaal vwb achtergrond informatie maar mijn vraag is of iemand bekend is met het feit dat hoge temperaturen van de laatste tijd van invloed kunnen zijn op de (upstream) signaalsterkte. Als de sterkte van het upstream signaal bij hogere temperaturen (of andere weersinvloeden) minder zou worden en ik normaal gesproken 'net voldoende' sterkte zou hebben dan zou dit een verklaring kunnen zijn voor mijn probleem. Door de splitter er tussen uit te halen zou het signaal dan weer net voldoende zijn.
Achtergrond informatie:
I.v.m. storing enige weken geleden (modem kwam niet online...) heb ik 4 verschillende monteurs van UPC op bezoek gehad. Deze hebben nogal wat gebreken geconstateerd en verholpen. Belangrijkste feit om te vermelden is dat er na alle reparaties nog steeds een schade in de C6 grondkabel is gemeten tussen de verdeelkast in de straat en het AOP. Deze schade lijkt de belangrijkste oorzaak te zijn voor een slecht upstream signaal. Terwijl het Arris 502 modem bijna perfecte waarden geeft voor de downstream (0dBmV Power en SNR van 36 dB) is de upstream power 'slecht' met een waarde die continue 58dBmV is (het maximale vermogen van het modem). Het modem moet dus veel 'moeite' doen om het upstream signaal te versturen.
V.w.b. de reparaties die zijn uitgevoerd het volgende. Als eerste is het oude (door UPC gemonteerde) AOP vervangen omdat deze kapot bleek te zijn en dus veel demping gaf. Daarna bleek dat ook de door de (1e) UPC monteur geleverde splitter kapot was en is dus ook vervangen (let wel: dit was inmiddels al de 3e splitter omdat de 1e monteur de splitter uit het DHZ pakket ook al had vervangen).
Alsof het nog niet genoeg was bleek dat de 'dunne' groene C12 patchkabel, waar het AOP op is aangesloten, onjuist op de dikkere C6 grondkabel was aangesloten. Dit is met een metalen connector gedaan die in de (vochtige) kruipruimte lag en was gaan roesten. Als gevolg hiervan was ook de kern van de C12 coax kabel gaan roesten met signaalverlies als gevolg. De monteur heeft de hele C12 kabel (10 meter) er tussen uit geknipt en heeft de (dikke) C6 grondkabel rechtstreeks op het AOP aangesloten.
Nadat dit alles was gebeurd waren de signaalsterktes (gemeten op het AOP) uitstekend.
Uit de lijnmeting blijkt dat de C6 grondkabel een lengte heeft van ca 50 meter (gemeten tussen de verdeelkast in de straat en het AOP) en dus amper signaalverlies zou moeten geven. De CAI kabels lopen onder de huizen en gaan door de kruipruimtes en liggen dus waarschijnlijk niet (diep) in de grond. Omdat de kabel dus niet opgegraven kan worden en omdat de signaalsterkte uitstekend is heeft men (voorlopig) besloten deze schade niet te repareren. Vraag is nu of dat wel moet gebeuren....