Signaalsterkte beinvloedt door de warmte?

chellob52

Forum Gebruiker
Berichten
11
sinds gisteren is mijn verbinding 2x enkele uren uitgevallen. Het modem kan dan geen verbinding maken en blijft elke keer scannen om de juiste upstream frequentie te vinden. Gisteravond kwam het modem spontaan weer online maar vandaag wilde het maar niet lukken.

Als 1e stap in het vinden van de oorzaak heb ik vandaag het modem rechtstreeks op het AOP aangesloten (splitter er tussen uit). Onmiddelijk kwam het modem online dus mijn vermoeden is dat de splitter of kapot is of net dat extra beetje extra demping geeft waardoor het modem niet online komt. Omdat dit inmiddels de 3e splitter is lijkt het mij onwaarschijnlijk dat deze ook kapot is en dus zou het een signaalprobleem kunnen zijn.

Lees eerst onderstaand verhaal vwb achtergrond informatie maar mijn vraag is of iemand bekend is met het feit dat hoge temperaturen van de laatste tijd van invloed kunnen zijn op de (upstream) signaalsterkte. Als de sterkte van het upstream signaal bij hogere temperaturen (of andere weersinvloeden) minder zou worden en ik normaal gesproken 'net voldoende' sterkte zou hebben dan zou dit een verklaring kunnen zijn voor mijn probleem. Door de splitter er tussen uit te halen zou het signaal dan weer net voldoende zijn.

Achtergrond informatie:
I.v.m. storing enige weken geleden (modem kwam niet online...) heb ik 4 verschillende monteurs van UPC op bezoek gehad. Deze hebben nogal wat gebreken geconstateerd en verholpen. Belangrijkste feit om te vermelden is dat er na alle reparaties nog steeds een schade in de C6 grondkabel is gemeten tussen de verdeelkast in de straat en het AOP. Deze schade lijkt de belangrijkste oorzaak te zijn voor een slecht upstream signaal. Terwijl het Arris 502 modem bijna perfecte waarden geeft voor de downstream (0dBmV Power en SNR van 36 dB) is de upstream power 'slecht' met een waarde die continue 58dBmV is (het maximale vermogen van het modem). Het modem moet dus veel 'moeite' doen om het upstream signaal te versturen.

V.w.b. de reparaties die zijn uitgevoerd het volgende. Als eerste is het oude (door UPC gemonteerde) AOP vervangen omdat deze kapot bleek te zijn en dus veel demping gaf. Daarna bleek dat ook de door de (1e) UPC monteur geleverde splitter kapot was en is dus ook vervangen (let wel: dit was inmiddels al de 3e splitter omdat de 1e monteur de splitter uit het DHZ pakket ook al had vervangen).

Alsof het nog niet genoeg was bleek dat de 'dunne' groene C12 patchkabel, waar het AOP op is aangesloten, onjuist op de dikkere C6 grondkabel was aangesloten. Dit is met een metalen connector gedaan die in de (vochtige) kruipruimte lag en was gaan roesten. Als gevolg hiervan was ook de kern van de C12 coax kabel gaan roesten met signaalverlies als gevolg. De monteur heeft de hele C12 kabel (10 meter) er tussen uit geknipt en heeft de (dikke) C6 grondkabel rechtstreeks op het AOP aangesloten.

Nadat dit alles was gebeurd waren de signaalsterktes (gemeten op het AOP) uitstekend.

Uit de lijnmeting blijkt dat de C6 grondkabel een lengte heeft van ca 50 meter (gemeten tussen de verdeelkast in de straat en het AOP) en dus amper signaalverlies zou moeten geven. De CAI kabels lopen onder de huizen en gaan door de kruipruimtes en liggen dus waarschijnlijk niet (diep) in de grond. Omdat de kabel dus niet opgegraven kan worden en omdat de signaalsterkte uitstekend is heeft men (voorlopig) besloten deze schade niet te repareren. Vraag is nu of dat wel moet gebeuren....
 

plankie

Quality Member
Berichten
3.371
Het probleem kan zeker in die bekabeling liggen, echter is het ook mogelijk dat het probleem door de warmte in de eindversterker ontstaat. Om hierachter te komen heb je meer informatie nodig (modems bij eventuele buren zelfde probleem) ?
 
K

killermenace

Door de warmte kunnen metalen uit gaan zetten. Als je dan je F-Connectoren hebt, die kunnen dan losser gaan zitten en dat kan ook weer een lichtelijk probleem met het signaal veroorzaken.
 
Topicstarter
Topicstarter
C

chellob52

Forum Gebruiker
Berichten
11
plankie zei:
Het probleem kan zeker in die bekabeling liggen, echter is het ook mogelijk dat het probleem door de warmte in de eindversterker ontstaat. Om hierachter te komen heb je meer informatie nodig (modems bij eventuele buren zelfde probleem) ?

voorzover ik weet hebben de meesten ADSL. Ik neem ook aan dat de monteurs die een paar weken terug zijn geweest de eindversterker hebben gecontroleerd. Het eerste wat ze doen voordat ze bij je aanbellen is de verdeelkast opengooien en het signaal in de verdeelkast meten.
 

Piet A

Forum Gebruiker
Berichten
172
Persoonlijk denk ik niet dat jou probleem in de kabels zit.
De kabel voor upstream en downstream is immers dezelfde kabel, en bij een slechte verbinding
heb je volgens mij dan ook een slechte downstream, maar die is inderdaad perfect zoals je al zegt.
Je upstream is wel een probleem.
58 dB is maximaal vermogen van het Arris modem om te zenden.
Ideaal is dit 48 dB, maar omdat er altijd wel ergens een splitter tussenzit met 3 a 4 dB demping
is 51 dB heer zeg maar de beste waarde.

Ik had laatst dit probleem ook.
Bleek een "upstream-print" in de verdeelkast te zijn.
Was gedeeltelijk doorgebrand.
Was ook nog een model met potmeter, terwijl die intussen allemaal vervangen hadden moeten zijn.
Deze potmeters gaven nogal wat problemen.
(informatie van de monteur)
Verder had mijn modem de eigenschap dat door zijn "geschreeuw" het modem elke dag crashte.
Mijn modem is ook nog vervangen, sindsdien is alles weer zeer stabiel.

Lijkt me bij jouw toch ook zoiets
 

Johnny54

Moderator
Berichten
19.217
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Wat ik hier niet lees, maar zeer waarschijnlijk wel is gebeurt, is dat het signaal naar jou toe zo hoog mogelijk is gemaakt om verlies in de slechte kabel te compenseren. Dit in combinatie met alle andere verbeteringen aan het upc deel (aop vervangen, splitter vervangen, c12 weg etc) is jouw downstream signaal nu goed.
Hierbij is men blijkbaar vergeten dat het verlies op de kabel ook geld voor jouw retour signaal en dat dit nu op kritische waarden draait.
De minste of geringste verandering door het weer of wat dan ook en je hebt problemen.

Het beste zou natuurlijk zijn als upc de kabel zou repareren of vervangen. Een andere, maar waarschijnlijk tijdelijke, maatregel zou zijn het plaatsen (door upc ) van een versterker die ook (vooral) het retoursignaal versterkt.
Ik schrijf speciaal tijdelijk, omdat het niet te voorzien is wanneer een defecte kabel nog slechter wordt en dus echt "weg" is.
 
Topicstarter
Topicstarter
C

chellob52

Forum Gebruiker
Berichten
11
Piet A zei:
Persoonlijk denk ik niet dat jou probleem in de kabels zit.
De kabel voor upstream en downstream is immers dezelfde kabel, en bij een slechte verbinding
heb je volgens mij dan ook een slechte downstream, maar die is inderdaad perfect zoals je al zegt.
Je upstream is wel een probleem.
58 dB is maximaal vermogen van het Arris modem om te zenden.
Ideaal is dit 48 dB, maar omdat er altijd wel ergens een splitter tussenzit met 3 a 4 dB demping
is 51 dB heer zeg maar de beste waarde.

Ik had laatst dit probleem ook.
Bleek een "upstream-print" in de verdeelkast te zijn.
Was gedeeltelijk doorgebrand.
Was ook nog een model met potmeter, terwijl die intussen allemaal vervangen hadden moeten zijn.
Deze potmeters gaven nogal wat problemen.
(informatie van de monteur)
Verder had mijn modem de eigenschap dat door zijn "geschreeuw" het modem elke dag crashte.
Mijn modem is ook nog vervangen, sindsdien is alles weer zeer stabiel.

Lijkt me bij jouw toch ook zoiets

ik ga toch nog een bericht aan UPC sturen ivm deze storing en zal eens vragen of ze de verdeelkasten bij dit soort storingen ook controleren op dit soort zaken.
Overigens, volgens de monteur die de lijnmeting heeft gedaan, heeft de kabelschade wel degelijk invloed op de upstream en in mindere mate op de downstream. Het downstream signaal wordt nl. door professionele apparatuur van UPC naar je toe gestuurd en zal dus krachtiger zijn dan het relatief zwakke signaal dat door het 'eenvoudige' kabelmodem terug wordt verstuurd. Bij een kabelschade heeft je upstream dan relatief meer last hiervan dan de downstream.
 
Topicstarter
Topicstarter
C

chellob52

Forum Gebruiker
Berichten
11
Johnny54 zei:
Wat ik hier niet lees, maar zeer waarschijnlijk wel is gebeurt, is dat het signaal naar jou toe zo hoog mogelijk is gemaakt om verlies in de slechte kabel te compenseren. Dit in combinatie met alle andere verbeteringen aan het upc deel (aop vervangen, splitter vervangen, c12 weg etc) is jouw downstream signaal nu goed.
Hierbij is men blijkbaar vergeten dat het verlies op de kabel ook geld voor jouw retour signaal en dat dit nu op kritische waarden draait.
De minste of geringste verandering door het weer of wat dan ook en je hebt problemen.

Het beste zou natuurlijk zijn als upc de kabel zou repareren of vervangen. Een andere, maar waarschijnlijk tijdelijke, maatregel zou zijn het plaatsen (door upc ) van een versterker die ook (vooral) het retoursignaal versterkt.
Ik schrijf speciaal tijdelijk, omdat het niet te voorzien is wanneer een defecte kabel nog slechter wordt en dus echt "weg" is.

klinkt goed. Ik denk zelfs dat de signaalsterkte vanuit UPC niet eens is aangepast maar alle reparaties hebben het binnenkomende signaal enorm verbeterd (vooral het aansluiten van de C6 kabel rechtstreeks op het AOP gaf een aanzienlijke verbetering). Wordt het versterken van het retoursignaal vanuit de verdeelkast geregeld of is dit iets dat je tussen het modem en het AOP zet?
 

Johnny54

Moderator
Berichten
19.217
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
In jouw geval denk ik dat het retour signaal aan jouw kant versterkt moet worden. Dus tussen modem en aop.
Je moet een verzwakking van het signaal door een lange of slechte kabel compenseren door er een sterker signaal in te sturen.
Versterk je na de kabel dan versterk je een slecht signaal vol storing en dat heeft geen nut. Het werkt vaak zelfs averrechts.
 
A

ArticSpy

ik heb mijn modem 50cm van de wandcontactdoos staan... en me'n downstream DB is 35 en me'n upstream zit op 55/56 sinds de hitte (normaal 54)
dat viel me op iig dat het sinds het zo heet is omhoog is gegaan.
 
Bovenaan