Signaalprobleem

W

Waldheri

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem. Thuis staan twee computers, een op de eerste verdieping en een op de tweede. De modem stond beneden, met een draadloze router eraan. Er waren problemen met draadloos (ook met draadloze televisie), waardoor uiteindelijk is besloten alsnog bekabeling aan te leggen.

Daartoe heeft een klusbedrijf de COAX kabel uit de meterkast doorgetrokken naar de eerste verdieping, waar nu de modem staat. De COAX kabel gaat verder naar de tweede verdieping, om daar televisie te verschaffen. Naast een COAX kabel gaat er ook een UTP kabel naar boven (van de eerste naar de tweede verdieping), om internet te verschaffen.

Dit heeft allemaal goed gewerkt voor 3 weken, totdat plots de modem om de haverklap offline ging. Erg vervelend, en na een paar dagen heb ik de helpdesk van Chello gebeld. Vandaag is een monteur langsgekomen. De heeft wat gemeten, en merkte op dat het signaal erg zwak was. (52-47-42, wat te laag is). Televisie ontvang ik goed op de tweede verdieping.

De monteur zei dat de modem zo dicht mogelijk bij de meterkast moest staan (waar de kabel binnenkomt). Vanuit daar moet dan een UTP-kabel doorlopen naar de eerste verdieping, waar ik de router kan laten staan. Ik heb het klusbedrijf gebeld, alleen die is van mening dat het alsnog aan Chello ligt. Waarom kan het anders eerst drie weken perfect hebben gewerkt?

Heel fijn natuurlijk, maar ik schiet er niks mee op. Is er iemand met voorstellen of ideeën hierover? Bij voorbaat dank!
 
S

sjello

De monteur heeft gelijk, en dat klusbedrijf niet.

Je moet je modem gewoon zo dichtbij mogelijk het AOP (meterkast) plaatsen. Het signaal wordt zodanig afgesteld dat het tot aan de meterkast in orde is (zou moeten zijn). Als daar het signaal goed binnenkomt, is de rest jouw probleem.

Plaats je modem in de meterkast, en kijk of het dan online komt:
- indien online: jouw probleem, tenzij je een erg slechte verbinding hebt
- indien offline: UPC-probleem
 
Topicstarter
Topicstarter
W

Waldheri

Dan blijft het raar dat het eerst wel goed heeft gewerkt, zonder ook maar enig probleem.. ???
 
M

MauritsK

Waldheri zei:
Dan blijft het raar dat het eerst wel goed heeft gewerkt, zonder ook maar enig probleem.. ???
Kan natuurlijk zo zijn dat het chello signaal net iets is verzwakt(om wat voor reden dan ook) waardoor het nu net fout gaat.
 
S

sjello

Waldheri zei:
Dan blijft het raar dat het eerst wel goed heeft gewerkt, zonder ook maar enig probleem.. ???
Als het signaal vroeger te sterk was (ja, dat komt voor), dan wordt het signaal gewoon aangepast tot een normale sterkte. In jouw geval is het dan te zwak, en heb je (helaas) gewoon pech.

Plaats je modem nou maar gewoon in de meterkast, en kijk of het modem dan online komt. Dan weten we tenminste of het een UPC-probleem is of niet.

UPC garandeert een goede verbinding tot aan het AOP (eigenlijk tot aan het modem, tenzij je het AOP zelf hebt verlegd). Als je het AOP had laten verleggen door UPC, dan moest UPC wel een goed signaal tot aan je nieuwe AOP garanderen...

/edit: Wat M. zegt kan ook. Modems zijn doorgaans online met uitstekende signaalwaardes, en is er voldoende speling voor een eventueel verlies qua signaalsterkte en signaalkwaliteit. Door de grote afstand tussen het werkelijke AOP en het nieuwe AOP is er meer demping waardoor jouw modem offline gaat en het modem van je buren niet.
 
Topicstarter
Topicstarter
W

Waldheri

Dan zal ik het modem in de meterkast laten plaatsen. Bedankt voor jullie hulp, ik denk dat het dan wel goed komt. :) Ik zat me alleen af te vragen waarom het goed heeft gewerkt, maar jullie hebben me van die mogelijkheid overtuigd. Bedankt!
 
Bovenaan