• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Siemens Gigaset C2 / Vox Chicago 390 ISDN

  • Onderwerp starter Onderwerp starter rokli
  • Startdatum Startdatum
R

rokli

Ik heb dus overgestapt naar UPC met o.a telefonie. Ik had ISDN van KPN en gebruikte een Vox Chicago Vox 390 ISDN om mijn 4 handset (Siemens Gigaset C2) aan te sturen. Werkte natuurlijk prima. Ik ben met hoofdnummer verhuist naar UPC want meerdere ISDN nummer meenemen kon niet of werd te duur. Ik heb daarvoor goed onderzoek verricht en meerdere keren gesproken met 'techneuten' bij UPC of mijn handset het wel weer gingen doen op de Thomson TWG870. Dus internet en telefonie. Het werd gegarandeerd omdat ze een bepaald taaltje spreken (fsk ?). Alles aangesloten maar telefonie ho maar. Weer gebeld en nu zeggen ze dat het alleen gaat werken door een basisstation met rj11 op die Thomson te prikken en dan de handsets aan te gaan melden. Balen want mijn basisstation was dus de Vox Chicago 390 ISDN. Ik heb helemaal nog een Siemens basisstation (of een andere merk) nodig gehad. Wat nu ? Ze willen me nu een duur basisstation met handsets aansmeren. Die eikels. Volgens mij wisten ze het van te voren al en hebben JA gezegd om de klant maar over te halen. Nu komt de vraag : ik doe net of mijn neus bloed en zie die Vox Chicago 390 ISDN even niet als ISDN centrale maar puur als dom basisstation. Is er een manier om die Vox Chicago 390 ISDN aan die Thomson te prikken en zo te gaan werken ? Heeft iemand hier ervaring mee of weten jullie een andere oplossing zonder dure troep aan te gaan schaffen ? Sorry voor het lange verhaal. Voel me nogal genaaid. Alle hulp is welkom. Bij voorbaat dank. Ik zit echt even met de handen in het haar en een analoog toestel met kabel aansluiten is wel heel ouderwets. Heb niet voor niets 4 handsets gekocht toendertijd. Dank u. Mvg Robert uit Amsterdam
 
Een ISDN basisstation gaat natuurlijk nooit werken op een analoge lijn.
Met een nieuw basisstation kan je toch de bestaande handsets wel aanmelden?

In mijn ISDN tijdperk wel eens een "kastje" gezien die van analoog weer ISDN kon maken dacht ik.
De prijs was hoger dan een eenvoudig basisstation.
Ik vond het toen niet de moeite waard om het te proberen.

Edit:
Kastje gevonden op : https://www.phone-master.nl/ISDN/ISDN-pagina.html
Kost "maar" 189 euro ex. BTW :o :o
 
Beste Robert. Bedankt voor je reactie. Het verschil tussen POTS en ISDN is me duidelijk en ben met je eens dat die niet kletst met elkaar. Maar de Vox Chicago 390 ISDN heeft een analoge poort en beide spreken DECT. Ik snap wel wat je bedoeld hoor of heen wil. Wat voor basisstation moet ik dan hebben ? Zo'n ding van de Gamma/Praxis/Karwei ? Ik vraag me namelijk af of mijn handsets het daarop gaan doen dan en ik ben er niet zeker van of die Thomson van UPC dat basisstation snapt. Of zal het die Thomson worst zijn verder. Als het maar een analoog basisstation met RJ11 is. Enig idee ?[/b]
 
ISDN en analoge telefonie zijn nou eenmaal niet zomaar uitwisselbaar.
De genoemde handset is inderdaad aan te melden op een hele reeks basisstations: https://gigaset.com/nl/nl/cms/PageCustomerServicesRegisterHandset.html
Na het aanschaffen van een geschikt basisstation zullen de handsets dus weer werken.
En ja, er kunnen ook meerdere handsets aangemeld worden op 1 basisstation (en dus 1 nummer). Intern bellen is dan ook mogelijk.

Het is zover ik weet mogelijk om analoge telefoons te gebruiken op de meeste (consumenten) ISDN centrales. Bij de introductie hadden veel mensen een analoge telefoon, die zodoende gebruikt kon worden zonder grote investering.
Omzetters van ISDN apparatuur (ook ISDN centrales) naar analoge telefonie zijn er ook wel (zoek maar op Google), maar die zullen waarschijnlijk veel duurder zijn dan een nieuwe handset. Deze in in ieder geval duurder: https://www.phone-master.nl/ISDN/ISDN-pagina.html .

Ik denk dat je UPC in dit geval geen verwijten kunt maken. De handsets blijven gewoon werken, maar de ISDN centrale niet. Een nieuw basisstation is dus nodig, wat ze misschien duidelijker hadden kunnen vertellen.
ISDN was een relatief dure 'standaard', die het uiteindelijk niet is geworden. De techniek is ingehaald door nieuwe ontwikkelingen (VOIP, UMTS/3G, ...) en de oude analoge standaard is de 'winnaar' (natuurlijk een relatief begrip in dit geval).
Bij vrijwel iedere overstap naar een andere, en waarschijnlijke goedkopere, provider was hetzelfde probleem opgetreden.

Ik zelf zou gewoon een nieuw toestel aanschaffen met een enkele handset, waarop de bestaande handsets aangemeld kunnen worden. Ik ga er voorzichtig vanuit dat het hele pakket wat goedkoper is geworden, waarmee de kosten snel terugverdiend zijn.
 
De Vox heeft een analoge poort?
Maar is dat een analoge poort die alleen werkt indien het basisstation op ISDN zit?
Dus bedoeld om nog analoge toestellen of een fax aan te sluiten?
Dat is dan geen "ingang".

Je moet een basisstation hebben waar je de bestaande handsets op kunt aanmelden.
Dat zal met de meeste DECT systemen toch wel kunnen?
Ik had een ISDN Siemens set met 8 handsets, omdat ik dat leuk vond :)
Die handsets werkte dus niet op andere DECT stations, ja wel de basis maar geen extra funties.
Uiteindelijk de bittere pil moeten slikken en van Panasonic een nieuwe set met 4 handsets gekocht.
Moet eerlijk bekennen dat na een paar weken in mijn oude vertrouwde Siemens niet meer terug wilde!

Edit: Flitser was mijn voor :laugh:
 
Terug
Bovenaan