Op 5 februari verschijnen er meldingen in de pers dat FritzBox routers gekraakt zijn, en dat de ingebouwde telefooncentrale gebruikt wordt door hackers om dure telefoontjes te plegen.
Op 6 februari ontvang ik een uitvoerig mailtje van AVM waarin uitgelegd wordt wat er aan de hand is, hoe ik kan zien of mijn router ook gekraakt is, en wat ik moet doen om te voorkomen dat mijn router gekraakt wordt. Mijn broer ontvang een soortgelijk mailtje van XS4ALL (die met FritzBox routers werken). Uit andere berichten maak ik op dat behalve AVM ook regeringsinstanties meewerken om te ontdekken wat er aan de hand is.
Op 8 februari ontvang ik een mailtje dat er een nieuwe firmware versie is voor mijn router die het probleem oplost, en mijn router stuurt mij ook mailtjes dat er een nieuwe firmware is.
Op dat moment blijkt er nieuwe firmware te zijn voor een klein aantal types router, nu een dag later is er nieuwe firmware voor een stuk of 30 router types (Duitse en internationale versies).
Dat noem ik nu professioneel reageren. Dan mag zo'n FritzBox wat duurder zijn dan een ander merk, maar daarvoor staat er dan ook een professionele organisatie achter die zeer snel en adequaat reageert. Ik zou natuurlijk graag zien dat Ziggo ook FritzBox routers gaat leveren, al is het tegen meerprijs zoals bij Duitse kabelproviders.
Op 6 februari ontvang ik een uitvoerig mailtje van AVM waarin uitgelegd wordt wat er aan de hand is, hoe ik kan zien of mijn router ook gekraakt is, en wat ik moet doen om te voorkomen dat mijn router gekraakt wordt. Mijn broer ontvang een soortgelijk mailtje van XS4ALL (die met FritzBox routers werken). Uit andere berichten maak ik op dat behalve AVM ook regeringsinstanties meewerken om te ontdekken wat er aan de hand is.
Op 8 februari ontvang ik een mailtje dat er een nieuwe firmware versie is voor mijn router die het probleem oplost, en mijn router stuurt mij ook mailtjes dat er een nieuwe firmware is.
Op dat moment blijkt er nieuwe firmware te zijn voor een klein aantal types router, nu een dag later is er nieuwe firmware voor een stuk of 30 router types (Duitse en internationale versies).
Dat noem ik nu professioneel reageren. Dan mag zo'n FritzBox wat duurder zijn dan een ander merk, maar daarvoor staat er dan ook een professionele organisatie achter die zeer snel en adequaat reageert. Ik zou natuurlijk graag zien dat Ziggo ook FritzBox routers gaat leveren, al is het tegen meerprijs zoals bij Duitse kabelproviders.