• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Secure-boot in Win8...?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ko
  • Startdatum Startdatum
K

ko

https://tweakers.net/nieuws/76904/secure-boot-van-windows-8-maakt-booten-linux-onmogelijk.html?nb=2011-09-21&u=1200

Ik zie het niet gebeuren dat MS gaat/kan bepalen welke OS'en ik op mijn computers wil/kan zetten.
Maar ja, ik had ook niet verwacht dat het huidige kabinet Prinsjesdag zou halen...:-(

Meningen (niet over het kabinet, maar over Win8-secureboot...:-) ) ?

Ko
 
Inderdaad redelijk bizar allemaal. Ik maak me echter geen zorgen, want ik zie dit allemaal nog niet gebeuren. En gaat het wel door dan zullen hooguit de grote OEM/A-merken (Dell etc.) meegaan in dit verhaal. De secure-boot optie zal daarentegen gewoon uitschakelbaar zijn in UEFI, zeker als je zelf je systeem samenstelt. Wel lastig natuurlijk, want als je Linux wilt opstarten, dan zal je eerst de UEFI moeten induiken om secure-boot uit te schakelen.
 
Een ding is wel leuker geworden in Win8 .....:-) :

windows-8-bsod-580x381.png


Ko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ko zei:
Een ding is wel leuker geworden in Win8 .....:-) :

Bekijk bijlage 9708

Ko

Die kreeg ik met install preview dus een stuk of 85x(mem reepje was verrot) en ik maar denken kut windows kunnen ze nu echt helemaal niets :P

Valt me wel altijd op dat die fouten altijd aan de pc legt maar noooooit aan de software zelf(lijkt upc wel)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er wel mooier uit, maar nu zie je helemaal geen foutmelding meer waar je iets mee kan. Dat zal wel onderdeel zijn van het infantiliseren van Windows. Je moet vooral niet de behoefte voelen om onder de motorkap te kijken. :-\
 
Die motorkap is een mooi metafoor bij de tegenwoordige auto's kun je nog wel heel geintereseerd onder de motorkap kijken maar veel uit te richten is er niet meer zonder de electronica en testaparatuur van de garage.
En ik ben bang dat het zo uiteindelijk ook met de desktop computer gaat.
 
cornelisvandenberg zei:
Die motorkap is een mooi metafoor bij de tegenwoordige auto's kun je nog wel heel geintereseerd onder de motorkap kijken maar veel uit te richten is er niet meer zonder de electronica en testaparatuur van de garage.
En ik ben bang dat het zo uiteindelijk ook met de desktop computer gaat.
Je vergeet even dat het grote succes van 'de PC' - en dus ook van M$ - te danken is aan het feit dat IBM de PC-architectuur opengesteld heeft in de beginjaren '80. Nu lijkt het er op dat M$ er op uit is om de hele zaak weer dicht te gaan timmeren, net zoals Apple altijd heeft gedaan. Indien iedere OEM-fabrikant van hardware aan deze grappenmakerij gaat meedoen kun je er gif op innemen dat het straks een dure klus gaat worden om vervangende grafische kaarten, harddisks en netwerkkaarten in je computer te zetten. Die open architectuur kun je dan wel vergeten. Het 'dichttimmeren' is trouwens niks nieuws; vrijwel iedere laptop-bios is customized en bevat whitelisted hardware (zoals wireless netwerkkaarten) die je wel in je laptop kunt gebruiken - en alle andere NIET. "Toevallig" is zo'n whitelist heel beperkt.

Ko
 
@ko: helemaal eens! Maar misschien speelt iets dergelijks ook bij auto's. Ik had vroeger een mannetje die ik simpele reparaties liet verrichten aan mijn auto. Zoiets is tegenwoordig haast onmogelijk.

Dat heet vooruitgang. :embarassed:
 
En dat is precies wat ik bedoelde vroeger had je in iedere straat wel een aantal mensen die zelf aan hun auto werkte, sommige lagen meer onder of gebogen over de auto dan dat ze er in zaten.
Dat zie je tegenwoordig niet meer.
Voor radio en tv techniek is het het zelfde gegaan en zie je hetzelfde verschijnsel.
Wat vroeger de auto of radio of TV voor de hobbyist was is nu de computer.
En van hobbyisten is de industrie niet gecharmeerd want daaraan wordt niet verdiend.

De beste hobbyisten zijn uiteindelijk uit hun garage gegroeid en staan nu aan de andere kant.
 
cornelisvandenberg zei:
En dat is precies wat ik bedoelde vroeger had je in iedere straat wel een aantal mensen die zelf aan hun auto werkte, sommige lagen meer onder of gebogen over de auto dan dat ze er in zaten.
Dat zie je tegenwoordig niet meer.

Offtopic//
Lol nouw hier wel hoor :P buurman ligt er dagelijks onder.
Offtopic//

Afijn, hopelijk zullen de fabriekanten ook beetje behulpzaam zijn, want las nog een stukje dat sommige fabriekanten(zal denk ik dell/hp ofzo zijn) het dus niet in de efi rom zullen bakken om het aan/uit tekunnen zetten.
 
Terug
Bovenaan