• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

schijf grote

  • Onderwerp starter Onderwerp starter benie015
  • Startdatum Startdatum
B

benie015

waarom is de schijf grote schijven anders :P
bij een 40 gb hou je ongeveer 38 gb over dan gaat er 2 gb af ;)
bij een 1000 gb grote gaat er 70 gb af en hou je dus 930 gb over >:(
 
Schijffabrikanten geven de schijfgrootte decimaal aan in GB, dus 1 TB = 1000 GB. Windows echter werkt met binaire getallen waarbij 1 TB = 930 GiB (zie onder). Een schijf die dus door de fabrikant wordt verkocht als 1000 GB is voor het OS dus maar ~930 GiB. Daarnaast wordt er ruimte ingenomen door het filesystem zelf, zodat de beschikbare schijfruimte voor de gebuiker nog aanzienlijk minder zal zijn.

1 gibibyte (GiB) = 1024 mebibytes (MiB) = 1073741824 bytes (2^30)-->binair
1 gigabyte (GB) = 1000 megabytes (MB) = 1000000000 bytes (10^9)-->decimaal
100000000/1073741824 = 0.93-->0.93*1000 GB = ~930 GiB

Om de verwarring nog groter te maken noemt Windows een GiB gewoon een GB, wat dus in essentie gewoon onjuist is.

https://ziggoforum.nl/topics/32068/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet alleen fabrikanten van harddisken doen dat zo hoor ;)

Ook de heren en dames processor fabrikantjes kunnen er wat van :o
 
Terug
Bovenaan