• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

RTL HD surround 5.1?

Berichten
35
Hallo allemaal
Ik heb gisteren even wat snoertjes opnieuw aangesloten op mijn surround versterker, en nu lijkt het erop dat de HD zenders van RTL in surround zijn?
Wie kan hier wat meer over vertellen...
Als ik schakel tussen SD rtl5 en HD RTL5 zie ik op kijn versterker dat ie omschakelt van stereo naar 5.1.
 
Devil-Strike.net zei:
Valt weinig over tevertellen het is 5.1.

Films worden misschien wel in 5.1 uitgezonden.
Het lijkt me sterk dat het signaal van RTL nieuws ook echt 5.1 info bevat. Zal wel gewoon stereo zijn verpakt in 5.1 signaal.
 
Tja een HD Surround kleuren-uitzending van Floris zal inderdaad wel gewoon als zwat-wit met een mono-audio binnenkomen, toch? :-)
 
Nee ok, maar het is wel 5.1 alleen stereo, oftewel rtl weet niet wat ze doen, bij discovery en of netgeohd zie je wel gewoon netjes 2.0 of 5.1 zoals het hoort.
 
Als je op de UPC AB op de "info" knop drukt dan kan je zien welk audio signaal uitgestuurd wordt.

Bij SD kanalen is dat “Normaal” (is stereo PCM) en bij HD kanalen heb je soms de keus tussen “Normaal” en “Digital 5.1”.

Dat 5.1 signaal blijkt in de praktijk vrijwel altijd 2.0 te zijn. Ik heb zelf nog nooit een volwaardige 5.1 uitzending meegemaakt, iets wat ik zeker bij Film1 toch wel verwacht. Teleurstellend. Om toch enig surround effect te hebben zal je je receiver het werk moeten laten doen via Dolby Pro Logic II.
 
harrytasker zei:
Films worden misschien wel in 5.1 uitgezonden.
Het lijkt me sterk dat het signaal van RTL nieuws ook echt 5.1 info bevat. Zal wel gewoon stereo zijn verpakt in 5.1 signaal.



Dit klopt ook niet helemaal.
Als het puur stereo verpakt in een 5.1 signaal was, kan je met geen mogelijkheid de DPLIIx gebruiken.
Het geluid kan dan alléén uit de linker en rechter speaker komen.
De center en rears zijn namelijk wel gevuld met lege kanalen waar een decoder niks mee kan.
In dit geval wordt 2.0 gemixed naar een DPL matrix, en dan verpakt naar 5.1.

RTL doet dus niet zomaar wat, anders zouden we dezelfde problemen krijgen die de NL HD zenders in het begin hadden.

Maar beter is natuurlijk om 2.0 als Dolby 2.0 te versturen, zodat je decoder zelf die kanalen kan matrixen, want die doet dat beter, althans je haalt dan voordeel uit je eigen onboard decoder.

Dolby Digital is natuurlijk vereist bij de specs van HDTV

Tja een HD Surround kleuren-uitzending van Floris zal inderdaad wel gewoon als zwat-wit met een mono-audio binnenkomen, toch? :-)
Ik vind deze opmerking helemaal niet zo verkeerd, hij geeft juist aan dat het niet uitmaakt wat de output is, maar dat het gaat om de input, en hij reageert alleen op de TS
 
Ik heb anders nog nooit een HD uitzending/kanaal gezien dat daadwerkelijk 5.1 uitzendt.
Maar blijkens enkele reacties hierboven zijn die er dus wel?

Welke zenders/programma's?
 
Sun0000 zei:
Ik heb anders nog nooit een HD uitzending/kanaal gezien dat daadwerkelijk 5.1 uitzendt.
Maar blijkens enkele reacties hierboven zijn die er dus wel?

Welke zenders/programma's?
Sommige concerten op MTVNHD zijn 5.1 en volgens mij is het programma "Uncompressed" op diezelfde zender óók altijd in "echt" 5.1 surround.
Bij de meeste programma's op Discovery Showcase HD en NGC HD heb ik ook het idee dat het echt 5.1 is. History HD zend daarentegen alles uit in PCM Stereo... :-\
 
Terug
Bovenaan