• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

router voor een leek

Berichten
102
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
We hebben nu een linksys wrt160N v3 router maar om een of andere reden brand het powerlampje niet meer terwijl er wel stroom op staat en het internetlampje en de 4 poorten branden wel. Er kan dus geen verbinding met de router gemaakt worden, dus geen internet.
Ik weet niet waar dit aan kan liggen en of dit simpel te herstellen is?

Ben een leek en weet totaal niet hoe het allemaal werkt.

Maar indien onherstelbaar..
Wat voor router, zoals gezegd voor een leek, voor een windows 7 pc, vista laptop en xbox 360?
Alle bereik is in de woonkamer nodig.
 
Als het powerlampje niet brand maar de rest wel kan gewoon dat lampje kapot zijn.
Heb jij alle 4 poorten (LAN) in gebruik? Want die lampjes mogen alleen branden (of knipperen) als er een computer op is aangesloten. Dus maar 1 computer dan maar 1 lampje.
Mogelijk is de router ontregeld, of zelfs defect.
Heeft de router van de spanning afhalen (± 30 seconden) en weer aansluiten geen effect?
Reset de router eens naar de fabrieksinstellingen mbv het resetknopje aan de achterkant > 5 seconden indrukken.

Als bovenstaande niet helpt.
Als je op een bepaald moment in de interface kunt komen kun je eens kijken naar de firmware versie en evt upgraden naar de laatste versie.
Staat de laatste versie er al op kan opnieuw flashen van die firmware wel eens problemen oplossen.

Handleiding en firmware op: https://support.linksys.com/nl-eu/support/routers/WRT160N


Mocht je de router niet meer aan de gang krijgen dan kijk eens naar een TP-link router. Daar lees je veel goede dingen over en ze zijn niet duur.
 
Er zit maar 1 pc op aan gesloten dus de andere lampjes branden "zomaar". Pc kan de router niet vinden.. dus toch ergens iets niet goed. stroom eraf en resetten al vele malen gedaan, dus ik ben bang dat ie zomaar ineens kapot is gegaan.
 
Het lijkt er inderdaad op dat hij overleden.
Even nog voor alle zekerheid. Je houd de resetknop zeker lang genoeg ingedrukt? Namelijk beter te lang dan te kort.
Er is ook nog een zogenaamde 30-30-30 reset https://compnetworking.about.com/b/2009/03/11/the-30-30-30-hard-reset-rule-for-routers.htm
Mogelijk dat je hem daarmee krijgt hersteld. Als dat ook niet lukt is hij waarschijnlijk hardwarematig defect en niet te repareren.

PS
AUB niet de citaat knop als antwoordknop misbruiken.
Alleen een bericht citeren als het nodig is.
 
KRijg je wel een ping als je de router reboot? dus even een cmd venster openen en dan met ping -t iprouter de router pingen en dan reboten, als je geluk hebt zie je 2of3x een response en daarna timeout, zoja dan werkt de tftp server(bootloader nogwel).

Hier kan je verder lezen hoe je originele firmware via tftp kan uploaden.
https://wiki.openwrt.org/doc/howto/generic.flashing.tftp (uitleg is voor openwrt maar werkt zelfde als met originele firmware)
 
Resetknop 1 minuut ingehouden, 5 sec. enz. maar totaal geen effect.
Ping krijg ik niet.
Dus we zullen denk ik aan een nieuwe moeten maar heb er totaal geen verstand van.

Pc gaat er via een kabel aan, maar de laptop en xbox moeten draadloos. Ik snap ook niet heel veel van reviews dus wie heeft er wat suggesties voor een plug en play router ;)
 
Misschien ligt het aan de power adapter? kij kde Volt waarde eens na of die klopt?of misschien is die wel kapot?

staat er bijv 9V op de router? dan moet je geen 12V adapter eraan zetten want dan frituur je de router...

in principe kan de router alle volt aan kleiner of gelijk aan 9V tenminste als er ook 9V op de router staat dan he.
 
47 zei:
Misschien ligt het aan de power adapter? kij kde Volt waarde eens na of die klopt?of misschien is die wel kapot? staat er bijv 9V op de router? dan moet je geen 12V adapter eraan zetten want dan frituur je de router... in principe kan de router alle volt aan kleiner of gelijk aan 9V tenminste als er ook 9V op de router staat dan he.
Gewoon altijd de originele adapter gebruiken en geen enkele andere, want dat is vragen om narigheid.

Als er op een router staat 9 V, dan werkt hij echt niet op 3 V of zo. Dus "kleiner of gelijk aan 9 V" is niet echt een goed advies. Juist hierdoor kan je allerlei vage storingen en instabiel gedrag van de router veroorzaken.

Ook niet zomaar een andere adapter gebruiken van een ander merk of type router, de aansluitingen van de stekkertjes zijn namelijk totaal niet gestandaardiseerd. Wat bij de één de plus is, is bij de ander juist de min. Of er staat juist AC op in plaats van DC. Hier kan je modem / router / switch zelfs kapot van gaan.

Gebruik dus gewoon uitsluitend de originele adapter die bij het apparaat hoort, dan gaat het vanzelf goed.

Als in dit geval het power-lampje niet brand: zit de stekker van de adapter er wel (goed) in ? Staat er wel spanning op het stopcontact (even uittesten met b.v. een lamp) ?

Eventueel kan je met een multimeter doormeten of er wel (de juiste) spanning uit de voeding komt.
 
Johnny54 zei:
Het lijkt er inderdaad op dat hij overleden.
Even nog voor alle zekerheid. Je houd de resetknop zeker lang genoeg ingedrukt? Namelijk beter te lang dan te kort.
Er is ook nog een zogenaamde 30-30-30 reset https://compnetworking.about.com/b/2009/03/11/the-30-30-30-

Doe die 30-30-30 regel eens. 30 sec de reset knop indrukken aan de achterkant, de resetknop ingedrukt houden en dan de voeding uit de router halen ( reset knop ingedrukt houden, na dertig seconde de voeding er weer op, de reset knop blijven indrukken, en dan na 30 seconde de resteknop loslaten.
nu moet de router opnieuw opstarten en werken.
Zo niet. gooi hem dan maar weg, overleden.
 
de vier lampjes van de poorten kunnen ook branden als alleen de PC aan de andere kant van de Ethernet kabel actief is / aan staat; dat die lampjes branden / knipperen / aan zijn kan dus los staan van de werking van de router

vermoedelijk krijgt de hele router gewoon geen voeding, aangezien het power lampje immers uit blijft

ik zou dus beginnen met te controleren of de voedingsspanning uit de adapter wel OK is (even meten)

eerst zeker weten of je juiste voeding hebt, anders heeft resetten niet eens zin

succes er mee
 
Terug
Bovenaan