• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Router verbreekt vaak verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanswijs

Forum Gebruiker
Berichten
28
Ik heb een Ubee modem met daarachter een Sitecom X6 N900 router.
Dit heeft altijd goed gewerkt, tot de laatste paar maanden.

Met grote regelmaat valt heel mijn internet uit, bekabeld én WiFi
Op dat moment kan ik ook bekabeld niet meer in de router komen.

Vervolgens zet ik de router even uit en weer aan en is het tijdelijk opgelost.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Resetten en fabrieksinstellingen terugzetten heb ik al geprobeerd....

Heb de sitecom bijna een jaar, probleem begon paar maanden geleden spontaan. Treedt ook 's nachts op, dus heeft niet met downloaden o.i.d. te maken.
 
Gezien het tijdspad dat u noemt, zou het kunnen dat de Cloud Security dienst niet helemaal goed gedeactiveerd is na de proefperiode van 6 maand. Probeert u eens dit inderdaad het geval is door deze dient tijdelijk uit te zetten. Dit kunt u als volgt doen:

1. Neem plaats achter een computer die verbinding heeft met de router en internet (graag via een kabel verbinding maken)
2. Open een browser (bv. Internet Explorer), tik in de adresbalk http://192.168.0.1 en druk op Enter
3. Log in met gebruikersnaam/wachtwoord die op de sticker staan op uw router. (admin en het WPA2 wachtwoord van het 2.4Ghz netwerk).
4. Klik op 'Toolbox'
5. Klik op 'Sitecom Cloud Security'
6. Kies naast 'Enable or disable Sitecom Cloud Security' voor de optie 'Disable'.
7. Klik op 'Apply'
 
Wow, dank je wel!
Ik heb het nu zo gedaan. Nu even afwachten. TOP!

UPnP, beste aan of uit?
Dit kwam namelijk ook nog her en daar naar voren. Dit had i kaltijd aan staan.
 
Standaard staat UPnP aan, wat in de meeste gevallen prima is. Het aan- of uitzetten van UPnP zou overigens normaal gesproken ook niet dit soort problemen mogen geven.
 
OK, nu een paar dagen verder blijkt het NIET aan de Cloud Security te liggen. Helaas is het probleem er nog steeds.

Heb nog es een factory reset gedaan en die instellingen goed gezet, maar helaas.

Ik hoop dat je me verder kunt helpen Sitecom Webcare ?
 
Probeer UPnP toch eens uit te zetten. Soms levert dit bij bepaalde routers toch een probleem op. Op zich vreemd dat je na een paar maanden ineens problemen krijgt maar mogelijk doet het toch iets.

Bij een TP-Link router gaf het aanzetten van UPnP juist WiFi problemen. Uitzetten en problemen waren meestal verholpen.

Nu heb je ook bekabeld problemen maar mogelijk lost het toch iets op. Het is simpel te testen dus dat scheelt.

Maakt de Sitecom geen logfile aan die je kan bekijken. Is er mogelijk een firmware update bij Sitecom te vinden voor je router.

Mogelijk zit het probleem in het Ziggo modem ipv Sitecom. Ik vermoed van niet aangezien je de router niet kunt bereiken als je problemen krijgt maar voor de zekerheid toch wat opties.

Heb je geprobeerd om je Ziggo modem eens te resetten naar de defaults.

Staat het Ziggo modem in Bridge mode of als router-achter-router optie. Als het laatste het geval is zou je de helpdesk kunnen bellen en vragen of ze hem in Bridge mode willen zetten.
Vanaf het modem zet je de kabel dan in de WAN poort van je router.
 
Dank je voor dit uitgebreide antwoord.

UPnP had ik al geprobeerd, maar heb ik nogmaals uitgezet.
Vorige keer had het geen resultaat. Er is wel een log, maar daar kan ik geen wijs uit. Ik zal hem hier onder posten.

Een firmware update is er niet (deze staat overigens ook op automatisch).
De router-achter-router optie vraag ik mij af. Van Ziggo heb ik nog het oude modem, zonder wifi en zonder ingebouwd router. Ik weet overigens ook niet hoe ik hier in kan komen vanaf de PC.

Vanochtend toen ik computer aanzette was het probleem er wéér in elk geval...

Code:
Jan  4 08:27:23 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.0.102
Jan  4 08:27:09 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.0.120
Jan  4 08:27:09 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.0.104
Jan  4 08:27:04 [SYSTEM]: UPnP, Stopping
Jan  4 08:27:03 [SYSTEM]: NET, start Firewall
Jan  4 08:27:03 [SYSTEM]: NET, start NAT
Jan  4 08:27:03 [SYSTEM]: NET, stop Firewall
Jan  4 08:27:03 [SYSTEM]: NET, stop NAT
Jan  4 08:27:03 [SYSTEM]: QoS, Stopping
Jan  4 08:27:03 [SYSTEM]: DNS, start DNS Proxy
Jan  4 08:27:02 [SYSTEM]: WAN, start Hardware NAT
Jan  4 08:26:58 [SYSTEM]: WLAN[2.4G], Channel = AutoSelect
Jan  4 08:26:58 [SYSTEM]: WLAN[2.4G], CountryRegion = 1
Jan  4 08:26:56 [SYSTEM]: UPnP, start
Jan  4 08:26:51 [SYSTEM]: WLAN[5G], Channel = AutoSelect
Jan  4 08:26:51 [SYSTEM]: WLAN[5G], CountryRegion = 1
Jan  4 08:26:48 [SYSTEM]: WAN, stop Hardware NAT
Jan  4 08:02:57 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.0.120
Jan  4 08:02:50 [SYSTEM]: AutoFW: No firmware upgrade detected. New check in 535214 seconds.
Jan  4 08:02:41 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.0.104
Jan  4 08:02:39 [SYSTEM]: NTP, Local time=2015/01/04 08:02:39
Jan  4 08:02:39 [SYSTEM]: NTP, Daylight saving status: Disable
Jan  4 08:02:39 [SYSTEM]: NTP, Time zone = +1.0 Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna
day  1 00:00:33 [SYSTEM]: NTP, start NTP Client
day  1 00:00:30 [SYSTEM]: UPnP, Start
day  1 00:00:27 [SYSTEM]: UPnP, Stopping
day  1 00:00:27 [SYSTEM]: DNS, start DNS Proxy
day  1 00:00:25 [SYSTEM]: QoS, Stopping
day  1 00:00:25 [SYSTEM]: NET, start Firewall
day  1 00:00:25 [SYSTEM]: NET, start NAT
day  1 00:00:25 [SYSTEM]: NET, stop Firewall
day  1 00:00:25 [SYSTEM]: NET, stop NAT
day  1 00:00:25 [SYSTEM]: WAN, IP changed, restart services
day  1 00:00:25 [SYSTEM]: WAN, New IP = ***MIJN IP ADRES***
day  1 00:00:23 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.0.102
day  1 00:00:22 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.0.103
day  1 00:00:16 [SYSTEM]: KCODES, Start Kcodes Samba
day  1 00:00:15 [SYSTEM]: WAN, start Hardware NAT
day  1 00:00:15 [SYSTEM]: WLAN, start LLTD
day  1 00:00:15 [SYSTEM]: HTTP, start
day  1 00:00:15 [SYSTEM]: UPnP, Start
day  1 00:00:14 [SYSTEM]: NET, start Firewall
day  1 00:00:14 [SYSTEM]: NET, start NAT
day  1 00:00:14 [SYSTEM]: NTP, start NTP Client
day  1 00:00:14 [SYSTEM]: DHCP, start DHCP Server
day  1 00:00:14 [SYSTEM]: DNS, start DNS Proxy
day  1 00:00:14 [SYSTEM]: IPv6, Link Local mode
day  1 00:00:14 [SYSTEM]: WAN, start DHCP mode
day  1 00:00:10 [SYSTEM]: WLAN[2.4G], Channel = AutoSelect
day  1 00:00:10 [SYSTEM]: WLAN[2.4G], CountryRegion = 1
day  1 00:00:08 [SYSTEM]: UPnP, start
day  1 00:00:03 [SYSTEM]: WLAN[5G], Channel = AutoSelect
day  1 00:00:03 [SYSTEM]: WLAN[5G], CountryRegion = 1
day  1 00:00:01 [SYSTEM]: LAN, IP address=192.168.0.1
day  1 00:00:01 [SYSTEM]: LAN, start
day  1 00:00:01 [SYSTEM]: BR, start
day  1 00:00:01 [SYSTEM]: SYS, Application Version: 2.10.20
 
In je log kun je deze regels vinden.

day 1 00:00:25 [SYSTEM]: WAN, IP changed, restart services
day 1 00:00:25 [SYSTEM]: WAN, New IP = ***MIJN IP ADRES***

Vooral de eerste regel lijkt verdacht. Je WAN IP, dus het adres wat Ziggo uitdeelt is veranderd of de router denkt dit.

Tevens zou ik je WiFi kanaal vast zetten ipv op automatisch. Is meestal ook beter voor je WiFi signaal. Mocht je een Android smartphone hebben dan zou je met bv WiFi Analyzer kunnen kijken welk kanaal het meest rustig is in jouw omgeving en daar zet je hem dan op.

Noteer eens het IP adres van je WAN en als het weer gebeurt check je logfile of je deze regel weer kan vinden en wat het WAN adres dan is.
Is het dan daadwerkelijk een nieuw adres ?
Via https://www.whatsmyip.org/ kun je die direct zien wat het WAN adres is.

Het kan zijn dat de router bij aanzetten een tijdelijk ip adres geeft aan de router totdat hij zover is om het op te vragen maar op zich is dit vreemd.
Een WAN adres veranderd bijna nooit bij Ziggo alleen als je MAC adres veranderd wat aan het Ziggo modem hangt.

Heb je toevallig iets aangepast voor MAC cloning in de router?

Ik zou ook voor de zekerheid dit eens proberen.
1. Reset nogmaals de router naar de fabrieksinstellingen.
2. Haal zowel van het modem als de router de stekker uit het stopcontact.
3. Na 1 minuut alleen de stekker van het modem weer in het stopcontact.
4. Na 5 minuten stop je de stekker van de router weer in het stopcontact.
5. Check via https://www.whatsmyip.org/ wat je WAN adres is en noteer deze.

Dan heb je alle stappen genomen om er zeker van de zijn dat alles goed moet werken. Als het dan weer gebeurt check dan via https://www.whatsmyip.org/ weer je WAN of deze anders is geworden dan in Stap 5. Indien nodig kun je de router even herstarten natuurlijk als je geen internet hebt op dat moment.

Mocht deze inderdaad steeds anders zijn dan zou je als test de router eens kunnen verwijderen en de PC direct op het modem aansluiten en kijken of het dan ook nog gebeurt. Wel na aansluiten even stap 2 t/m 5 herhalen anders heb je geen internet. Als je later de router weer er tussen zet doe je deze stappen nogmaals.

Je hebt dan tijdelijk even geen WiFi en andere hardware kan even geen gebruik maken van Internet. Maar je kan dan uittesten of het modem of router de veroorzaker is. Mogelijk dat je dit in de avond/nacht kan doen aangezien je in de ochtend weer het probleem had.

Door deze stappen uit te voeren koppelt Ziggo je Mac adres van het apparaat wat aan het modem verbonden is. Voer je de stappen niet uit dan is je Mac adres veranderd maar bij Ziggo niet en gevolg dat je dus niet kunt verbinden met Ziggo.
 
In je log kun je deze regels vinden.

day 1 00:00:25 [SYSTEM]: WAN, IP changed, restart services
day 1 00:00:25 [SYSTEM]: WAN, New IP = ***MIJN IP ADRES***

Vooral de eerste regel lijkt verdacht. Je WAN IP, dus het adres wat Ziggo uitdeelt is veranderd of de router denkt dit.

Je moet de logfile van onder naar boven lezen. Wat je ziet gebeuren is gewoon een reboot van de router. Eerst weet de router nog niet wat de datum en de tijd is, die haalt hij op in de regel vlak voor 08:02:39.

Dus zegt deze logfile nog niet veel, alleen dat de router een reboot deed iets voor 08:02:39.
Waarom je router opnieuw opstart blijft onduidelijk, dat kan variëren van een voeding die bijna stuk is en op het randje van zijn spanning staat, tot een bug in de firmware die zorgt voor een reset. Eigenlijk zou je de logfile van voor de reboot moeten zien en hopen dat daar wat in staat. Sommige routers hebben de mogelijkheid om loginformatie naar een log-server te sturen, dat kan een programma'tje zijn op je PC waar de router de log naar toe stuurt. Die blijft dan wel behouden na een reboot van de router. Of je sitecom deze optie heeft weet ik niet.
 
Je moet de logfile van onder naar boven lezen. Wat je ziet gebeuren is gewoon een reboot van de router. Eerst weet de router nog niet wat de datum en de tijd is, die haalt hij op in de regel vlak voor 08:02:39.

Dus zegt deze logfile nog niet veel, alleen dat de router een reboot deed iets voor 08:02:39.
Waarom je router opnieuw opstart blijft onduidelijk, dat kan variëren van een voeding die bijna stuk is en op het randje van zijn spanning staat, tot een bug in de firmware die zorgt voor een reset. Eigenlijk zou je de logfile van voor de reboot moeten zien en hopen dat daar wat in staat. Sommige routers hebben de mogelijkheid om loginformatie naar een log-server te sturen, dat kan een programma'tje zijn op je PC waar de router de log naar toe stuurt. Die blijft dan wel behouden na een reboot van de router. Of je sitecom deze optie heeft weet ik niet.

Dat vermoeden had ik ook. Maar je ziet dat hij in de eerste fase nog in de 00:00 fase al ip-adressen uitdeelt via DHCP toch voor de zekerheid even gemeld om de dingen uit te sluiten.

Probleem is niet dat de router opnieuw start, dat doet hanswijs zelf omdat de internetverbinding steeds verdwijnt en alleen een herstart lost dit probleem op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan