• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Router lijkt stuk: welk merk router jullie aan/af?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ziggogebruiker01

Forum Gebruiker
Berichten
294
Router lijkt stuk: welk merk raden jullie aan/af?

Mijn routertje van Sitecom (de WL-342, zie afbeelding) wil sinds kort absoluut geen internet meer doorgeven: noch via utp kabel noch via wireless. Als (draadlooze) switch werkt 'ie nog prima en ook kan ik nog gewoon in het configuratie scherm komen (192.168.0.1) maar internetten: ho maar (vreemd he?). Ook na een reset naar de fabrieksinstellingen kan ik alleen maar internetten door mijn modem direct aan te sluiten op mijn PC (idem na modem uit/aan en daarna router uit/aan en daarna PC uit/aan etc. etc.).



Als iemand mij kan uitleggen dat mijn router niet stuk is en dat ik geen nieuwe hoef te kopen dan hoor ik dat graag, maar de fabrieksinstellingen zouden uiteraard gewoon moeten werken.

Dus kijk ik uit naar een nieuwe. Veel eisen heb ik niet. Het moet eenvoudig en goedkoop. Het hoeft geen stoorzender voor de buren te zijn (lees: ik zit niet op zolder te internetten terwijl mijn router in de kelder staat). Het ding moet gewoon bedraad en draadloos internet doorgeven aan een paar machientjes (stuk of 3: telefoon, laptop en desktop PC).

Is er een bepaald merk dat absoluut af te raden is? Of een merk dat juist makkelijk te configureren is en waarvan de ondersteuning goed is (lees: veel mensen op het forum hier hebben er net zo één)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik naar alle tevredenheid de TL-WDR4900 (klik)
Hartstikke bedankt voor de tip en de link! Nu weet ik een goed merk en een goed type. Hij is op het moment van schijven ong. €75, wat boven het budget is dat ik in gedachten had.

Maar nu het rare nieuws: ik zit nu weer gewoon te internetten achter mijn aloude routertje. Er was eergisteren hier in de wijk een storing waarvan ik dacht dat deze de connectie problemen veroorzaakte (ondanks dat het "online" lampje op mijn modem gewoon brandde).

Toen ik na een paar uur lang modem/router/PC opnieuw opstarten (in die exacte volgorde!) steeds maar niet op internet kwam haalde ik de router er tussen uit. En toen lukte het wel. Iedere keer alles opnieuw opstarten (met de router er tussen dus) werkte maar niet. Tot vanmiddag.

Volgens mij is het vrijwel onmogelijk maar het lijkt er bijna op dat de Ziggo storing er voor zorgde dat het internetsignaal niet (goed) doorgegeven werd aan mijn router. Zou een geringe sterkte v/h signaal dat kunnen veroorzaken? Iemand anders ervaring met router problemen na een Ziggo storing? Ik had nl. bijna nodeloos €75 uitgegeven aan en nieuwe router! :?:
 
Het lijkt bij mij wel dat de router (TP Link 841N) deze week slechter functioneerde, nadat de snelheidsverhoging naar 30 Mbps was gerealiseerd. Zeker in de n mode. Weliswaar haalt hij met gemak de 30 Mbps, maar om de haverklap blokkeert de router en zakt de snelheid naar 0.03 Mbps of zo. Ook de connectiegrafieken in de speedtest geven een op en neer gaand beeld aan van 31 tot 0. Maar weer terug gezet naar de g-mode, en dacht van het probleem af te zijn. Tot gisteren hij ook weer terugging naar 0. Het probleem treedt dus onder g mode minder vaak op, maar is niet helemaal weg...
 
Het lijkt bij mij wel dat de router (TP Link 841N) deze week slechter functioneerde, nadat de snelheidsverhoging naar 30 Mbps was gerealiseerd. Zeker in de n mode. Weliswaar haalt hij met gemak de 30 Mbps, maar om de haverklap blokkeert de router en zakt de snelheid naar 0.03 Mbps of zo. Ook de connectiegrafieken in de speedtest geven een op en neer gaand beeld aan van 31 tot 0. Maar weer terug gezet naar de g-mode, en dacht van het probleem af te zijn. Tot gisteren hij ook weer terugging naar 0. Het probleem treedt dus onder g mode minder vaak op, maar is niet helemaal weg...
Bedankt voor je reactie. Ikzelf had ook op het be-draad internet (via de router) geen verbinding. Zonder router: wel internet. Als dit echt aan Ziggo ligt zou dat goed gecommuniceerd moeten worden: ik had bijna een vermogen uitgegeven aan een nieuw router. En tegenwoordig hebben de meeste mensen gewoon een router en modem ineen. Dus dan kun je niet eens je router er tussenuit halen zoals ik deed.

Overigens zie ik op deze Ziggo pagina staan dat een Sitecom model router dat als twee druppels water op de mijne lijkt gewoon nog door Ziggo "aangeraden" of ondersteund wordt (de mijne heeft alleen type nummer WL-342 en die van de Ziggo site WL-341). Op de Sitecom site kom ik ze overigens geen van beide meer tegen... Maar voor de ondersteuning (Ziggo gecertificeerd o.i.d.) hoef ik dus sowieso geen nieuwe te kopen! Ik denk dat ik in de toekomst voor de zekerheid eerst de Ziggo apparatuur webpagina check om te voorkomen dat ze op de Helpdesk niets weten van mijn apparaat.

Maar goed: meer mensen er last van dan internetten via een router niet goed werkt na een werkzaamheden aan het net of een storing? :?:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...nadat de snelheidsverhoging naar 30 Mbps....Zeker in de n mode.....weer terug gezet naar de g-mode, en dacht van het probleem af te zijn....

Wat kan een snelheidsverhoging nu voor invloed hebben op het WiFi protocol? En met g-mode kun je maximaal iets van 25 Mbps verwachten. Dus nooit gebruiken als je de keus hebt.
 
TP Link routers schijnen meer problemen te hebben met het n protocol. Google maar eens. Om 30 Mbps te bereiken heb je n nodig. Maar dan treden die problemen dus op. Gevolg is dat n langzamer werkt dan g. Waarom dat is weet niemand, want een oplossing is er nog niet. Ook onder DD-WRT wordt dit probleem gemeld. Onder g had ik de "freeze" problemen nog niet ervaren, maar deze week voor het eerst wel.
 
@ NetJak : Ik zie de reden nu. Een specifieke bug in het n protocol op de tp-link routers.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan