• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

router dhcp uit gezet

Berichten
108
Hallo,

Een theoretische vraag:

Ik heb een kabelmodem van upc, achter dat modem zit een router/firewall (192.168.1.1) met dhcp op AAN. Achter deze router zitten 2 pc's (192.168.1.2 en 192.168.3) Ik zit remote op een van deze pc's en zet de DHCP in de router op UIT.

Wat gebeurt er dan?

-raak ik het externe ip-adres (van het kabelmodem) kwijt? (dacht zelf van niet)
-raak ik de remote verbinding kwijt? (dacht zelf van wel)

Gesteld: ik heb van te voren op 1 van de pc's een DHCP service aangezet. Krijgen de pc's dan weer een (intern) ip adres (als de lease periode van de router/dhcp is verlopen) ?
 
DHCP op je router moet je zien als toewijzer van de IP-adressen binnen jouw netwerk.
Je kunt dus kiezen om dit statisch of via DHCP te doen. Kies je voor statisch, zul je handmatig de IP's aan de stations moeten toewijzen (evt. adhv. mac-adressen).

Theoretisch is het zo, dat als de DHCP een IP toegewezen heeft en je zet de DHCP vervolgens uit, gebeurt er niets.
Pas als het station de verbinding met de router verbreekt, komt het IP na een bepaalde tijd vrij en zal er in het vervolg handmatig een IP toegewezen moeten worden.

Echter, er is natuurlijk brakke zooi in omloop die zich hier niet in kan vinden, waardoor de uitkomt geheel anders kan zijn dan boven beschreven. Ik denk dat het neerkomt op proberen in een fallback-omgeving, verder zou ik er niet al te veel mee prutsen..

De externe verbinding raak je eveneens niet kwijt. DHCP is de manier waarop je je IP van UPC krijgt toegewezen.
Als je dit uitzet, is het een gok of het eerder verkregen IP nog blijft werken. Wederom theoretisch, is er niets aan de hand. Maar er zijn mogelijkheden dat je het statisch ingevoerde IP kwijt raakt (UPC!=statisch) en je verder geen verbinding meer hebt puur omdat er geen IP verkregen kan worden.
 
Dan nu de praktijk:

Ik heb dus (zoals al vermeld) dhcp uitgezet in de router/firewall en op dat moment verloor ik ook mijn remote verbinding. Conclusie: mijn router is brakke zooi?
 
pakikje zei:
Ik heb dus (zoals al vermeld) dhcp uitgezet in de router/firewall en op dat moment verloor ik ook mijn remote verbinding. Conclusie: mijn router is brakke zooi?
Waarschijnlijk wel, afhankelijk van instellingen natuurlijk...

Als DHCP je een IP gegeven heeft, en je de DHCP vervolgens uitzet zonder de connectie te verbreken, is het afwijkend dat je het IP verliest en/of de connectie verloren gaat. Rebooten of andere handelingen kunnen wel zorgen voor een verbroken connectie, maar dat staat weer los van de DHCP.

Maar, als je nou niet weet waar je het over hebt, waarom laat je de DHCP dan niet lekker met rust?
Dat zijn geen instellingen om mee te spelen, en doe je dat wel, is het vrij algemeen bekend dat je er niet zonder problemen vanaf komt. Gewoon lekker laten voor wat het is of iemand inschakelen met verstand van zaken...
 
Je hebt helaas niet vermeld om welke router het gaat.
In veel routers kun je namelijk ip-adressen reserveren.
Dat houd in dat je DHCP laat aanstaan en alle aangesloten computers op automatisch een ip-adres toewijzen kunnen blijven staan en automatisch een ip-adres krijgen toegewezen.
De computer waarvoor jij een ip-adres reservering hebt ingestelt krijgt echter altijd hetzelfde ip-adres toegewezen en een portforward voor bv een remote verbinding is dan heel makkelijk in te stellen.
 
Maar, als je nou niet weet waar je het over hebt, waarom laat je de DHCP dan niet lekker met rust?
Dat zijn geen instellingen om mee te spelen, en doe je dat wel, is het vrij algemeen bekend dat je er niet zonder problemen vanaf komt. Gewoon lekker laten voor wat het is of iemand inschakelen met verstand van zaken...
Dit vind ik dus onzin. Als iemand hier op dit forum een vraag stelt dan ga ik er van uit dat deze persoon meer wil leren. Iemand iets vanwege deze reden DHCP kennis te proberen te onthouden kan niet de bedoeling van dit forum zijn. Kijk ik geef je wel gelijk als deze persoon helemaal niets wil leren en eigenlijk dus nooit zelf zijn probleem zal oplossen. Voor de grote meerderheid is jouw advies goed. Maar de grote meerderheid (de gewone gebruiker) bezoekt waarschijnlijk dit forum niet!

Verder ben ik ook benieuwd naar het merk en type router
 
jazzpr kennende is dit niet verkeerd bedoeld. Je kunt DHCP namelijk uitzetten in de router, maar aanlaten en er via de PC geen gebruik van maken is waarschijnlijk eenvoudiger. Dat mensen ervan willen leren is natuurlijk alleen maar goed.

Het probleem is dat áls het misgaat, er mogelijk de kennis niet is om het probleem opgelost te krijgen, met alle gevolgen van dien!
 
Ik weet dat sommige routers na het wijzigen van de DHCP-Daemon/service een soort soft-reboot krijgen en de netwerk verbindingen voor enkele seconden eruit gooien. Wanneer het een dergelijke router betreft dan klopt het inderdaad dat je ineens geen internet meer hebt op de PC en je remote verbinding eruit vliegt - deze heeft dan n.l. tijdelijk even geen verbinding gehad waarna er geen ip-adres meer aan je PC hangt.

Het is in dit geval dus;

*) DHCP ingeschakeld houden
of
*) IP-Adres, subnetmask, gateway e.d. handmatig instellen in de PC('s).

Een brakke router hoeft niet zo zeer het geval te zijn.
 
Terug
Bovenaan