Router crashes. E-tech rtvp03 ervaringen gevraagd.

T

Trubbel

Ik heb dus net een nieuwe Router aangekocht (ter vervanging van een P150-softrouter). Instellen was vrij simpel, en internet deed het na 5 minuten prima. Maarrrr, zodra ik eMule/Bittorent/Shareza start, crasht de verbinding na 5-30 minuten (lijkt af te hangen van de upload snelheid, niet zeker...).
Ik gebruik Chello classic met een Terayon modem (arnhem.chello.nl), een router en direct daaraan 3 Pc's (winxp pro). Nu heb ik een beetje rond gezocht op diverse fora, en schijnt dit wel vaker te gebeuren met lowbudget routers. Maar ik heb ook berichten gelezen van mensen die intensief down/uploaden met dezelfde router.
Als de verbinding wegvalt, lijkt het alsof de hele router crashed, maar de ledjes op de router branden nog gewoon. het netwerk is niet meer te benaderen en de router zelf is ook niet meer aanspreekbaar totdat ik de power-connector lostrek en weer vastmaak.

Is er iemand die ervaring heeft met dit type router? Ik zou graag weten of het nut heeft om aanspraak te gaan maken op de garantie, of dat ik gewoon een ander model moet gaan halen.
 
T

TeStIcLe

Mocht je op je interne netwerk DHCP gebruiken , probeer dan eens je interne netwerk (de computers dus) op een fixed (vast) ip te configureren , ipv DHCP.(dan in je routerconfiguratie de dhcp serverfunctie voor je interne netwerk uitzetten)
Eventueel chello ook Fixed (WAN poort op router), mocht dat problemen geven dan weer dhcp voor je chello maar intern fixed. Aan je router zal het wel niet liggen , het is vaak een configuratie issue. (tenzij je firmware broken is).

Ikzelf had in chello tijd ook dhcp-router-Lancity issue , was het op gegeven moment zo zat dat ik de bekende stap heb gezet , en sindsdien totaal geen problemen , en de e-tech router werkt ook op 10MB/s wan ;D
 

xahmol

Forum Gebruiker
Berichten
6.626
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik heb dezelfde router en ook niets dan ellende. Ik heb dezelfde symptomen (al houd mijn router het meestal wel een paar dagen vol ipv 30 minuten), daarnaast crashed de router telkens als de stroom er vanaf gaat (de DIAG LED blijft rood branden) om het na een paar uur spontaan weer te gaan doen.

Ik heb inmiddels van de eTech support desk het advies gekregen de router om te ruilen tegen een andere, ga dat dus als ik tijd heb om langs de PC zaak te gaan zsm maar doen, gelukkig heb ik nog tot februari garantie.
 

karin

Forum Gebruiker
Berichten
229
Trubbel zei:
Ik heb dus net een nieuwe Router aangekocht (ter vervanging van een P150-softrouter). Instellen was vrij simpel, en internet deed het na 5 minuten prima. Maarrrr, zodra ik eMule/Bittorent/Shareza start, crasht de verbinding na 5-30 minuten (lijkt af te hangen van de upload snelheid, niet zeker...).
Ik gebruik Chello classic met een Terayon modem (arnhem.chello.nl), een router en direct daaraan 3 Pc's (winxp pro). Nu heb ik een beetje rond gezocht op diverse fora, en schijnt dit wel vaker te gebeuren met lowbudget routers. Maar ik heb ook berichten gelezen van mensen die intensief down/uploaden met dezelfde router.
Als de verbinding wegvalt, lijkt het alsof de hele router crashed, maar de ledjes op de router branden nog gewoon. het netwerk is niet meer te benaderen en de router zelf is ook niet meer aanspreekbaar totdat ik de power-connector lostrek en weer vastmaak.

Is er iemand die ervaring heeft met dit type router? Ik zou graag weten of het nut heeft om aanspraak te gaan maken op de garantie, of dat ik gewoon een ander model moet gaan halen.

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, maar dan met een Repotec router. Om de haverklap moest ik de router resetten en bij gebruik van Emule viel de verbinding regelmatig 30-40 minuten gewoon compleet weg. Ik kon dan zien dat ie een poging deed verbinding te maken omdat m'n upload dan ineens gigantisch omhoog schoot (naar 30 ofzo terwijl ie op 10 stond) en ook bij het afsluiten van Emule had ik vergelijkbare problemen. Blijkbaar kan jouw router het aantal verbindingen niet goed aan.
Inmiddels heb ik de keuze gemaakt om een andere router te kopen. De keuze is gevallen op de Draytek 2900 en sinds deze router is aangesloten heb ik helemaal geen problemen meer gehad...
Ik heb overigens eenzelfde configuratie, ook 3 pc's met een Terayon modem....
 
T

TeStIcLe

xahmol zei:
daarnaast crashed de router telkens als de stroom er vanaf gaat

???

Waar gebruik jij een router voor :P

Zo'n ding zet je ook niet uit. gelukkig gaat het niet om model RTBR03 (ietwat minder toetsers & bellen included)

I'm totally E-tech satisfied ;D
 

xahmol

Forum Gebruiker
Berichten
6.626
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Uiteraard is bij mij de stroom van de router halen ook geen dagelijkse bezigheid, maar het is toch wel knap irritant als je modem een paar uur niet langs de diagnose fase komt na een firmware upgrade (of downgrade op verzoek van de eTech helpdesk), een reset, een stroomstoring (zeldzaam, maar komt toch wel eens voor) of als je vanwege langdurige afwezigheid (vakantie) de stroom van alle apparatuur afhaald.
 
T

TeStIcLe

Ik neem aan dat je garantieperiode verlopen is.

Want zodra je de firmware wijzigd (down/upgrade) is je garantie vervallen.

Ik weet niet of het installeren van de firmware een probleem is. (als dat n.l. fout gaat werkt je router ook niet goed) Je zou eventueel je router met diskette(die juiste firmware bevat) opsturen naar www.flashbios.org .
Dan weet je in ieder geval zeker dat de firmware er juist opstaat en getest is.

Ook geef ik als tip , sluit je router met z'n wan poort(internet aansluiting v/d router) eens aan op een ethernetkaart van een pc met een of andere server.(http of ftp zodat je kan inloggen/testen) Zodat je kan testen of de router wel werkt op een andere soort signaal die binnenkomt via je WAN aansluiting. (andere compu met ethernetkaart , of bij je buren op een non chello aansluiting testen. Zo krijg je n.l. meer duidelijkheid of je router zich gaar gedraagd , of de provider z'n modem truttig heeft geconfigureerd.

veel succes...
 

xahmol

Forum Gebruiker
Berichten
6.626
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Dank voor je tips www.48KHz.tk. Probleem is alleen dat de router of prima werkt, of echt helemaal niets doet en op het rode DIAG lampje blijft staan. En op de momenten dat de router helemaal niets doet valt er weinig te testen (heb het op de WLAN poort aansluiten van een andere PC al geprobeerd).
Volgens de eTech support desk moet er met deze symptomen iets echt mis zijn in de hardware, zij adviseren daarom omruilen voor een andere. Overigens bestond dit probleem al sinds aanschaf, dus voor dat de firmware verwisselt is. Ik heb er zo lang mee doorgemodderd omdat het gros van de tijd de router het prima doet.
Van diezelfde helpdesk kreeg ik ook toen het verhaal dat de wegvallende internetverbindingen een bekende bug was in hun firmware bij het verlopen van de DHCP lease van de provider.

Want zodra je de firmware wijzigd (down/upgrade) is je garantie vervallen.
Ik heb de firmware eerst geupgrade en daarna gedowngrade op verzoek van de eTech helpdesk, die wist dat de router nog in de garantie zat en trouwens nog steeds zit. Maar goed, als ze hier bij omruilen moeilijk over gaan doen: jammer van de paar centen, maar dan is het wel een goede aanleiding een ander merk/type te proberen die blijkens de forums hier minder problemen geven ;)
Kan alleen pas (proberen te) ruilen in september: de winkel waar ik de router gekocht heb is wegens vakantie gesloten tot 16 augustus en ik ben zelf op vakantie van 12 tot 26 augustus.
 
Topicstarter
Topicstarter
T

Trubbel

Heb ondertussen een nieuw kastje gehaald bij de winkel waar ik hem had gekocht (omruilen was geen probleem). Nu heb ik DHCP uitgezet en dus zowel LAN als WAN op static IP's draaien (Chello heeft dus geen static IP, maar leases van 7 dagen ofzo, maar je houd je IP geloof ik wel als de connectie open blijft, oftewel, zolang dat ding niet uitvalt is er niks aan de hand).
Bevindingen:
Prima zo...
Ik moet nog een keer testen of de router ook stabiel blijft als ik DHCP weer aan zet. Maar het zooitje werkt nu (heb zelfs vorige week een waarschuwings E-mailtje van Chello gekregen dat ik deze maand hun Fair-Use Datalimiet had overschreden (UNfair ABuse  :P ).
Bedankt voor de tips, ik ga weer verder testen, kijken of ik hem weer stuk kan maken ;).
 

Vergelijkbare onderwerpen

Bovenaan