• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Router achter switch na mediabox

  • Onderwerp starter Onderwerp starter larszzie
  • Startdatum Startdatum
L

larszzie

Hallo allemaal,
Na een dagje klussen zit ik nog steeds met een flink probleempje. Het internet komt bij mij via mijn sisco epc3208 binnen. Nu wil ik het als volgt instellen, maar krijg het niet werkend.

Modem - Horizon mediabox (als switch/ alleen langer gebruiken) - switch - router (deze moet dhcp server spelen)

Deze omslachtige combinatie moet haast wel i.v.m de kabels.

Is deze combo überhaupt mogelijk en welke instellingen moet ik hier dan voor gebruiken.

Ik heb al geprobeerd om:
- dhcp horizon uit te zetten
- dhcp router aan

Maar ik heb het gevoel dat de router niet de goede WAN settings pakt.
 
Ik zou de router even bovenop het modem zetten en daarachter weer je hele switch caravaan. Router met de wan poort aan het modem. Router laten dhcp'en naar het modem en als dhcp server naar je lan.

Het cisco modem in bridge mode zetten.

Dat is een reguliere setup die gaat werken. Op het moment dat je dat aan de gang hebt kun je weer met de router gaan slepen als dat echt nodig is, je weet dan in ieder geval dat je config goed is.

Dhcp op de horizon doos inderdaad uit.
 
als het mogelijk is zou ik de horizon box niet in dit verhaal meenemen.
vele onder ons krijgen dit niet werkend ivm ip conflicten e.d.

zie https://ziggoforum.nl/topics/47223/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik krijg het vermoeden dat TS zich niet realiseert wat de hoofdfunctie van een router is, het wel of niet inschakelen van DHCP heeft daar niets mee te maken. Niet onbelangrijk, maar het is een functie die op de tweede plaats staat, automatisch lokale ip-adressen etc. bepalen of deze zelf samenstellen. De hoofdfunctie is het verbinden van twee netwerken, het thuisnetwerk en het internet, enkel een switch kan dat niet.
Wat wel kan, is dat de modem voorzien is van een ingebouwde router en dan heb je in principe die extra router niet nodig. In alle andere gevallen is het gebruikelijk om de router direct aan te sluiten op de modem en pas daarna een eventuele switch of meerdere switches.
 
De Cisco 3208 is een modem zonder router functionaliteit. Die werkt dus standaard bridged.
Met een switch achter een gewoon modem, of modem/router in bridged mode kan je niets verdelen. Je hebt dan geen DHCP server en de UPC DHCP server geeft je maar 1 IP adres. Je kunt dus hooguit 1 apparaat op de switch aansluiten.
Alleen achter een router heb je een netwerk. Daarom is een router, of modem/routers altijd het eerste in je netwerk en van daaruit ga je verdelen naar alle andere apparaten.
 
Klopt.
Ik was tijdens het typen van mijn bericht afgeleid.
Toen ik wilde posten zag ik dat er al reacties waren gepost.
Ik wilde mijn bericht echter niet weggooien en heb hem daarom toch gepost.
Misschien niet zo slim.
 
Bedankt voor de reacties.

Door de bekabeling komt de wan-kabel uit bij de mediabox en om deze reden wilde ik eerst de mediabox in dit hele verhaal betrekken. Voor zover ik het nu heb gezien krijg je inderdaad IP conflicten als ik de router ACHTER de mediabox zet omdat de mediabox op dit moment het IP van UPC opslokt en deze dus niet meer door de router gebruikt kan worden. Ik ben inderdaad bang dat er aan de kabels geschroefd moet worden wil ik alles hier werktent krijgen.
 
Terug
Bovenaan