• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Rekening na pakketverandering: opvoeren, aftrekken, compenseren etc.

Berichten
592
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ok, ik ben overgestapt van UPC Internet + Bellen Basis naar UPC Internet + Bellen Onbeperkt. Nou kreeg ik de rekening. Wordt daar maar eens wijs uit. Niet dus. Ik heb nu een rekening die hoger is dan ooit tevoren terwijl hij lager zou moeten zijn dan voorheen, maar ok, zal wel met de overgang te maken hebben, met een halve maand overlap. Zoiets. Ik wil het niet eens weten en ga het vooral ook niet narekenen. Mijn punt is dat ik een simpel pakket heb: UPC Internet & Bellen Onbeperkt. Ik zou dan verwachten opgevoerd te zien:
- UPC Internet & Bellen Onbeperkt: E. 29,95.
:brullen: :gestoord2: :drunk: Hoe kom ik op zoiets idioots? Nee zeg , ben je belazerd, ze voeren dingen op waar ik helemaal niet om gevraagd heb, dingen waar ik me niet op geabonneerd heb. Nee, dat weten zij ook en dus wordt er vervolgens weer van alles afgetrokken en gecompenseerd. Ik heb blijkbaar een:

-Totaalpakket bestaande uit: E. 37,77
-Telefonie Free Time abonnement
- Abonnement UPC Internet Power
En dat is dan weer:
- Inclusief pakketkorting Tel Free Time + UPC Internet Power
En daar gaat dan weer af:
- UPC Internet & Bellen Onbeperkt - E. 12,61

Zover bij het kopje Abonnement. Nu dan het telefonieverbruik:

-FreeTime 0,00
-AnyTime bij Free Time 1,90
- Gratis AnyTime bij totaalpakket Power+FreeTime - 1,90
-FreeTime 0,00
-AnyTime bij FreeTime 4,20
-Gratis AnyTime bij totaalpakket Power + FreeTime -4,20

Wat IS dit voor gelul?! Ja ja, ik snap dat er uiteindelijk dus nul kosten zijn maar daar gaat het me niet om. Ik heb Bellen Onbeperkt dus er zou gewoon helemaal niets opgevoerd moeten worden. Blijkbaar bestaat het pakket dat ik heb eigenlijk niet echt, want dan zou het immers wel als zelfstandige entiteit worden opgevoerd en had het niet al die andere aanhangsels nodig om administratief verwerkt te kunnen worden. Ik erger me kapot aan deze rekeningen. Ik heb UPC Internet & Bellen Onbeperkt en ik wil een rekening waarop staat:

- Abonnement UPC Internet & Bellen Onbeperkt: E. 29,95.
Klaar. Helder, duidelijk.

En uiteraard, wat je belt met mobiele nummers of servicenummers of zo apart opgevoerd, maar niet dat eindeloos stomme gedoe met opvoeren en aftrekken, opvoeren en aftrekken. Vooral als je overstapt zie je op die rekeningen door de bomen het bos niet meer. Waarom zo moeilijk doen als het zo makkelijk kan?

ps: O, wat ik nog vergat. Zeiden ze indertijd niet met de introductie van dit abonnement dat ze dit juist introduceerden omdat ze afwilden van al die verschillende abonnementen en het overzichtelijker wilden maken? Tsss... >:(
 
Het is inderdaad verwarrend.
Je moet echt even goed kijken / rekenen. Zeker omdat je geen "bekende" bedragen ziet.
Op de factuur staan de bedragen namelijk ex BTW. De BTW word er pas later bij opgeteld.

Waarom geen "Abbonnement UPC Internet & Bellen Onbeperkt: € 29,95"?
Simpel. dat bestaat niet, het is een pakket (bestaande uit losse onderdelen) met kortingen.
De factuur is een standaard factuur waar alles wordt genoemd wat je moet/kunt betalen en alle kortingen waar je recht op hebt ivm de pakketkorting.

Vanuit het oogpunt van de klant is een: "Abbonnement UPC Internet & Bellen Onbeperkt: € 29,95 (incl. 19 % BTW = € 4,78)" echt het duidelijkste.
De BTW moet volgens de wet op een factuur vermeld worden.
Vanuit boekhoudkundig ooppunt is voor het, door UPC, gehanteerde systeem ook wel wat te zeggen. De boekhouding kan meer gestandariseerd blijven en toch alle variaties verwerken.
 
Ik heb meer het idee dat ze die pakketkortingen en alle ander onzin blijven opvoeren op een ingewikkelde manier om ze later op een gemakkelijke wijze te kunnen afschaffen..."wij hebben immers te maken met gestegen onkosten door onze "forse" investeringen" ::)

Ik heb nog nooit, van welk bedrijf dan ook, zo'n merkwaardige rekening onder ogen gekregen...hij klopt bij mij altijd wel hoor.
 
Het is inderdaad net alsof die pakketten een tijdelijke aangelegenheid zijn waarvoor men het niet de moeite waard gevonden heeft om daar een eigen code voor in de facturering in te voeren (want wordt binnen afzienbare tijd toch weer afgeschaft). Dat is een aardige verklaring. Want Johnny, je kan wel zeggen dat op deze wijze de boekhouding meer gestandaardiseerd blijft, als dat ten koste gaat van de duidelijkheid en bij de klant tot verwarring en onbegrip leidt, ben je behoorlijk klantonvriendelijk bezig. Vooral als bedrijf dat zegt klantvriendelijkheid hoog in het vaandel te hebben en dat deze twee pakketten nou juist heeft ingevoerd om een einde te maken aan dat woud van abonnementen en duidelijkheid te willen verschaffen. Nou, lekker duidelijk zo. En net wat Tsaar zegt, welk ander bedrijf heeft zulke rare rekeningen? Als je je abonneert op een dienst genaamd "UPC Internet & Bellen Onbeperkt" dien je een rekening te krijgen waarop dat precies zo staat opgevoerd en niets meer. Nu is het een puzzel om te zien of die rekening wel klopt. En met die overgangsrekening krijg ik het niet eens voor elkaar om dat allemaal na te rekenen. Het lijkt me dat er dan toch echt iets niet klopt met de wijze van facturering.
 
De facturen van UPC zijn zeker niet duidelijk te noemen. Er is wellicht voor deze vorm gekozen uit boekhoudkundig aspecten ( ergo gemak voor UPC) , maar zelfs UPC komt er niet uit !.
Vorig jaar ben ik verhuisd en ben van een chello classic, naar alle diensten gegaan van upc. Dat leverde al een flinke factuur op , niet qua bedrag, wel qua aantal regels en *stelposten*. Midden van het zelfde jaar is er een upgrade gemaakt van het pakket internet. Wederom een onleesbare factuur. De oude posten van voor de verhuizing stonden er op met crediteringen, de nieuwe posten van na de verhuizing, inclusief crediteringen voor pakketkortingen én de upgrade plus crediteringen. 7 pagina's dolle pret.
Vooral als er ergens een *foutje* gemaakt werd was het voor de upc medewerkers erg lastig om de facturering op juistheid te controleren.
Pas na de reguliere verlening van een jaar , enkele maanden geleden, kreeg ik een factuur die leesbaar was , alle eerdere abbonementsvormen waren verdwenen en bleef alleen de reguliere correcties "gratis bij freetime" over...

Scheelt wel een boompje of 2 ( als je je facturen nog per post ontvangt)
 
Het is inderdaad niet altijd even duidelijk. Waar je rekening mee moet houden is dat je vooruit betaald. Als je dus al je internet + Bellen basis van bijv. December betaald hebt dan moet dat natuurlijk weer gecrediteerd worden. Bovendien hoef je helemaal niet naar alle losse onderdelen te kijken. Er moet bovenaan zoiets staan als totaalpakket met de prijs ex. btw en dan pas de onderdelen daarvan.
 
Terug
Bovenaan