• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Regionale zenders slechte ontvangst

  • Onderwerp starter Onderwerp starter FredHgl
  • Startdatum Startdatum
F

FredHgl

Mijn moeder heeft digitale TV (Play Start) met een Mediabox in postcodegebied 7161. Sinds een week klaagt ze dat ze slechte ontvangst heeft op de regionale zenders TV Gelderland en TV Oost (kanalen 30 + 704 en 705). Eind van de week wil ik er eens naar kijken maar omdat de ontvangst van de overige zenders wel goed is zou ik niet weten wat het probleem zou kunnen zijn. Iemand een idee?
 
Een postcode zegt niet zoveel.
Nu moet je eerst uitzoeken welke plaats daar bij hoort en waar deze ligt.
En dan weet je soms nog steeds niet om welke regio het gaat.
. in het fZiggo gebied zijn 28 regio's
. in het fUPC gebied zijn 6 regio's
Hier staan ze allemaal:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/31632914#31632914

Ik denk dat het hier over oud-UPC gebied gaat.
Volgens de laatste gegevens is de frequentie van de genoemde regionale zenders
in alle 6 fUPC regio's: 140 MHz (Transport stream 2107).
 
Ik heb als Ziggo-klant - een week of 3 al - vergelijkbaars in regio De Bilt / Bilthoven :
Storingen op :
- SBS6HD : strepen / stilstaand gestoord beeld
-> SBS6 analoog is storingvrij
- Eurosport2HD : geen beeld
- TV Noord : blokjessneeuw / geen beeld
- TV Drenthe : blokjes / geen beeld
- TV Oost : blokjes / geen beeld
- TV Gelderland : blokjes / geen beeld
- Omroep Brabant : strepen / stilstaand gestoord beeld

Alle overige zenders zijn storingvrij. Ik ben ze apart allemaal nagelopen.

Van de Ziggo-helpdesk krijg ik de standaard verwijzing naar

<https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/zwart-beeld-oplossen/>.
en <https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal/>.

Die had ik natuurlijk allang doorgenomen.
Maar bovendien werken alle andere zenders prima, en aan mijn installatie, inrichting en huishoudelijke apparatuur is al 2 jaar niets veranderd.
Instraling op kabels, pluggen of aop lijkt dus ook geen issue.

Iemand betere suggesties?
Mij leek en lijkt het inderdaad een frequentie-issue.
 
Bedankt voor de info. Het gaat inderdaad om oud-UPC gebied (plaats Neede). Ik heb de tweakerslink bekeken. Niet dat ik er veel van snap maar alle regionale zenders (701, 703, 704, 705 en 712) die slecht ontvangst hebben, hebben allemaal transport stream 2107. Het zijn dus dezelfde zenders als PJW9779. Over SBS6 HD heb ik nog geen klachten gehoord.

Via de Ziggo Community kreeg ik de volgende 'oplossing'
Als je naar kanaal 997 gaat en op de rode knop drukt zal de Mediabox aangeven dat de wandcontactdoos verouderd is. Als deze wandcontactdoos ook het AOP (hoofdpunt) van Ziggo is kan je deze kosteloos door een monteur laten vervangen.
 
Instraling op kabels, pluggen of aop lijkt dus ook geen issue.

Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Dat er niets aan verandert is aan jouw installatie of andere zenders het wel doen hoeft niet te zeggen dat dit niet het probleem is. Als er in jouw buurt bijvoorbeeld een 4G zender tbv mobiele telefonie is ingeschakeld (of gewijzigd) kan het zo zijn dat een bepaalde frequentie (ineens) stoort als er ergens een punt is waarop de buitenstraling in je bekabeling terecht kan komen.
 
Niet alleen G4 of andere straling kan de boosdoener zijn.
Had zelf ook storing op de tv daarna ook op de modem en de telefoon,
storingsmonteur kwam en het bleek dat de versterker in de straatkast niet goed afgesteld stond.
Het beste kun je met een goede coax kabel rechtstreeks op je AOP kijken of je dan geen storing hebt,
is het signaal nog slecht bel dan even met 1200.
 
Terug
Bovenaan