• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Redundantie perfect bij UPC

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 6393
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 6393

Gisteren was het raak. Grote stroomstoring in Haarlem-Noord.
Ik had zelf geen last, maar het modem ging even offline. Binnen een minuut of wat werd de verbinding hersteld.
Blijkbaar was de oorspronkelijke verbinding niet meer mogelijk door de stroomstoring.
Klasse dat de verbinding in no time werd omgeleid waardoor internet gewoon mogelijk bleef.
Na een minuut of wat, kwam het modem weer online.
Die paar minuten offline van internet en telefonie, jammer dan.
Het geeft een goed gevoel dat UPC zijn zaken goed voor elkaar heeft en de verbinding redundant heeft uitgevoerd.
Niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk.
 
Of dat nu waar is weet ik niet zo, haarlem zuid ook stroomstoringen gehad maar toen gewoon 4uur geen inet.
 
Het hoeft niet persee redundant uitgevoerd te zijn, want er is ook maar een coax kabel die naar je huis gaat. Als de eindversterker in je buurt dan *poef* zegt dan kan vanuit daar alles wel redundant zijn maar daar schiet je dan niet veel mee op. :P

Ik denk dat er gewoon een noodgenerator in de eindversterker zat waardoor dat ding gewoon zichzelf weer oppakte na even geen stroom gehad te hebben.
 
Noodgenerator in de eindversterker? :brullen:

Als ik het me goed herinner worden groeps- en eindversterkers gevoed vanuit de wijkcentrale (de eindversterker via de groepsversterker).

Ik vermoed door een stroomstoring/blikseminslag één of meerdere up- en/of downstreamkanalen niet meer beschikbaar waren. Je modem is daarna gewoon op een ander kanaal gaan tunen.
 
StevenW zei:
Is dat zo een raar idee dan? ???
Ja. Je hoeft hoe klein die eindversterkers zijn?

imag0063.jpg


Plaatje komt uit dit topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit daar dan niet gewoon zo'n 9-volts blokje als backup in sylvester(rr)? ;)
 
sylvester(rr) zei:
Ja. Je hoeft hoe klein die eindversterkers zijn?

imag0063.jpg


Plaatje komt uit dit topic.

In zulke kastjes is dan ook geen stroom nodig, die splitten alleen het signaal, ik bedoelde uiteraard niet de EV's maar de hoofdcentrale van UPC in de buurt. Die zijn groter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, die kastjes hebben echt wel stroom nodig (er zitten immers actieve componenten in). De stroom wordt geleverd door de wijkcentrale (via de groepsversterker). Die eindversterkers splitten niet alleen het signaal, er wordt weldegelijk het een en ander versterkt. Tevens wordt hier ook het retoursignaal versterkt.
 
Plus dat in een aantal gebieden deze kasten op afstand geschakeld kunnen worden (aan- en afsluiten van signaal). Dat zou nogal lastig worden als er geen stroomvoorziening zou zijn ;)
 
Terug
Bovenaan