QNAP NAS

B.W.

Forum Gebruiker
Berichten
16
Sinds enige dagen krijg van mijn NAS de foutboodschap dat DNS server de problemen met hosts file niet kan verwerken.
Ik gebruik een vast IP adres voor mijn NAS en ben verbonden met de connectbox. Dat in het overzicht van de verbonden apparaten van de connectbox de NAS soms wel en dan weer niet te zien is blijkt redelijk normaal, maar dat ik geen updates meer kan doen vind ik erg.
Wel kan ik in het lokale netwerk met de NAS communiceren zonder probleem.
Als ik me goed herinner heb ik bij de installatie van de connectbox ook zo iets gehad en toen heb ik Ziggo IP4 expliciet laten mogelijk maken. Ik gebruik geen externe communicatie naar de NAS toe. Ik heb al van alle DNS adressen geprobeerd maar kom niet van het probleem af. Mijn NAS kan niet meer op internet. In Linux de NAS benaderd en nslookup kan geen hosts vinden. In de /etc/hosts is de NAS met zijn juiste adres aanwezig.. De .etc/resolv.conf bevat de door mij gespecifieerde nameservers (8..8.4.4 en 84.116.46.20) maar toch is er nog iets niet goed! Heb al een aantal malen zowel de connectbox als de NAS gereset, maar ook dat bracht geen oplossing.
Iemand nog een suggestie? Ik hoop het.
 
Nieuwe firmware op de QNAP?
Een keertje uitzetten en opnieuw starten kan mogelijk helpen.
 
was het maar zo simpel, een typefoutje, Al diverse keren opgestart, helpt nog niet.
Omdat er geen communicatie is van NAS naar internet mislukt ook de update functie voor eventueel nieuwe bestaande firmware, Toch dank voor het meedenken
 
Daar laat ik (voorlopig) ook alles toe. Geen soulaas.
Heb vandaag de firmware update opnieuw uitgevoerd, ditmaal met de handmatige procedure (omdat mijn NAS niet meer op het internet geraakt) maar na reboot van de NAS helaas precies hetzelfde probleem.
 
Het zal wel, maar, heb je het eens geprobeert met een dynamische toewijkzing i.p.v. een vast IP adres?
 
Vandaag dichter bij het probleem gekomen en een halve oplossing. Heb een ander netwerk gemaakt met de NAS aangesloten op een andere router en dan geen Ziggo Connectbox maar een 4G router met KPN. De QNAP gaf het probleem niet meer, heb weer verbinding gehad met internet, zo dat ik de nodige updates (firmware) kon doen. Ik heb een stil vermoeden dat het of een instelling (?) in de connectbox is, of een probleem bij Ziggo. Ik las iets dat ze daar bezig zijn met de uitbouw van IP6, mogelijk heeft het daar iets mee te maken.
Misschien weet er iemand daar iets meer van?
 
De QNAP weer aan hetzelfde netwerk met Ziggo netwerk en Connectbox gehangen en HELAAS weeer zelfde probleem. Ik heb bijvoorbeeld daardoor geen toegang tot de QNAP store want de NAS komt nog steeds niet bij internet.
 
Welk IP adres heb je je NAS gegeven en welke IP range gebruikt de connectbox voor het netwerk?
En zo te zien kun je inloggen op de shell van de NAS, kun je daar wel iets doen zoals 'ping google.nl' en 'nslookup google.nl'?
 
Terug
Bovenaan