• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Publieke zenders na verhuizing met veel blokjes

  • Onderwerp starter Onderwerp starter TacoBorg
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
T

TacoBorg

Sinds mijn verhuizing - binnen Deventer- vertoont mijn Humax blokjes in het beeld, maar enkel bij Nederland 1, 2 en 3, en in de hogere nummers 700 e.v.
De commerciële zenders bieden onveranderd veel beter beeld en geen storingen.

De Humax is nu aangesloten met een HDMI-kabel én een scart. Met enkel HDMI of scart treedt de schermvervuiling veelvuldiger op. wat te doen?
 
Coax kabels zijn wel goed (kabelkeur)?



Sent from my MI 3W using Tapatalk

Ik kan me niet voorstellen dat kabels onderscheid maken tussen uitzendingen van publieke en commerciële zenders..
 
maar die maakt wel onderscheidt in de frequenties waarop zenders worden aangeboden.


zowel scart als hdmi is ook overbodig.
 
Ik kan me niet voorstellen dat kabels onderscheid maken tussen uitzendingen van publieke en commerciële zenders..

Maar toch is dat onderscheid er !

De zenders zitten steeds met een aantal op een frequentie op de kabel, als zo'n frequentie ook gebruikt wordt door ether-zenders kan dat signaal storen. Als er een probleem met de coax kabels in je nieuwe huis is, kan dat signaal van buitenaf in je kabels komen en de ontvangst verstoren. Je merkt dan alleen storing op de zenders die dezelfde frequentie gebruiken als de ether-zenders. Dat kan dus precies veroorzaken wat jij beschrijft.

Om de oorzaak te kunnen vinden moet je eens proberen om je TV als enige apparaat aan te sluiten op het Abonnee Overname Punt (AOP) wat meestal in de meterkast zit. Zet je TV daar even tijdelijk neer en kijk of de storing er dan nog steeds zit als je de TV met een korte (kabelkeur goedgekeurde) kabel aansluit op het AOP. Haal je internet splitter e.d. er daarvoor tijdelijk even tussenuit. Is de storing nu verdwenen, dan moet je uitzoeken in welk deel van de coax-installatie hij binnenkomt. Soms is dat zo simpel als 1 stekker met een plastic kapje die je vervangt door een kabelkeur goedgekeurd type.

Als je op het AOP nog steeds storing hebt, dan moet je Ziggo bellen, want dan is er misschien iets mis met je huis aansluiting.
 
Maar toch is dat onderscheid er !

knip.....

.

Bedankt voor alle moeite, ik begrijp er nu iets meer van. De rest gaat echter technisch boven mijn pet. Ik woon overigens niet in een huis maar in een (senioren)flat. Is zo'n supercoax-kabel enkel nodig tussen wat ik maar noem de muuraansluiting en de Humax, of moet de hele reeks muur-humax-2e analoge recorder-tv van nieuwe coaxkabels voorzien worden?

Overigens valt mij al tijden op dat de signaalsterkte van de Humax niet verder komt dan 21%. Zit 'm dat ook al in die coax?

Sorry als ik domme vragen stel, ik ben allerminst een techneut maar doe mijn best zoveel mogelijk op te steken waar dat nodig is.

Bedankt voor alle reacties totnutoe!
 
Als ik het goed begrijp heb je geen internet van Ziggo en zit de coax kabel van je Humax 5050C dus direct "in de muur" zonder verdere splitters e.d. ??

Je gaat na je Humax (via zijn uitgang) naar de TV en een tweede recorder ??


Als dat zo is:
In elk geval kun je dan proberen of je voor het eerste kabeltje van de muur naar je Humax een kabel met "kabelkeur" keurmerk kunt nemen en niet een oud/bestaand kabeltje of een kabeltje zonder dat keurmerk. Bij elke bouwmarkt kun je die kopen, maar let wel goed op het 'kabelkeur' (of "Ziggo Geschikt") keurmerk.

Sluit dan als eerste alleen de Humax aan met de nieuwe kabel en laat de uitgaande kabel nog even los van de Humax zodat alleen de Humax erop zit. Controleer dan of je storing verdwenen is. Is de storing nog steeds aanwezig, dan is er vermoedelijk iets aan de hand met het binnenkomende coax signaal en moet die aansluiting gecontroleerd worden. Meestal is dat eigendom van Ziggo en kun je een monteur laten komen. Het zou ook kunnen dat in je senioren woning dit een eigen systeem is en dat dit onder verantwoording van de verhuurder valt. Maar als je een contract met Ziggo hebt voor TV zal dat denk ik door Ziggo opgelost moeten worden.

Als de storing met je nieuwe kabel is verdwenen, sluit dan de uitgaande kabel ook weer aan, blijft de storing dan weg, dan hoef je die niet te vervangen, anders daarvoor ook 'kabelkeur' kabels kopen.
 
Als ik het goed begrijp heb je geen internet van Ziggo en zit de coax kabel van je Humax 5050C dus direct "in de muur" zonder verdere splitters e.d. ??

Klopt.

Je gaat na je Humax (via zijn uitgang) naar de TV en een tweede recorder ??

Klopt eveneens. Maar (dus) eerst naar de 2e recorder en dan pas naar de tv.

Als dat zo is:
In elk geval kun je dan proberen of je voor het eerste kabeltje van de muur naar je Humax een kabel met "kabelkeur" keurmerk kunt nemen en niet een oud/bestaand kabeltje of een kabeltje zonder dat keurmerk. Bij elke bouwmarkt kun je die kopen, maar let wel goed op het 'kabelkeur' (of "Ziggo Geschikt") keurmerk.

Sluit dan als eerste alleen de Humax aan met de nieuwe kabel en laat de uitgaande kabel nog even los van de Humax zodat alleen de Humax erop zit. Controleer dan of je storing verdwenen is.
Als de storing met je nieuwe kabel is verdwenen, sluit dan de uitgaande kabel ook weer aan, blijft de storing dan weg, dan hoef je die niet te vervangen, anders daarvoor ook 'kabelkeur' kabels kopen.

Ik heb vanmiddag een als boven aangegeven kabel gekocht en die volgens je aanwijzing aangesloten. Tot dusver ziet er alles er nu prima uit en is de sterkte van het Ziggosignaal toegenomen van 21% tot 31%.

Ik wacht nog een paar dagen af of alles nu wel naar behoren blijft werken. Eerdere experimenten met scart en/of hdmi zagen er in t begin ook veelbelovend uit. Ik heb nu de Humax met hdmi aangesloten en de 2e recorder met scart.

In elk geval hartstikke bedankt voor de aanwijzingen. Ik heb er veel van geleerd!
 
Mooi dat het nu beter werkt !

Die 31% zou ik me verder niet zo druk om maken, de sterkte is een relatieve indicatie, dat zegt niet zo heel veel over de echte sterkte. Ik heb zelf ook een Humax decoder die 9% aangeeft terwijl als ik er een andere aansluit op dezelfde kabel deze 75% aangeeft. Het belangrijkste is de 'kwaliteit', die moet 100% zijn of de BER (Bit Error Rate) die nul moet blijven (= hetzelfde 100% is nul fouten)

De Humax moet je inderdaad met HDMI op je TV aansluiten, anders hebben de HD zenders geen effect. Via SCART krijg je geen HD kwaliteit. De blokjes in beeld hebben verder niets met SCART of HDMI te maken, dat komt echt door het signaal, dus de coax kabel.
 
Mooi dat het nu beter werkt !

Die 31% zou ik me verder niet zo druk om maken, de sterkte is een relatieve indicatie, dat zegt niet zo heel veel over de echte sterkte. Ik heb zelf ook een Humax decoder die 9% aangeeft terwijl als ik er een andere aansluit op dezelfde kabel deze 75% aangeeft. Het belangrijkste is de 'kwaliteit', die moet 100% zijn of de BER (Bit Error Rate) die nul moet blijven (= hetzelfde 100% is nul fouten)

De Humax moet je inderdaad met HDMI op je TV aansluiten, anders hebben de HD zenders geen effect. Via SCART krijg je geen HD kwaliteit. De blokjes in beeld hebben verder niets met SCART of HDMI te maken, dat komt echt door het signaal, dus de coax kabel.

Helaas moet ik nu, na een paar dagen, concluderen dat het euvel van blokjes en andere verstoringen is teruggekeerd! Ik heb de HDMI-kabel laten zitten maar wel de SCART opnieuw aangesloten. Blokjes zijn meteen verdwenen! Rara...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan