• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Programmaraad Limburg verloren en is onwettig

Status
Niet open voor verdere reacties.
Blij met het resultaat, minder met de redenatie: Programmaraad is in ongelijk gesteld wegens leden die langer dan wettelijk toegestaan er zaten.
Kortom: dit is helaas geen precedent voor andere raden.

Dus voor Limburg leuk, maar voor de rest van het land schiet het nog niets op.

Maar vind nog steeds dat als de programmaraden niet alleen zichzelf en hun baantje serieus zouden nemen maar echt om de kijkers zouden geven ze inmiddels ook zelf zouden beseffen overbodig te zijn. Ze moeten iets adviseren, maar het zou passen dat ze dan gewoon de 15 populairste zenders adviseren.
 
Het is hier al veel vaker aan de orde gekomen: de wettelijke eis om plurifom te adviseren staat het adviseren van de 15 populairste zenders in de weg. Een programmaraad is expliciet niet bedoeld om dat te doen, die dient te kijken naar het gehele aanbod.
 
Het is hier al veel vaker aan de orde gekomen: de wettelijke eis om plurifom te adviseren staat het adviseren van de 15 populairste zenders in de weg. Een programmaraad is expliciet niet bedoeld om dat te doen, die dient te kijken naar het gehele aanbod.

Ze kunnen de wet aanpassen waarbij de Nederlandse publieke zenders en commerciele zenders en de 4 Luxumburges RTL zenders die op NL gericht zijn verplicht worden voor iedere tv aanbieder. Hier bovenop de 3 Vlaamse.
Dit dan geldig is voor analoge en digitale doorgifte. Waarbij ook UPC verplicht wordt dit standaard aan alle aansluitingen door te geven.

In totaal zou er een verplicht digitaalbasis pakket voor alle providers in Nederland moeten zijn. Jij zou bijvoorbeeld hier een belangrijke rol in kunnen spelen. Doe een voorstel aan het ministerie. Waarbij een landelijk onderzoek nodig is onder de bevolking. Probeer de overheid dit te laten financieren. De gemiddelde uitslag wordt het tvpakket voor 3 jaar voor alle providers. Bovenop de verplichte NL zenders en de gekozen zenders door de bevolking zijn de content aanbieders dan ook nog verplicht minimaal 15 zenders aan het basispakket toe te voegen zodat niet elke provider hetzelfde basispakket heeft. Meer dan 15 kan ook. Dit om te concurreren op pakketkeuze.
Dit maakt programmaraden overbodig en de kijker heeft de garantie dat bij iedere content aanbieder 35 zenders hetzelfde zijn.
 
Het is hier al veel vaker aan de orde gekomen: de wettelijke eis om plurifom te adviseren staat het adviseren van de 15 populairste zenders in de weg. Een programmaraad is expliciet niet bedoeld om dat te doen, die dient te kijken naar het gehele aanbod.

En het is ook al vaker gezegd: omdat nergens in de wet de definitie van pluriform staat is volgens de wet de 15 populairste zenders net zo pluriform als elk ander pakket.

Dat is het probleem dus niet. Probleem is wel dat programmaraadleden zich te belangrijk en boven het volk verheven vinden om dat te doen.
 
En het is ook al vaker gezegd: omdat nergens in de wet de definitie van pluriform staat is volgens de wet de 15 populairste zenders net zo pluriform als elk ander pakket.

En het is al vaker gezegd: nergens in de wet staat de definitie van woorden de, het en een dit wil niet zeggen dat ze geen betekenis hebben.

Ik zou zo zeggen, pak een woordenboek.
 
van Dale woordenboek zei:
plu·ri·form (bijvoeglijk naamwoord) 1veelvormig

Het nadeel is dat de politiek de betekenis nooit heeft vastgelegd, want met een woordenboek kom je er niet. Maar duidelijk is wel (uit het verleden en de diverse toelichtingen die er zijn gegeven) dat pluriform in elk geval inhoudt dat er naast de veelbekeken zenders ook minder bekeken zenders met content die toegevoegde waarde heeft in het pakket zitten.

Even een hypothetisch geval: stel dat Ziggo teruggaat naar 15 zenders en je wilt de meestbekeken zenders in dat pakket doen, dan kom je uit op dit pakket (volgens Ziggo's eigen onderzoek, op volgorde van populariteit): Nederland 1/2/3, VRT / TV 1 (Eén), Ketnet / Canvas, Regionale Omroep, Lokale omroep (alles tot hier is must carry), RTL 4, SBS 6, Discovery Channel, RTL 7, National Geographic Channel, RTL 5, Net 5, RTL 8.

Hé, zegt dan de sportliefhebber, waar is Eurosport gebleven? De kinderen missen Disney XD en Nickelodeon, de jeugd mist MTV, nieuwliefhebbers missen Eurosprot/CNN. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen in de grensregio die duitse zenders missen of engelse zenders.

Met 15 zenders is dus geen pakket te maken waar iedereen blij van wordt. Met 21 zenders zou dat met moeite en veel compromissen wellicht lukken, met 25 stuks kom je een heel eind in de goede richting.

En in ons gebied (Friesland) hadden we aan 23 stuks genoeg gehad en had Ziggo alle populaire zenders én de bindend geadviseerde zenders kunnen opnemen. Helaas heeft Ziggo gemeend dat niet te moeten doen.

Kijk, ik ben ook realistisch en denk dat analoog op termijn gaat verdwijnen. En Ziggo bepaalt op welke termijn, daar heeft een programmaraad niks over te vertellen. Maar ik ben wel van mening dat Ziggo niet veel meer analoge kanalen kan weghalen zonder in de problemen te komen. Volgens mij zou Ziggo een goed plan moeten presenteren om de analoge kijkers over te krijgen op digitaal. Daarbij zou in elk geval aandacht moeten zijn voor de abonnees die nu meer dan 5 aansluitingen gebruiken (lees: opheffen max 5 smartcards) en voor de kosten (voorstel: elke aansluiting een gratis decoder of CI+ card met bijbehorende smartcard, voor volgende aansluiting gereduceerd tarief, daarna gewoon betalen).

Als ik mezelf even als gemiddeld gezin neem (2 kinderen schijnt aardig gemiddeld te zijn ;)), dan tel ik nu al: 2 tv's met CI+ Card, 1 DVR met smartcard en 1 losse SD decoder met smartcard. Daarnaast no 2 analoge aansluitingen in gebruik, dus ik heb al 6 smartcards nodig...
 
Het is hier al veel vaker aan de orde gekomen: de wettelijke eis om plurifom te adviseren staat het adviseren van de 15 populairste zenders in de weg. Een programmaraad is expliciet niet bedoeld om dat te doen, die dient te kijken naar het gehele aanbod.
Klopt helemaal... Een duidelijk voorbeeld van wetgeving welke is ingehaald door de realiteit. Snel een grote streep door die wet, dan zijn we van deze discussies ook af.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan