• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Problemen met multicast berichten op Cisco EPC routers?

Status
Niet open voor verdere reacties.

grunnsat

Forum Gebruiker
Berichten
1.053
Mijn broer heeft ter vervanging van het Arris modem een Cisco EPC3928AD gekregen. We hebben het ding gisteren aangesloten en geïnstalleerd, en nu constateren we problemen.

Hij heeft een Linn audioserver die bekabeld aangesloten is op het netwerk. Hij bedient en gebruikt dat apparaat met een iPad, dus via WiFi (dat is de standaard methode) Je hoeft daarvoor niets in te stellen, de diverse software producten vinden de Linn zelf. Die Linn werkt dus duidelijk via multicast.

Daar lijkt zich nu een probleem voor te doen, via het Cisco WiFi netwerk wil dat niet werken. Via een Apple router die als WiFi accesspoint met een eigen WiFi netwerk in het LAN hangt werkt alles wel.

Conclusie: Er is een probleem met het WiFi gedeelte van de Cisco router, en uit andere berichten in het forum maak ik op dat multicast niet werkt over Cisco WiFi, ook niet als de IGMP proxy aangezet is (wat standaard het geval is).

Is dit juist, want daarmee is deze router dus redelijk onbruikbaar voor heel normale applicaties.

Als ik dan ook nog denk aan de DHCP problemen die deze routers hebben, dan vraag ik mij af waarom dergelijke overduidelijke problemen kunnen ontstaan, en waarom Ziggo en Cisco die problemen niet allang hebben opgelost, dit is ronduit belachelijk voor een fabrikant als Cisco.
 
Ik lees hier en op ander fora precies dezelfde problemen, b.v. met Apple Airplay. Maar een bevestiging van Ziggo heb ik nog nooit gezien. Jij bent wel kundig Grunsat, dus je zou eens kunnen kijken of multicast message's via wifi wel of niet doorkomen.
 
Ja, dan zou ik met Wireshark o.i.d. een netwerk analyse moeten doen, maar als anderen het al geconstateerd hebben dan kan ik mij die moeite besparen.
 
Ik lees hier en op ander fora precies dezelfde problemen, b.v. met Apple Airplay.

Welk deel van de Airplay werkt niet? Airplay meld zich binnen het netwerk met bonjour multicasts. Als deze multicast niet werken, zal er nog meer misgaan op Apple netwerken, omdat ik gewend ben om filesharing op mijn andere computers ook via bonjour te doen.

Voor Cisco is dit alles een theorie zoals ik in hun "Apple Bonjour Deployment Guide" lees.

This document provides information on the theory of operation and configuration for Cisco’s Unified Wireless LAN solution as it pertains to supporting Multicast applications such as Apple’s Bonjour protocol. This protocol enables Apple devices to query and announce for specific services such as AirPlay which allows audio and video to be shared between devices dynamically.
....
en verderop:
Multicast applications such as Bonjour require special consideration when being deployed over a wireless network since a multicast in 802.11 is essentially sent out as a broadcast so all clients can hear it.

Als je op bovenstaande titel googled kom je leuke stukjes tegen op de site van Cisco. Dus in theorie weet Cisco wel hoe het moet werken, ze moeten alleen nog laten zien dat ze het werkend krijgen. :cry:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het staat me overigens bij dat ik laats iets las van iemand die dit opgelost had door op de WMM pagina (Wifi MultiMedia pagina) alles op uit te zetten.

Maar misschien ging het toch om een ander probleem of alleen over de Ubee. De Ubee heeft zo'n pagina maar daar staat per default alles al uit. En ik zou ook niet weten wat al die parameters doen. :roll:
 
De bedoeling is dat je hiermee beeld en geluid streams voorrang geeft boven gewone data streams. Ik weet niet of het aan of uit staat, maar zou eigenlijk geen invloed mogen hebben omdat er vrijwel geen data over de WiFi verbinding gaat. Het merendeel van de data gaat over vaste bekabeling.
 
Het probleem is opgelost, of beter we hebben een workaround gevonden, door de Netgear router die achter de Arris modem stond te configueren als acces point annex bridge. Hij hangt nu met zijn WAN poort aan het bekabelde LAN, en zijn oude WiFi netwerken zijn weer actief. Nu werkt alles weer naar behoren.

Ik zal maar eens even met Ziggo gaan bellen of ze hier vanaf weten, en wat ze van plan zijn te gaan doen.
 
Dat lukte natuurlijk niet, maar bij de plus helpdesk snapten ze wel zo ongeveer wat ik bedoelde. Ze hebben het doorgegeven naar een technische afdeling, en ik heb gevraagd om een e-mail met een bevestiging van het probleem.
 
Ben erg benieuwd, ik probeer al maanden te zorgen dat DLNA/UPnP apparaten elkaar zien. Wired ziet alleen wired, wireless alleen wireless, terwijl alles toch echt op hetzelfde subnet zit. Wired-wireless zien alleen de apparaten die 'alive' berichten kunnen rondschreeuwen, maar dat is niet altijd mogelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan