• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Problemen met mijn upload

P

pet

HELLLUP

Mijn upstream verbinding wordt telkens onderbroken. Mijn browsers (zowel firefox als explorer adviseren me mijn verbinding te controleren). Met die verbinding (althans de download) is niets mis zo laten download testen zoals mordax en upc/test zien. Met mijn upstream verbinding wel. Mordax bijvoorbeeld kan mijn upload niet testen aangezien na een percentage van verzenden de test "vast loopt" en ook de UPC test kan niet uitgevoerd worden (mijn browser geeft aan dat de verbinding gereset/onderbroken is). Dat mijn upload niet goed functioneert blijkt ook uit mijn e-mail. E-mail versturen (en ontvangen) gaat prima...totdat ik een attachment probeer te versturen, want dan krijg ik na een percentage van verzenden een foutmelding van mijn e-mailer dat de verbinding verbroken is. Ook andere programma's die intensief een upstream verbinding gebruiken zoals Messenger en het nieuwe Live Hotmail geven foutmeldingen.

Wat heb ik gedaan om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen?
Ik heb gebeld met de UPC helpdesk en volgens dat advies heb ik:

1) de computer volledig opnieuw geinstalleerd.
2) De kabels van modem bekeken, modem losgemaakt en opnieuw aangesloten.
3) Met de helpdesk alle instellingen doorlopen
4) De testen doorlopen met Firewall en viruscanner uitgeschakeld (zelfs gedeinstalleerd)

Het probleem is hiermee niet verholpen. En aangezien bij het uitlezen van de modem de diagnose komt dat mijn modem zowel kan zenden als ontvangen is hiermee geen oplossing van de helpdesk voorhanden.
Dat mijn modem kan ontvangen en zenden, kan ik zelf ook zien, echter het zenden gaat niet ononderbroken en met het telkens onderbreken ontstaat het probleem.

Iemand een suggestie, oplossing, appeltaart verdienen?

Ik ben routerloos en virus- en spywarevrij
modem: Motorola SB5100E verbonden via ethernet
Computer: pentium 4, windows XP.
Mijn gegevens:
Plaats: Rotterdam
 
Frequency 236000000 Hz Locked
Signal to Noise Ratio 36 dB
Power Level -5 dBmV The Downstream Power Level reading is a snapshot taken at the time this page was requested. Please Reload/Refresh this Page for a new reading



Upstream Value
Channel ID 4
Frequency 46200000 Hz Ranged

Power Level 47 dBmV

Schuilt hier een oplossing in????
 
Nee, helaas maakt dit het niet duidelijker.
Er was een mogelijkheid dat de upstream powerlevel op het maximum (56 a 58 dBmV) moest werken om een verbinding te hebben en dus af en toe over het maximum ging wat resulteerd in problemen.
Je hebt echter een upstream level van 47 dBmV en dat is perfect.
Ook de ander waarden zijn goed.

Wat je nog kunt proberen, als je dat al niet hebt gedaan.
De netwerkkaart instellen op half duplex (instellingen, configuratie, netwerken, netwerkkaart selecteren en dan bij eigenschappen)
Ik hoop dat ik het uit mijn hoofd goed heb gezegd.

Er is ook een mogelijkheid dat de netwerkkaart niet goed werkt / is, of dat je de verkeerde drijver gebruikt.
Als het een onboard netwerkkaart is, dan kun je het beste de originele drijvers van de moederbord gebruiken. De staan op een meegeleverde cd, of anders ophalen op de site van de fabrikant.
De door windows geleverde drijvers werken meestal wel, maar niet altijd even goed.
 
Mijn netwerk stond al op half duplex ingesteld (na advies van de chello helpdesk), daar lag het dus niet aan.

Omdat ik toch moet werken met mijn PC heb ik een nieuwe netwerk-kaart gekocht (om te testen of het aan mijn on-board LAN zou kunnen liggen). Die wordt netjes herkend, een IP adres wordt me toebedeeld maar het probleem blijft. Een e-mail attachement kan ik nog steeds niet vesturen. Een uploadtest als Mordax geeft de ene keer 114 KB/s en de voglende keer loop ie vast omdat hij de 64 KB upload niet geheel kon versturen. Ook op https://test.net.upc.nl/ kan ik nog steeds geen upload test uitvoeren. Firefox geeft aan: "verzoek verzenden naar test.net.upc.nl" en daar blijft het dan 2 minuten bij totdat ik het foutmelding: "De verbinding werd geherinitialiseerd" krijg.

MAW aan mijn LAN ligt het niet waar dan wel aan? Zou de modem defect zijn? Heb ik een softwarematig probleem.... of moet ik nogmaals de kabels nalopen op problemen?

HELP
 
Je kunt eens proberen om te pingen naar chello met grotere pakketen, dit om te kijken of je dan ook packet loss hebt.
Dit doe je op de volgende manier:
Ping www.chello.nl -t -l 1500

Graag zie ik hier de resultaten van tegemoet.
 
De test die Engbur-UPC heeft aangegeven is inderdaad de enige juiste test om erachter te komen wat er aan de hand is, maar hiermee kun je nog een paar stappen dieper gaan. Ik zal uitleggen hoe (en ook waarom)

Pingen verstuurt pakketten met het verzoek om terug te sturen. Vrijwel alle eurodocsismodems (op die van terayon na) zijn te pingen op het adres 192.168.100.1

Om de ethernet aansluitingen te testen kun je de volgende commando's uitvoeren:
- ping 192.168.100.1 -n 25 -f -l 32
- ping 192.168.100.1 -n 25 -f -l 256
- ping 192.168.100.1 -n 25 -f -l 512
- ping 192.168.100.1 -n 25 -f -l 768
- ping 192.168.100.1 -n 25 -f -l 1024
- ping 192.168.100.1 -n 25 -f -l 1280
- ping 192.168.100.1 -n 25 -f -l 1472

Al deze pings moeten worden uitgevoerd zonder enige packetloss. Wanneer hier ook maar 1 pakket verloren gaat, dan is er iets mis in de verbinding tussen je pc en modem.

Dan komt het pingen dóór je kabelmodem. Het best kun je dit doen naar het IP-adres van de gateway. Deze is afhankelijk van je IP-adres en subnetmasker. Dit kun je opvragen door ipconfig te gebruiken

Vervolgens vul je dat adres in in plaats van de bovenstaande 192.168.100.1
Als dit op grotere pakketten misgaat, dan is er het volgende mogelijk:

- een probleem met je kabelmodem
- een probleem met het upstream signaal in de regio

[uitleg-modus]
Hoe groter het pakket, hoe meer een modem moet verzenden (duh). Het kan echter zijn dat een modem een probleem heeft met zijn verzendbuffer, óf de zender die de upload moet verzorgen (deze zender pulseert een groot aantal keer per seconde en dus erg kort). Timing kan verkeerd zijn of de zender geeft bijna de geest en verzend maar de helft.

Vandaar de testen met de verschillende pakket groottes.

Op ethernet niveau wordt de maximale MTU van 1500 gebruikt. Wanneer je hiermee gaat pingen wordt het pakket verdeeld in meerdere pakketten. Bij een MTU van 1500 (bytes) is de maximale pakketgrootte 1472. De overige 28 bytes zijn overhead welke gebruikt wordt voor de informatie over het pakket:
- IP-adres waarvandaan het komt
- IP-adres waar het naar moet
- TTL (Time To Live), hoeveel hops moet het pakket 'in leven blijven'
- Pakketgrootte

En nog wat andere informatie die ik zo uit m'n hoofd niet weet ;)

1500 zal dus zorgen voor een gefragmenteerd pakket. Dit is niet (altijd) wenselijk, maar bij testen kan ook dat wel voor geinige (soms onvoorspelbare) resultaten zorgen. Dit is waarom ik test tot maximaal 1472.

Wanneer je met grotere pakketten wilt testen:
- niet alle hosts accepteren het
- -f moet dan worden weggelaten, anders lukt het niet ;)

Het ping commando met de opgegeven opties:
ping 192.168.100.1 -n 25 -f -l 1472

ping = echo request. Ik stuur een pakket en wil het graag terug!
IP-adres = het moet naar ;)
-n 25 = test het gegeven 25 keer
-f = het pakket mag niet gefragmenteerd worden en dus als 1 geheel blijven
-l xxxx = dit is de pakketgrootte waarmee getest moet worden

pingen kan onder andere de volgende resultaten opleveren:
1- Antwoord van 213.46.242.72: bytes=1472 tijd=36 ms TTL=249[/u]
Succesvolle ping

2- Antwoord van 66.249.85.104: bytes=56 (verzonden 1472) tijd=29 ms TTL=244[/u]
Succesvolle ping, server beperkt het antwoord (in dit geval google)

3- Antwoord van xxxx. MISCOMPARE at offset xxx[/u]
Ping is heen en terug, maar de terugontvangen data is niet gelijk. Dit mag niet
voorkomen en duidt op ernstige problemen binnen een netwerk (en internet is groot!)

4- Timeout bij opdracht[/u]
Er is geen antwoord gekomen binnen de timeout (standaard 2 seconden)

5- Doelnetwerk is niet bereikbaar[/u]
Routeringsproblemen, kan vanalles zijn

Andere mogelijkheden zijn er genoeg, uitleg hiervan is mogelijk indien nodig ;)

Ben benieuwd naar je resultaten
 
Even een andere vraag tussendoor. Heeft wel met uploaden te maken, maar een ander probleem. Met uploaden op de test site van UPC krijg ik met Win XP een veel te lage snelheid hooguit 400Kb/s. Maar op speedtest.nl wel de normale snelheid in de richting van 1024Kb/s? Volgens mij is de upload snelheid wel goed.
 
wizzMaster zei:
Even een andere vraag tussendoor. Heeft wel met uploaden te maken, maar een ander probleem. Met uploaden op de test site van UPC krijg ik met Win XP een veel te lage snelheid hooguit 400Kb/s. Maar op speedtest.nl wel de normale snelheid in de richting van 1024Kb/s? Volgens mij is de upload snelheid wel goed.
Dit komt bij de testserver vaker voor.
Lees maar eens: Uploadsnelheid op UPC Testserver: FireFox vs. IE.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan