• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Probleem modem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter karin
  • Startdatum Startdatum
K

karin

Ik heb een chello classic abonnement met een Thomson modem en een Draytek 2900 router. Dit werkt in principe vrij goed. Vandaag kwam ik rond 13.00 uur thuis en zette de computer aan: geen verbinding met internet. Ik kijk naar de lampjes op het modem en zie alleen het rechterlampje knipperen. Ik kijk in de config van het modem en zie dat hij blijft "hangen" bij step 1 of 5, hij probeert verbinding te krijgen maar dit lukt niet. Dit probleem heb ik als eens vaker gehad en haal dus de stroom gedurende 30 sec van het modem. Vervolgens nog steeds geen internet. Bij de diagnostische gegevens van het modem krijg ik wel een signaal bij het Forwarth path waarbij de SNR erg schommelt, gemiddeld tussen de 20 en 23 maar met uitschieters naar beneden van 3. Bij return path krijg ik alleen "pending".
Gebeld met chello helpdesk vervolgens. Ik hoor van de storing die ze gehad hebben en besluit toch maar even af te wachten. Een paar uur later, nog steeds niks. Ik bel maar weer eens terug. Men laat mij de coax kabel losdraaien en weer vastdraaien, het modem uitzetten en weer aanzetten (wat ik dus inmiddels al vaker geprobeerd heb in de tussenliggende tijd). Dit helpt allemaal niet, nog steeds blijft het rechterlampje knipperen. Men zegt me dat ik het modem gedurende een paar uur moet loskoppelen (het thomsonmodem zit waarschijnlijk 'op slot' zegt men) en daarna zou het weer moeten werken.
Modem zo'n 2,5 uur losgekoppeld gelaten en weer aangesloten, alleen rechterlampje knippert.
Ik weer bellen met de helpdesk. De medewerker doet een reset van het modem vanaf hun kant, hij zegt dat hij het modem met geen mogelijkheid online krijgt. Hij vraagt met om het standbye knopje in te drukken en dat geeft geen enkel soelaas. Hij stelt dus voor om een monteur langs te laten komen. De afspraak wordt gemaakt en tot mijn verbazing krijg ik een tijdje later wel een retoursignaal en werkt internet weer normaal.
Is dit nu toch een probleem met mijn modem? Moet ik de monteur afbellen of toch laten komen?
Zijn er meer mensen met een dergelijk probleem?
Bedankt voor jullie eventuele reacties
 
Ik heb af en toe het idee dat ze bij de helpdesk het gewoon niet weten. Randomly slaan ze een pagina in het grote helpdeskboek open en houden ze hun vingersgekruisd en hopen dat hun suggestie wonderen doet.
Toen mijn Chello modem gewisseld werd kreeg ik dit niet aan de praat. Na 3 settings te hebben gewisseld werd mij aangeraden mijn HD te formateren en WinXP opnieuw te installeren. Dat terwijl ik meer dan een jaar zonder problemen op mijn Com21 gesurft heb. Nieuw modem en een nieuwe installatie? Te gek voor woorden. Daarnaast werd mij dit uiterst onvriendelijk verzocht - quote van de helpdesk medewerker: "Godverdomme, er werkt hier nooit eens wat, tsja, ik weet het ook niet. U kunt het beste uw PC even formateren en opnieuw XP installeren"....

Ik zou de monteur langs laten komen. Misschien heeft die kennis van zaken en kan die je verder helpen... gewoon proberen. De afspraak staat (ook al verzetten ze die misschien nog of vergeten ze je gewoon (wat ik ook mee gemaakt heb)) toch al.
Suc6
 
gmick zei:
Godverdomme, er werkt hier nooit eens wat, tsja, ik weet het ook niet. U kunt het beste uw PC even formateren en opnieuw XP installeren"....
whahaha

@karin
je moet uitkijken dat het zooitje het niet gewoon doet als de monteur komt, want dan moet je waarschijnlijk gewoon de voorrijkosten betalen.
 
karin zei:
Ik heb een chello classic abonnement met een Thomson modem en een Draytek 2900 router. Dit werkt in principe vrij goed. Vandaag kwam ik rond 13.00 uur thuis en zette de computer aan: geen verbinding met internet. Ik kijk naar de lampjes op het modem en zie alleen het rechterlampje knipperen. Ik kijk in de config van het modem en zie dat hij blijft "hangen" bij step 1 of 5, hij probeert verbinding te krijgen maar dit lukt niet. Dit probleem heb ik als eens vaker gehad en haal dus de stroom gedurende 30 sec van het modem. Vervolgens nog steeds geen internet. Bij de diagnostische gegevens van het modem krijg ik wel een signaal bij het Forwarth path waarbij de SNR erg schommelt, gemiddeld tussen de 20 en 23 maar met uitschieters naar beneden van 3. Bij return path krijg ik alleen "pending".
Gebeld met chello helpdesk vervolgens. Ik hoor van de storing die ze gehad hebben en besluit toch maar even af te wachten. Een paar uur later, nog steeds niks. Ik bel maar weer eens terug. Men laat mij de coax kabel losdraaien en weer vastdraaien, het modem uitzetten en weer aanzetten (wat ik dus inmiddels al vaker geprobeerd heb in de tussenliggende tijd). Dit helpt allemaal niet, nog steeds blijft het rechterlampje knipperen. Men zegt me dat ik het modem gedurende een paar uur moet loskoppelen (het thomsonmodem zit waarschijnlijk 'op slot' zegt men) en daarna zou het weer moeten werken.
Modem zo'n 2,5 uur losgekoppeld gelaten en weer aangesloten, alleen rechterlampje knippert.
Ik weer bellen met de helpdesk. De medewerker doet een reset van het modem vanaf hun kant, hij zegt dat hij het modem met geen mogelijkheid online krijgt. Hij vraagt met om het standbye knopje in te drukken en dat geeft geen enkel soelaas. Hij stelt dus voor om een monteur langs te laten komen. De afspraak wordt gemaakt en tot mijn verbazing krijg ik een tijdje later wel een retoursignaal en werkt internet weer normaal.
Is dit nu toch een probleem met mijn modem? Moet ik de monteur afbellen of toch laten komen?
Zijn er meer mensen met een dergelijk probleem?
Bedankt voor jullie eventuele reacties

Het lijkt me dat er een storing was in het lokale CAI gedeelte, waar de HD geen weet van had...
Ik zou die SNR wel even bekijken, alles lager dan 28 dB levert onvoorspelbare netwerkproblemen op, altijd terug te voeren op signaal verlies door slechte bekabeling (kan dus ook buiten zijn).
Als die SNR zo laag is: gewoon monteur laten komen.

gr, Henno
 
Even in de gaten houden en de monteur langs laten komen als je toch nog problemen blijft houden de komende dagen (weet niet hoelang het duurt voor er een monteur komt, maar dat zal niet binnen een dag zijn).
Heb dit de laatste tijd ook een aantal malen gehad en ook een paar keer contact gehad met de helpdesk. De laatste twee keer gewoon gelijk gevraagd of ze het modem vanuit hun kant kunnen resetten en problemen verholpen. Die lulkoek van stekker er opnieuw indoen helpt negen van de tien keer toch niet als je het zelf al geprobeerd hebt ;)
 
SNR is nu constant, 25 of 26. De verbinding is nu weer constant en heb gewoon een goede snelheid. Ik zal het vandaag nog even afwachten, de afspraak staat voor morgenmiddag...
Overigens heb ik dat verhaal van de lage SNR waarde ook aan de helpdesk verteld, er werd gezegd: "Maar ook met een waarde van rond de 20 is het geen probleem om te internetten" ???
 
als de snr echt zo laag is monteur laten komen, moet toch zo rond de 30 zijn. Hoe is kabel radio en tv, vaak zie je bij slecht internet slecht beeld en is het geluid van de radio ook niet goed. De kan bij zowel een lage als een hoge snr.
 
karin zei:
SNR is nu constant, 25 of 26. De verbinding is nu weer constant en heb gewoon een goede snelheid. Ik zal het vandaag nog even afwachten, de afspraak staat voor morgenmiddag...
Overigens heb ik dat verhaal van de lage SNR waarde ook aan de helpdesk verteld, er werd gezegd: "Maar ook met een waarde van rond de 20 is het geen probleem om te internetten"  ???

De HD medewerker kletst uit z'n nek. 3 dB is een verdubbeling, 10 dB minder is meer als een ver-16-voudiging minder signaal, je kunt allerlei vreemde zaken verwachten met een dergelijke SNR.
Monteur laten komen... die zal dit bevestigen.
Met zo'n SNR moet je TV/Radio signaal trouwens ook niet best zijn...

gr, Henno
 
Heb net de helpdesk weer gebeld, het verhaal nog een keer verteld, de verbinding werd nog een keer gecontroleeerd en dit keer zei de helpdeskmedewerker dat er veel te veel schommelingen in de signaalsterkte zitten en hij adviseerde om toch een monteur langs te laten komen. Ik vertelde dat de medewerker van gisteren vond dat een SNR waarde van 20 wel moest kunnen, de medewerker van vandaag zei dat het eigenlijk net op het randje zit.
Nog maar een keer gevraagd of ik niet het risico loop om voorrijkosten te moeten betalen aangezien mijn verbinding er nu wel is, dit was geen probleem volgens de medewerker, ik moet gewoon zeggen dat ik al verschillende keren gebeld heb en dat er schommelingen zijn in de signaalsterkte.
Nu maar afwachten morgenmiddag!

Edit: @ Henno, met het tv signaal beneden is niet veel mis, maar boven zijn met name zenders als RTL4, SBS6 enzovoort van slechtere kwaliteit. Ik dacht dat de SNR waarde alleen iets met internet te maken heeft, maar uit jouw antwoord leid ik af dat dit niet zo is, kan er dus eigenlijk alleen maar beter op worden :)
 
karin zei:
Heb net de helpdesk weer gebeld, het verhaal nog een keer verteld, de verbinding werd nog een keer gecontroleeerd en dit keer zei de helpdeskmedewerker dat er veel te veel schommelingen in de signaalsterkte zitten en hij adviseerde om toch een monteur langs te laten komen. Ik vertelde dat de medewerker van gisteren vond dat een SNR waarde van 20 wel moest kunnen, de medewerker van vandaag zei dat het eigenlijk net op het randje zit.
Nog maar een keer gevraagd of ik niet het risico loop om voorrijkosten te moeten betalen aangezien mijn verbinding er nu wel is, dit was geen probleem volgens de medewerker, ik moet gewoon zeggen dat ik al verschillende keren gebeld heb en dat er schommelingen zijn in de signaalsterkte.
Nu maar afwachten morgenmiddag!

Edit: @ Henno, met het tv signaal beneden is niet veel mis, maar boven zijn met name zenders als RTL4, SBS6 enzovoort van slechtere kwaliteit. Ik dacht dat de SNR waarde alleen iets met internet te maken heeft, maar uit jouw antwoord leid ik af dat dit niet zo is, kan er dus eigenlijk alleen maar beter op worden  :)

SNR staat voor "Signal to noise ratio", dus het verschil in dB tussen de ruis op de lijn en het signaal, hoe lager dit ligt hoe hoger de ruis is of slechter het signaal.
Dit heeft dus ook met je andere zaken op de kabel te maken, die liggen alleen op andere frequenties.

gr, Henno
 
Terug
Bovenaan