• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Probleem DTV Breedbeeld / Schokkend beeld

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Raznov
  • Startdatum Startdatum
R

Raznov

Hallo,

sinds een aantal maanden hebben wij DTV van UPC. Jammergenoeg hebben we er tot nu toe nog niet van kunnen genieten. We hebben vanaf het begin al problemen gehad met het beeld formaat. Er is toen gebeld met UPC, en nadat we hebben gekeken naar de 999 pagina (waar alles goed stond) trok het beeld vreemdgenoeg weer strak.

Sinds een aantal weken hebben we daarentegen weer problemen. Ik heb zelf nog geen contact opgenomen met UPC hierover, en probeer het daarom op deze manier. (Door ervaring uit het verleden met onze chello verbinding, heb ik niet al te veel trek in de UPC Helpdesk)

Wij hebben een oude TV (Philips 100Hz, 72CM beeldbuis.) Deze tv is niet breedbeeld. Wij ondervinden daarentegen een aantal problemen:

Het beeld schokt continue (op iedere zender, op de DTV en ATV) heen en weer van links naar rechts, heel licht, maar net genoeg om iritant te zijn. Hier hadden voordat we DTV hadden, hier nooit last van. Ook zijn we niet van plan om een andere TV te kopen (ik persoonlijk wel, mijn ouders niet:P)
Weet iemand hoe dit probleem te verhelpen is ? Misschien met een reset of een firmware upgrade (ik heb voor de firmware update nog geen flaw idee hoe ik dat moetuitvoeren, dus als iemand hiervan een link heeft, danku ;))

Ook ondervinden we een probleem wat heel erg overeen komt met het schokkende beeld. Het beeld verkleint zich soms, alsof we een breedbeeld tv hebben. Er gaat als het ware een aantal centimeters van het beeld af, van de linker en de rechter kant. Dit is dan blijvend, en schokt niet terug. Ook als we de mediabox uitzetten en opnieuw opstarten (of dit met de tv doen) heeft dit geen effect.

Hopelijk kan iemand mij helpen met dit probleem, want als het aan mijn ouders ligt gaat de DTV er binnen no time uit. En ik moet eerlijk bekennen, dat ik het ook een beetje zat ben.
 
wat heb ik aan dit soort antwoorden, als ik al neerzet dat we niet van plan zijn een nieuwe tv te kopen? De TV doet het prima zonder de DTV en mediabox, dus waarom zou er dan een nieuwe moeten komen? Hij geeft alleen problemen als ik een mediabox aansluiten en op die manier naar DTV en ATV kijk.
 
Even vooraf. Toen ik het bericht las dacht ik ook aan de tv. Het zijn namelijk typisch verschijnselen die je ziet bij een tv die aan het einde van zijn leven is. Pas na het tweede bericht is duidelijk dat het probleem er alleen is als de mediabox is aangesloten.

De mediabox verslechtert in een aantal gevallen de signaalsterkte van de coax.
Is het signaal bij jullie al zwak, dan kan het zijn dat de er achter aangesloten tv net iets te weinig krijgt.
Ook zijn er een paar berichten dat de mediabox zelf voor storing zou zorgen.

Philips tv's reageren soms niet-standaard op de rgb signalen van de mediabox.
Oa kan het beeld verschoven op het scherm staan.
Zet de mediabox eens op composite signaal en kijk wat er dan gebeurt.
(menu - instellingen - tv instellingen - beeldkwaliteit standaard)

Verder geld standaard dat je moet zorgen voor goede coaxkabels (mininmaal c12), goede afgeschermde pluggen en goede kwaliteit scartkabel.
Zorg ook dat mogelijke stoorbronnen niet dicht in de buurt staan. Bv het basisstation van een dect telefoon.

Reset:
menu - instellingen - fabrieksinstellingen

Handmatig uitvoeren software upgrade
Zwarte MediaBox:
1. Stekker er uit halen
2. Channel +/- toets op MediaBox ingedrukt houden
3. Stekker weer in stopcontact
4. Channel +/- op MediaBox loslaten
5. MediaBox gaat nu software upgraden

Zilveren MediaBox:
1. Stekker er uit halen
2. Pijltje naar links/rechts op MediaBox ingedrukt houden
3. Stekker weer in stopcontact
4. Pijltje naar links/rechts op MediaBox los laten
5. MediaBox gaat nu software upgraden (te zien aan oranje ledje naast envelopje)


Krijg je het probleem niet opgelost, dan adviseer ik om toch contact op te nemen met de helpddesk.
 
Mogelijke oplossingen die ik me kan bedenken.

- Zit de scartkabel er wel goed in?
- Probeer eens een andere scartkabel
- Vervang de coaxkabel
 
danku voor deze antwoorden (waar ik wel wat aan heb) ik zal zodra ik thuis ben even kijken of alle kabels goed zitten. (voor zover ikw eet wel) de kabels zijn ons gebracht door UPC, dus ik ga er van uit dat, dat ook wel goed zit. De opmerking van storing met de telefoon zal ik even naar kijken vanmiddag aangezien er een dect set precies naast de tv staat. Danku in ieder geval voor de replys ;) Stukken beter als de reply's van Birdy, want daar heb ik natuurlijk niets aan. ::)
 
Inderdaad kijk even naar de kabels ik zou sowieso een goede RGB kabel kopen in de winkel, die van UPC is nou niet echt top.
 
Wat ook belangrijk is om te kijken of de tv instellingen goed staan. Je hebt geen breedbeeld, dus dat moet je daar opgeven. Ook kun je kijken of je de kwaliteit (hoog of standaard) verschil maakt. Er zit ook iets van RGB uitlijning, maar weet niet goed of je daar iets mee kunt.

Voor de rest adviseer ik je om goede kabels te kopen, zowel je coax (van wandcontactdoos naar mediabox) en je scartkabel. Het liefste de duurdere kabels met vergulde aansluitingen. Voor mijzelf gaf de betere scart kabel een strakker beeld en bij mijn ouders verhielp de betere coax kabel het probleem van haperende zenders!
 
Terug
Bovenaan