• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Printer in netwerk hangen lukt niet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bruce the Boss
  • Startdatum Startdatum
B

Bruce the Boss

Hallo,

Ik heb een Kyocera FS-2000D printer gekregen die ik graag in het netwerk wil hangen en hem dan als printer gebruiken.

Ik neem aan dat ik hem dan een vast IP-adres moet geven op mijn router (netgear WPN824V2) maar dat wil niet lukken.

Ik heb het onderstaande geprobeerd:
  • Lan IP-setup
  • add
  • een vrij IP-adres ingegeven (192.168.1.8 )
  • Maar dan gaat het fout bij het toevoegen van het MAC-adres

Achter op de printer, bij de aansluiting van de netwerk kabel, zit een sticker waarop een nummer vermeld staat en ik neem aan dat dit het MAC-adres is maar elke combinatie die ik ingeef wordt als fout beschouwd en daardoor kan ik niet verder.

Is er een andere manier om achter het MAC-adres van de printer te komen of doe ik iets anders fout (kan me eigenlijk niet herinneren dat ik bij het toevoegen van andere aparaten het MAC-adres heb moeten ingeven ??)
 
Laat de router via DHCP een IP adres aan de printer toekennen en check vervolgens in de routersetup wat het bijbehorende MAC-adres is. Nu kan je de printer een vast IP-adres geven in de range van de router, maar buiten de DHCP pool van de router.

Je dient dus, alvorens de printer aan te sluiten, even in de router te checken wat de Mac-adressen zijn van de bestaande netwerkapparatuur. Sluit nu de printer aan en het nieuw verschenen Mac-adres is dat van de printer.

Het Mac-adres hoef je alleen maar toe te voegen in de router als je een apparaat een vast IP wilt geven. Vandaar dat je de vraag naar het Mac-adres nog niet eerder bent tegengekomen als de andere apparaten via de DHCP server van de router een IP krijgen toegewezen.
 
Laat de router via DHCP een IP adres aan de printer toekennen en check vervolgens in de routersetup wat het bijbehorende MAC-adres is. Nu kan je de printer een vast IP-adres geven in de range van de router, maar buiten de DHCP pool van de router.

Kan iemand me aangeven hoe ik dat moet doen want daar heb ik geen kaas van gegeten?!
 
Bruce the Boss zei:
Kan iemand me aangeven hoe ik dat moet doen want daar heb ik geen kaas van gegeten?!

Je router staat ingesteld als DHCP server. Als je nu de printer in het netwerk hangt, zal de DHCP server automatisch een IP toekennen aan de printer. Op die wijze kan je het MAC-adres te weten komen door in de router setup te kijken naar de aangesloten apparaten. Vervolgens heb je dus voldoende info om de printer een vast IP te geven.

Lees svp mijn eerdere post ook nog even nauwkeurig door!
 
Tja, dat was eigenlijk precies de manier waarop ik het wilde doen maar ik zie de printer gewoon niet terug bij de Attached Devices zodra ik hem aansluit dus ik krijg het idee dat de netwerkkaart kapot is want anders zou ik hem toch echt moeten zien volgens mij.
 
Bruce the Boss zei:
Tja, dat was eigenlijk precies de manier waarop ik het wilde doen maar ik zie de printer gewoon niet terug bij de Attached Devices zodra ik hem aansluit dus ik krijg het idee dat de netwerkkaart kapot is want anders zou ik hem toch echt moeten zien volgens mij.

Het zou natuurlijk kunnen dat de netwerkkaart kapot is. Misschien een rare vraag, maar je hebt de printer toch wel ingeschakeld?

Wat je ook nog even kan proberen is het vervangen van de UTP kabel. Die kabels kunnen kapot zijn/gaan, dat zien mensen nogal eens over het hoofd.

Nog een suggestie: probeer een andere poort van je router of switch, je weet maar nooit. Start ook de router even opnieuw op, met de ingeschakelde printer aangesloten. Dit zou niet nodig moeten zijn, maar het is het proberen waard.
 
Oké, ik kom nu iets verder :)

Ik zie nu de printer bij Attached Devices (de bovenste)
12-7-201114-13-36.png


ik heb hem daarna een vast IP-adres gegeven:
12-7-201114-14-30.png


Maar nu is hij niet meer te zien bij de attached devices ..... klopt dat?
12-7-201114-16-00.png
 
Hetgeen mij opvalt is dat je elk apparaat wel een vast IP-adres geeft, maar ze vallen allemaal binnen de DHCP-pool.

Je DHCP-pool loopt van 192.168.1.2 tot en met 192.168.1.254. De vaste IP-adressen horen niet binnen die DHCP-pool te vallen. Je zou de DHCP-pool terug kunnen brengen naar een stuk of 10 adressen (vb: 192.168.1.25 tot en met 192.168.1.29). Je vaste IP-adressen kun je dan laten gaan van 192.168.1.2 tot en met bijvoorbeeld 192.168.1.24.

12-7-2011 15-00-38.png


Verder, heb je na het invoeren van de gegevens van de printer wel op [add] en op [apply] gedrukt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bruce the Boss zei:
Hallo,

Ik heb een Kyocera FS-2000D printer gekregen die ik graag in het netwerk wil hangen en hem dan als printer gebruiken.

Heeft deze printer al eerder in een netwerk gehangen?
Ik dacht namelijk dat dit optioneel was bij de FS-2000D.

Kijk misschien hier even naar https://kyoceramita.co.nz/files/1/IB-30_IG.pdf.
Om te kijken of hij is aangesloten.
 
Hoi Creative Solution,

Dus als ik "Use Router as DHCP Server" aanpas naar:
Starting .... 192.168.1.25
Ending ...... 192.168.1.29

zou ik daarna de apparaten die ik een vast IP-adres wil geven deze een nummer moeten geven die vóór of na deze range valt?


Hoi blackjack,

Ik weet niet of deze printer al eerder in een netwerk heeft gehangen maar volgens mij werkt de netwerk kaart wel want in een van de bovenstaande afbeeldingen laat hij hem wel zien (Macadres 00:C0:EE:73:D3:B3)
 
Terug
Bovenaan