pop3 en IMAP

ChelloHans

Forum Gebruiker
Berichten
1
Ik werk met Windows live mail. Mijn Chello account loopt over pop3. Omdat ik gehoord heb dat IMAP veiliger is wilde ik mijn account omzetten naar IMAP. Eenvoudig de instelling pop3 veranderen in IMAP wil niet. Ik heb nu een nieuw account aangemaakt met hetzelfde adres als mijn huidige alleen nu met IMAP en 993 etc. Het resultaat is nu dat ik links in mijn scherm twee adressen zie: Chello (mijn naam) en Chello (mijn naam) (1). Onder het originele adres staan alle mails in de inbox, de verzonden items en de verwijderde tot en met eergisteren. Er komt niets meer bij. Onder het tweede adres komt nu alles binnen. Ik krijg nu wel telkens een foutmelding error 10060 van het originele adres: hij kan niet verbinden met de POP server en noemt server Imap.Ziggo.nl.
Mijn idee voor een oplossing is simpelweg het originele account te verwijderen maar dan ben ik bang dat ik alle mails die nu alleen onder het originele adres staan kwijt raak. Wie weet een oplossing of is het beter om live mail op te doeken en over te gaan op Windows Mail.
 
Windows live mail is sowieso zwaar verouderd. Je kunt gewoon in windows mail alles van je andere account importeren.
 
Windows Live Mail is inderdaad al jaren geleden niet meer aanbevolen en wordt zelfs afgeraden omdat er geen veiligheidsupdates meer op verschijnen en dat het alleen via een omweg nog nieuw is te installeren. Maar goed, dat even terzijde. Ik begrijp dat je Windows Live Mail in elk geval voorlopig nog voor die oude mail wil houden. Geen probleem.
Voor nieuwe mail heb je al IMAP en dat betekent dat alle berichten op de server worden bewaard en dat je moeiteloos kan overschakelen naar een wel actueel programma zoals Outlook, Thunderbird, Windows mail enz. Kwestie van smaak welke voorkeur je hebt. Gewoon je complete accountgegevens invullen en klaar is kees. Je zult zien dat je alle reeds ontvangen mail op dat adres er staan en dat je zonder gevaar iets te verliezen het oude Windows Live Mail account kan verwijderen.
Met het oude pop3-account kun je volstaan met het voor ontvangen mail te deactiveren, door bij Eigenschappen het betreffende vinkje te weghalen. De daar nog staande mails blijven dan gewoon beschikbaar en indien gewenst kun je het ook nog zoals voorheen gebruiken voor verzenden. Ik zou me namelijk kunnen voorstellen dat dit wel eens gewenst kan zijn voor beantwoording van een oud bericht dat daar nog staat. Maar je kan ook kiezen voor Exporteren naar je nieuwe adres en het lege account daarna verwijderen, dat is wellicht veel overzichtelijker (en veiliger).
 
Laatst bewerkt:
Je hebt geprobeerd dat pop3 account te veranderen in IMAP. Waarschijnlijk staan de instellingen niet goed meer van dat pop3 account. Dus check de serverinstellingen en poorten. Wat je ook nog kan proberen is nieuw pop 3 account toevoegen Chello (mijn naam) (2). Werkt deze wel, dan kan je het eerste pop3 account verwijderen (na eerst de mails verplaatst te hebben naar het nieuwe pop3 account indien nodig).

Inkomende serverinstellingen​


  • server: pop.ziggo.nl
  • serverpoort: 995
  • verificatie vereist: ja
  • type versleuteling: TLS/SSL
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Uitgaande serverinstellingen​


  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: Ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord
 
Laatst bewerkt:

@Dynabite,​

Ik ben benieuwd of TS dat lukt met Windows Live Mail. Ooit, inmiddels lang geleden, had ik dat programma ook en probeerde ik de toenmalige pop3 te veranderen in IMAP. Dat lukte gewoon niet met de duidelijk geadviseerde instellingen en voorlopig liet ik het even rusten. Maar heel even, want korte tijd later kwam dat bericht van "verouderd" waarop ik overstapte op Thunderbird.
 
…Mijn idee voor een oplossing is simpelweg het originele account te verwijderen maar dan ben ik bang dat ik alle mails die nu alleen onder het originele adres staan kwijt raak. Wie weet een oplossing of is het beter om live mail op te doeken en over te gaan op Windows Mail.
Exporteer eerst all postbussen zodat je een backup hebt.

Dan moet je alle mail uit postbussen van het ene account naar de postbussen van het andere account slepen. Als het goed is wordt de mail dan van het ene naar het andere account verplaatst. (Ik ken Live mail net, maar bij alle cliënten die ik ken werkt het zo.)

Bij pop3 zijn de IN- en OUT- box aan het account gekoppeld. Die inhoud ben je kwijt bij het wissen van het account. Dus verifieer dat er geen data meer in staat. Als je bij POP3 extra postbussen aanmaakt, zijn dat locale postbussen die niet aan een account gekoppeld zijn.
 
Je hebt geprobeerd dat pop3 account te veranderen in IMAP. Waarschijnlijk staan de instellingen niet goed meer van dat pop3 account. Dus check de serverinstellingen en poorten. Wat je ook nog kan proberen is nieuw pop 3 account toevoegen Chello (mijn naam) (2). Werkt deze wel, dan kan je het eerste pop3 account verwijderen (na eerst de mails verplaatst te hebben naar het nieuwe pop3 account indien nodig).

Inkomende serverinstellingen​


  • server: pop.ziggo.nl
  • serverpoort: 995
  • verificatie vereist: ja
  • type versleuteling: TLS/SSL
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Uitgaande serverinstellingen​


  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: Ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord
Dit leidt me toch tot één opmerking, dat is de extensie @chello.nl. Ik heb destijds gemerkt dat deze verouderd was en daarmee voor nieuwe accounts niet meer konden. Bestaande adressen konden destijds alleen blijven bestaan als alias, het hoofdadres/account werd @upcmail.nl. En ook dat zou niet meer kunnen voor nieuwe adressen of aliassen. Alle nieuwe adressen moeten nu eindigen op @ziggo.nl. Ooit verwijderde ik mijn alias @chello.nl en dat kon niet worden hersteld.

Al met al de vraag of het wel kan wat je hier voorstelt met een nieuw account met toch nog steeds de verouderde extensie @chello.nl. Of is dat met de fusie upc-ziggo veranderd/versoepeld?
 
Het is maar wat je veiliger vindt. Heb lekker alles met pop3 op de harde schijf staan en kan er bij en wis het wanneer IK wil. Niet mijn provider.
 
Ik bedoelde met veiliger niet de pop3, want daar is niets mis mee, IMAP kan alleen handiger zijn. Wat ik bedoelde is Windows Live Mail waarvan geen veiligheidsupdates meer verschijnen.
 
…Al met al de vraag of het wel kan wat je hier voorstelt met een nieuw account met toch nog steeds de verouderde extensie @chello.nl. Of is dat met de fusie upc-ziggo veranderd/versoepeld?
Hij maakt geen nieuw account aan bij ziggo, maar in zijn mailprogramma. Ziggo staat niet toe dat er nieuwe chello mailadressen aan hun database toegevoegd worden, maar de oude blijven gewoon.

Beide gebruiken ook dezelfde mailserver voor binnenkomende mail, zoals je kunt zien via een 'nslookup' van het MX record:

Code:
nslookup -q=mx chello.nl
nslookup -q=mx ziggo.nl
Beide geven als antwoord: "mail exchanger = 50 mx.tb.mail.iss.as9143.net."
 
Terug
Bovenaan