Mayo zei:
Dat is heel jammer om te horen
Is er ook een reden dat multikabel dit niet toestaat ?
Dit is wat ik er van denk, niet noodzakelijk de mening van Multikabel of de MGV.
1. PHP is per definitie onveilig. Een beetje programmeur kan zonder al te veel moeite de bestanden van anderen bekijken. Natuurlijk zijn hier wel truukjes voor om het moeilijker te maken, veilig krijg je het echter nooit.
2. PHP is moeilijk als je geen programmeur bent. Een beetje technisch iemand krijgt wel een tooltje aan de praat, een hoop mensen niet. Het geeft dus een ontzettende belasting op de helpdesk, en het zonder support aanbieden is ook bijna niet mogelijk.
3. PHP kost processorkracht. Een scriptje wat niet goed in elkaar steekt kan alle andere websites op een server negatief beïnvloeden met alle gevolgen van dien. Je kan veel en veel minder sites draaien met PHP, dan alleen met HTML.
4. Goedkope alternatieve zijn overal beschikbaar. Iemand die een serieuse website wilt beginnen, neemt niet het risico dat z'n site down kan gaan en gaat naar een goeie hostingboer toe. Dit zijn meestal kleine bedrijfjes met entheusiaste mensen waar je goed gehelpen wordt. De mensen die alleen maar PHP willen gebruiken om het uit te proberen blijven over, en als beheerder van zo'n server zou ik daar niet blij mee zijn.
5. PHP geeft mogelijkheden tot het hacken van de server, wat negatieve reclame op kan leveren. Als je een scriptje kunt uploaden naar een server is het niet zo moeilijk om een shell te krijgen, en als er ook maar een exploit uit komt waar niet tegen gepatched is, is je server gehacked. Op zich niet eens zo'n hele grote ramp, maar bedenk wel even dat dat in het nieuws gaat komen als 'Multikabel gehacked'. Negatieve reclame waar ze waarschijnlijk niet op zitten te wachten.
In mijn ogen zou het dus niet slim van Multikabel zijn om dit voor de particuliere markt in te voeren. Als Multikabel goed blijft luisteren naar z'n technische mensen, en niet al te veel af gaat op z'n marketingafdeling, denk ik ook niet dat het ooit gaat gebeuren.
Het standpunt van de MGV hierin begrijp ik dan ook niet helemaal, ook als gebruikersvereniging zou ik dit niet willen.
Als je graag met PHP wilt experimenteren, koop dan een goedkoop pakketje ergens, voor nog geen drie euro per maand heb je deze al, inclusief domeinnaam en alles.