• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Philips HD DVR mediabox en optical out voor geluid

  • Onderwerp starter Onderwerp starter GeckoZ
  • Startdatum Startdatum
G

GeckoZ

Hallo allemaal,

Ik heb mijn philips HD DVR mediabox aangesloten op mijn tv met de hdmi kabel. Nou heb ik dus ook de optical out op de mediabox aangesloten op mijn versterker om te kunnen genieten van digitaal geluid.

Mijn Probleem is:
Het geluid is digitaal slechter(veel zachter) dan wanneer ik analoog via mijn tv naar de versterker ga. Ook is het geluid niet 5.1 en dit terwijl ik op bv NED1 wel de optie 5.1 aan heb staan.

Weet iemand wat er hier mis gaat?

Als ik bv mijn PS3 via dezelfde optical ingang op mijn versterker aansluit dan heb ik wel zwaar vet digitaal geluid over mijn boxen.
 
NEd1 zend niet altijd echt 5.1 uit geloof ik... ook al zet je het wel op die instellingen
 
GeckoZ zei:
Het geluid is digitaal slechter(veel zachter) dan wanneer ik analoog via mijn tv naar de versterker ga. Ook is het geluid niet 5.1 en dit terwijl ik op bv NED1 wel de optie 5.1 aan heb staan.
Zoals al is gezegd wordt er nog (bijna) niets door de NPO in 5.1 uitgezonden. Dat een 5.1 audiosignaal ook een 2.0 track kan bevatten kan je leuk testen bij bijvoorbeeld Discovery HD. De reclames zijn naar niet 5.1 maar de meeste programmering wel. Zonder dat je wat veranderd zal je je versterker zien overschakelen naar Dolby Digital als de reclame is afgelopen.

Dat je versterker dit herkent heeft alleen maar voordelen. Als hij dat niet zou doen gaat hij uit van een 5.1 bron waar nooit geluid uit 3.1 van de speakers komt. Maar omdat je versterker herkend dat het eigenlijk 2.0 is kan je als je dat mooier vind bijvoorbeeld DTS Neo 6 of Dolby Pro Logic II aanzetten om toch van al je boxen gebruik te maken. Wordt er dan een programma in echt 5.1 uitgezonden zal je versterker direct overschakelen op echt Dolby Digital.
 
en ja, het geluid via de digitale audio out van de box is veel zachter.
 
Er is nog een ander probleem met deze opstelling en dat is dat het beeld en geluid niet meer gelijk lopen als je een opname van je harddisk terug kijk

Als je gewoon naar een directe uitzending kijk heb je het probleem niet !


De de box werkt prima als zowel beeld en geluid via de HDMI lopen
Dan is er geen verschil tussen direct kijken of een opname van de harddisk terug kijken
Het veranderen van de timing tussen beeld en geluid is dus geen optie daar je anders weer een probleem heb aje je naar een directe uitzending kijk

Heb dit probleem al 1 jaar geleden doorgegeven. Heb eerst 3 maal een nieuwe mediabox gekregen en pas daarna zijn ze in het probleem gaan duiken
Heb met de technische mensen gesproken en zij hebben het probleem ook geconstateerd

Oplossing hiervoor is er nog steeds niet
Heeft te maken te hebben met de vertraging van het geluids pad in de STB.

Dit betekend ook dat als mensen geen HDMI maar DVI hebben zij altijd dit porbleem zullen hebben !!

Beetje jammer daar ik het geluid via de stereo veel beter klinkt
 
heb ook de box, heb ook via een toslink aangesloten maar geen last van vertraging in geluid.
Je kan het geluid synchroniseren in het instellingen menu. Daar kan je onder tv instellingen een delay meegeven..
werkt bij mij prima, alleen raakt hij af en toe deze instelling kwijt en moet ik hem opnieuw instellen... ook bij opgenomen programma's. Alleen als ik een stukje terugspoel wil het wel eens voorkomen dat het niet meer synch loopt... maar dat is ook sporadisch...
 
Ik zal dan wel een zeurpiet zijn maar als ik toch echt het gevoel heb dat alles een halve seconde vertraagd vind ik net teveel.

Bij live kijken is dit niet het geval, echter bij opgenomen materiaal of wanneer ik gepauzeerd kijk is het helemaal out of sync. De beste oplossing zou zijn als het digitale geluid gewoon via de hdmi loopt.

Hdmi heeft namelijk zelf mogelijkheden om het geluid te syncen met het beeld.
 
selo zei:
Ik zal dan wel een zeurpiet zijn maar als ik toch echt het gevoel heb dat alles een halve seconde vertraagd vind ik net teveel.

Bij live kijken is dit niet het geval, echter bij opgenomen materiaal of wanneer ik gepauzeerd kijk is het helemaal out of sync. De beste oplossing zou zijn als het digitale geluid gewoon via de hdmi loopt.

Hdmi heeft namelijk zelf mogelijkheden om het geluid te syncen met het beeld.

Nee hoor, ben van het zelfde laken een pak..
ik stoor mij bv ook aan het net te vroeg verschijnen van de ondertiteling op Scifi..
En geluid out of synch vind ik nog dramatischer. Echter bij opgenomen programma's heb ik daar geen last van op een enkele keren.
Bij het pauzeren van live tv heb ik er vaker last van, maar ook niet altijd.
Het komt en het gaat lijkt het wel..

heel apart
 
Terug
Bovenaan