• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Paar praktische vragen m.b.t. overstap naar UPC telefonie

Berichten
2.969
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Dat nieuwe combi pakket Power + telefonie is toch wel heel aantrekkelijk, scheelt me op jaarbasis alleen op abonnement al € 360,- per jaar. Kun je een paar leuke dingen mee doen, en daarvoor kun je bij een storing je mobieltje nog wel eens ter hand nemen. Een paar praktische vragen voor ik de definitieve stappen onderneem:
  • Ik heb nu op mijn bestaande KPN- twee toestellen en een extra bel parallel staan. Kan dit gewoon zo gehandhaafd blijven? Het zijn allebei moderne tone-toestellen.
  • Op één van de beide telefoons zit een losse nummermelder. Kan die ook zonder meer gehandhaafd blijven?
  • We hebben nog een inbelmodem achter de hand. We gebruiken dit nog af en toe bij één bepaalde provider om het gratis abonnement aldaar nog te handhaven. Dit functioneert (uiteraard) perfect op de analoge KPN-lijn. Werkt dit op de UPC-lijn ook nog?
  • Ik neem aan dat het, in mijn geval nieuwe, abonnement digitale telefonie betekent. Dit brengt me ook mede op voorgaande vraag. Verder ben ik een beetje nieuwsgierig naar het voordeel van digitale telefonie boven analoge. Minder ruis en gekraak? Heb ik nu ook al nooit last van.
Blijft voor mij één belangrijk tegenargument over, alles gaat via een modem, dus bij een stroomstoring ben je onbereikbaar voor mensen die niet bekend zijn met je mobiele nummer.
 
Je kunt je huidige telefoontoestellen aansluiten op het modem wat je krijgt van UPC. Indien je KPN-lijn en UPC-kabel binnenkomen in je meterkast, kun je het UPC-modem in je meterkast plaatsen, de telefoonstekker uit het KPN AOP halen en in het UPC-modem pluggen. Je KPN wandcontactdozen staan dan aangesloten op het UPC-modem. UPC Telefonie werkt inderdaad uitsluitend met tone-toestellen.

De losse nummermelder waar je het over hebt, moet wel voldoen aan FSK signalering. KPN gebruikt het DTMF protocol, hiermee kreeg je dus de nummerinformatie binnen. Of je dus bij UPC telefoonnummers krijgt te zien op je display hangt dus af of het apparaat ook FSK signalering ondersteunt. Dit kun je nalezen in de gebruikershandleiding of je moet navraag doen bij de leverancier van je nummermelder.

Is het misschien niet het juiste moment om een nieuw DECT setje te kopen met meerdere handsets? Heb je die extra bel niet meer nodig en ook die aparte nummermelder niet meer. Ook heb je geen last meer van de vele bedradingen. Er zijn DECT setjes (draadloze telefoontoestellen) waarvan het basisstation apart in de meterkast kan worden opgehangen... erg fijn!

Ook je inbelmodem kun je blijven gebruiken, dit gaat dan gewoon over je UPC Telefonie-lijn. Waarom zou je dit echter nog doen als je straks het veel snellere breedband internet af gaat nemen, scheelt je ook telefoon kosten?

Voordeel van de digitale telefonie is dat er veel meer mogelijkheden zijn voor extra diensten, zoals beeldbellen e.d. De geluidskwaliteit van UPC Telefonie is over het algmeen zeer goed te noemen. Heldere gesprekken, weinig ruis en veel mogelijkheden, zoals gratis wachtgesprek, voicemail, maar ook uitgebreide diensten als verkort kiezen, weigeren geblokkeerde oproepen, drie gesprek en ga zo maar door.

Je geeft zelf aan hoeveel geld je gaat besparen op je internet/telefoon kosten, gezien de nieuwe prijs van het pakket Power+AnyTime -je krijgt sowieso Digitale Telefonie- kan ik je van harte aanbevelen om over te stappen op UPC! :6
 
Mischa zei:
........
Ook je inbelmodem kun je blijven gebruiken, dit gaat dan gewoon over je UPC Telefonie-lijn. Waarom zou je dit echter nog doen als je straks het veel snellere breedband internet af gaat nemen, scheelt je ook telefoon kosten?
.........
Dat gaf ik al aan, dat is vanwege de verplichting om af en toe (eens in de ca. drie maanden) even in te bellen. Dit vanwege een stukje gratis webruimte dat we ooit kregen bij Tiscali. Voor onderhoud van het stukje website aldaar kunnen we bovendien alleen met een rechtstreekse inbelverbinding FTP-en. Tot nu toe vonden we het handiger (bekendheid van bezoekers met de URL) om deze site daar voorlopig gewoon te laten staan, ondanks voldoende webruimte elders met andere onderwerpen. Die snelle internet verbinding bij Chello heb ik al lang, dat inbelmodem komt dan ook maar heel sporadisch te voorschijn.

Bedankt voor de andere antwoorden. We wikken en wegen nog even. Een draadloze set is inderdaad een optie die het overwegen waard is, alleen ik hik nog altijd een beetje aan tegen de risico's daarvan, zoals het zomaar mee kunnen luisteren door iemand in de straat.
 
J. de Boer zei:
Bedankt voor de andere antwoorden. We wikken en wegen nog even. Een draadloze set is inderdaad een optie die het overwegen waard is, alleen ik hik nog altijd een beetje aan tegen de risico's daarvan, zoals het zomaar mee kunnen luisteren door iemand in de straat.

Dit is met een DECT set anno 2007 praktisch niet mogelijk.

Ik zie trouwens dat je nu al chello Power hebt, daar betaal je dus 39,95 euro voor.
Mét UPC Telefonie erbij én met onbeperkt bellen naar vaste nummers erbij kost dit 29,95 euro. Dus 10,00 euro MINDER per maand.
Ik ben dus benieuwd wat je aan het 'wikken en wegen' bent. b :shocked2:
 
Mischa zei:
Dit is met een DECT set anno 2007 praktisch niet mogelijk.

Ik zie trouwens dat je nu al chello Power hebt, daar betaal je dus 39,95 euro voor.
Mét UPC Telefonie erbij én met onbeperkt bellen naar vaste nummers erbij kost dit 29,95 euro. Dus 10,00 euro MINDER per maand.
Ik ben dus benieuwd wat je aan het 'wikken en wegen' bent. b :shocked2:

Als je met de telefoon niet over wilt stappen gebruik je de telefoon van upc gewoon niet, dan hou je je nummer gewoon bij de kpn, maar heb je wel het "voordeelpakket".
 
Mischa zei:
Je kunt je huidige telefoontoestellen aansluiten op het modem wat je krijgt van UPC. Indien je KPN-lijn en UPC-kabel binnenkomen in je meterkast, kun je het UPC-modem in je meterkast plaatsen, de telefoonstekker uit het KPN AOP halen en in het UPC-modem pluggen. Je KPN wandcontactdozen staan dan aangesloten op het UPC-modem. UPC Telefonie werkt inderdaad uitsluitend met tone-toestellen.
@Mischa en anderen,
Je lijkt er ervaring mee te hebben, vandaar hier wat vragen:
-Hoeveel telefoons kun je aansluiten op het UPC Modem?
-kun je er ook een fax op aansluiten?
-kun je er ook een telefooncentrale op aansluiten met 4 lijnen + fax?
-als het UPC aansluitpunt en de KPN lijn nu eens 10 meter uitelkaar liggen gescheiden door 2 kamers, betekent dit dan dat je je telefoons moet verplaatsen?
-wat als je geen telefoonstekker in een KPN AOP hebt (heb ik nog nooit ergens gezien, wel 2 of 3 draadjes, meer niet)
-wat houdt die 100% installatiegarantie in?
(zie hieronder citaat van UPC):

Telefonie van UPC heeft veel voordelen. U kunt gewoon uw huidige telefoonnummer houden. U profiteert bovendien van een zeer goedkoop abonnement en voordelige gesprekstarieven. En, overstappen is niet eng dankzij onze 100% Installatiegarantie en overstapservice.

Installeren zonder gedoe: 100% INSTALLATIEGARANTIE
Of je nu kiest voor telefonie, breedbandinternet of voor beiden, met behulp van het handige, gratis installatiepakket (t.w.v. € 29,-) is de installatie heel eenvoudig. In het pakket vind je een overzichtelijke handleiding waarin stapsgewijs wordt aangegeven wat je moet doen.

Kom je er om wat voor reden toch niet uit, dan kun je gebruikmaken van gratis telefonische helpdesk ondersteuning. Onze professionele medewerkers staan je graag te woord en kunnen je helpen bij de installatie en indien noodzakelijk wordt een gratis UPC Monteur gestuurd. Kortom er geldt een 100% INSTALLATIEGARANTIE voor telefonie en/of breedbandinternet van UPC. Vraag naar de voorwaarden)


DE VERLEIDING IS GROOT>>>>
 
White Rabbit zei:
@Mischa en anderen,
Je lijkt er ervaring mee te hebben, vandaar hier wat vragen:
1 -Hoeveel telefoons kun je aansluiten op het UPC Modem?
2 -kun je er ook een fax op aansluiten?
3 -kun je er ook een telefooncentrale op aansluiten met 4 lijnen + fax?
4 -als het UPC aansluitpunt en de KPN lijn nu eens 10 meter uitelkaar liggen gescheiden door 2 kamers, betekent dit dan dat je je telefoons moet verplaatsen?
5 -wat als je geen telefoonstekker in een KPN AOP hebt (heb ik nog nooit ergens gezien, wel 2 of 3 draadjes, meer niet)
6 -wat houdt die 100% installatiegarantie in?
(zie hieronder citaat van UPC):

DE VERLEIDING IS GROOT>>>>

Oei wat een vragen zeg, ik ga het proberen:

1 Op het modem zitten 2 afzonderlijk van elkaar werkenden RJ telefoonpoorten. Als je hierop meerdere toestellen op wilt aansluiten zul je moeten werken met splittertjes. Houdt ook rekening met een aansluitfactor van 5 per lijn. Sluit dus niet te veel toestellen aan, anders zouden er storingen kunnen optreden. Dit geldt ook precies hetzelfde voor jouw huidige KPN lijn, hierin is geen verschil. Als je echter een draadloos DECT toestel aansluit met extra draadloze handsets, heb je niet al te veel draden door je huis lopen en blijft de aansluitfactor gering.
2 Zonder probleem. Echter zie wel: https://ziggoforum.nl/topics/18230/. Ik heb gehoord dat er soms problemen waren met het 100% korrekt versturen van faxen, maar een vriendin van mij met Digitale Telefonie van UPC verstuurd faxen en meldt mij dat zij hier nooit een probleem mee heeft gehad.
3 De telefooncentrale kun je aansluiten, maar UPC ondersteunt 2 telefoonlijnen. Houdt er rekening mee dat UPC het FSK protocol hanteert voor nummerweergave. KPN gebruikt DTMF, dus je centrale moet wel FSK 'geschikt' zijn om nummerweergave juist te kunnen ontvangen en weer te geven.
4 Ja. Of je zou de aansluiting naar wandcontactdozen moeten doortrekken naar het UPC modem, of extra bedrading moeten trekken. (Opnieuw: is een DECT setje niet een uitkomst voor je???)
5 Sorry, ik weet niet veel van KPN af. Een KPN AOP bestaat meestal uit een doosje met daarop een normale aansluiting. Als jij alleen drie losse draadjes hebt, kun je daar alsnog zelf een mooi AOP-tje van maken. Gewoon de (twee) draadjes aan een opzetbaar wandcontactdoosje aansluiten en hij is klaar. Maar je hebt voor UPC het KPN AOP helemaal niet nodig. Je moet je wandcontactdozen binnenshuis verbinden naar je UPC modem.
6 De 100% Installatiegarantie houdt in dat als het aansluiten van het modem en het installeren van het internet niet lukt, je een monteur kan laten komen die de installatie voor je afmaakt. De monteur levert dus je telefoonaansluiting en internetaansluiting werkent op. Hij doet de standaard werkzaamheden, hij zal echter niet kosteloos onbeperkt kabeltjes trekken door je huis of de infrastructuur binnenshuis veranderen. Dat zal je zelf moeten doen of daar 'meer werk' voor moeten betalen. Tarieven volgens www.upc.nl:

Kosten arbeid:
Tijdens kantooruren, per 15 minuten 15,49
Buiten kantooruren, per 15 minuten 22,75


Ik verwijs je graag voor extra technische informatie naar: https://ziggoforum.nl/topics/16911/. Onze grote vriend Plankie beschrijft ontzettend en in duidelijke taal alles over de technische werking van onder meer het modem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan