Als je toch (veel) geld wilt neerleggen voor een Apple computer en nieuwe software kun je misschien ook wat uitgeven voor een tweede externe HDD. Laat die door Apple formateren en kopieer dan wat je nodig hebt van Windows HDD naar Apple HDD. Je houd daarna een backup HDD over.
Beter maar duurder: Koop een NAS (of netwerkschijf) en kopieer alles van de Windows schijf via de Apple daar naar toe. Voordeel van een NAS is dat zowel Windows, als Apple, als Linux computers daar mee over weg kunnen (lezen en schrijven).
Offtopic:
Een kennis van mij met weinig tot geen kennis van computers wilde alleen een Apple. Die vond ze mooi en die snapte ze (niet echt trouwens). Ik heb voor haar vaak dingen moeten uitzoeken en oplossen.
Door het eigenwijze gesloten systeem van Apple producten liep ze vaak tegen (compatibiliteits) problemen aan en raakte ook belangrijke zaken kwijt. Ze had b.v. meerdere iPods met belangrijke opnames en die konden er niet meer werkend afgehaald worden. Alles ongevraagd en ongewenst gecodeerd door iTunes.
Haar man werkte i.v.m. zijn werk en de specifieke programma's daarvoor met Windows. Op een gegeven moment was ze bereid naar Windows (7) te kijken en ze was binnen 2 maanden Apple fan af en nu al weer enkele jaren een gelukkige Windows gebruiker.
Mijn ervaring is dat Apple computers en de software behoorlijk stabiel werken, maar absoluut niet ieder zijn ding zijn. Door alle ingebouwde beperkingen en afhankelijkheid van Apple hard en software voor mij in ieder geval niet.
Linux vind ik leuk om me te spelen en prima voor NAS, router, server etc. maar verder ook niet echt mijn ding.