• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

overstap windows pc naar apple?

Berichten
102
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik zit er aan te denken om over te stappen van een windows pc naar een apple. Nu zitten daar wel wat haken en ogen aan ivm programmas en apparatuur wat ik nu gebruik.
Het grootste struikelblok is denk ik mijn externe windows harddisk. Ik wil alles wat daar op staat ook heel graag kunnen gebruiken/bekijken op mijn nieuwe pc. Maar hoe krijg je een windows hdd omgezet naar een voor apple geschikt format zonder alle gegevens kwijt te raken?
 
Een Apple is prima in staat om jou windows disk te lezen. Let wel, als deze NTFS geformatteerd is dan kan Apple wel lezen van de schijf maar er niet op schrijven. Een externe vrij te downloaden extensie maakt het mogelijk om ook op NTFS schijven te schrijven.

Ik ben in 2008 over gegaan naar Apple. Ik zou echt niets anders meer willen.......

Overigens zijn de meeste programma's ook in apple-formaat te krijgen, anders is er wel een alternatief. Is dat ook niet mogelijk dan is het zelfs mogelijk om Windows (virtueel) als 2e besturingsprogramma te installeren. Ik draai zelf Windows 10 in een virtueel geheel geintegreerde omgeving maar dat ik het nu vaak nodig heb......
 
Een aanrader, overstappen van Win naar Mac stelt in principe geen bal voor.
Heb sinds 2011 een iMac en dat bevalt perfect.
 
Wij zijn ook overgestapt.Tot volle tevredenheid en het verliep gladjes.
 
Als je toch (veel) geld wilt neerleggen voor een Apple computer en nieuwe software kun je misschien ook wat uitgeven voor een tweede externe HDD. Laat die door Apple formateren en kopieer dan wat je nodig hebt van Windows HDD naar Apple HDD. Je houd daarna een backup HDD over.

Beter maar duurder: Koop een NAS (of netwerkschijf) en kopieer alles van de Windows schijf via de Apple daar naar toe. Voordeel van een NAS is dat zowel Windows, als Apple, als Linux computers daar mee over weg kunnen (lezen en schrijven).


Offtopic:
Een kennis van mij met weinig tot geen kennis van computers wilde alleen een Apple. Die vond ze mooi en die snapte ze (niet echt trouwens). Ik heb voor haar vaak dingen moeten uitzoeken en oplossen.
Door het eigenwijze gesloten systeem van Apple producten liep ze vaak tegen (compatibiliteits) problemen aan en raakte ook belangrijke zaken kwijt. Ze had b.v. meerdere iPods met belangrijke opnames en die konden er niet meer werkend afgehaald worden. Alles ongevraagd en ongewenst gecodeerd door iTunes. :9

Haar man werkte i.v.m. zijn werk en de specifieke programma's daarvoor met Windows. Op een gegeven moment was ze bereid naar Windows (7) te kijken en ze was binnen 2 maanden Apple fan af en nu al weer enkele jaren een gelukkige Windows gebruiker.
Mijn ervaring is dat Apple computers en de software behoorlijk stabiel werken, maar absoluut niet ieder zijn ding zijn. Door alle ingebouwde beperkingen en afhankelijkheid van Apple hard en software voor mij in ieder geval niet.

Linux vind ik leuk om me te spelen en prima voor NAS, router, server etc. maar verder ook niet echt mijn ding.
 
Voordat je dat prima advies geeft, van 2e HDD, is misschien idee om te weten hoeveel GB er gebruikt zijn door rovianne,
Wie weet, kan men dat tijdelijk parkeren op de SSD/HDD van de nieuwe Apple, even formatteren en Apple formaat op de HDD, en weer terugkopieren.

Over Apple: zolang een notebook-Apple met middelmatige specs gewoon 1200 of meer kost, sla ik over, ook al omdat ze in principe afprijzen/uitverkoop verbieden.
 
Zoals Ikkezelluf al aangaf, dat is geen probleem met een extra extentie die je simpel download op je iMac. vanaf dat moment kun je prima externe schijven in NTFS formaat uitlezen en/of beschrijven. Als het een externe schijf in FAT formaat is dan kun je er gelijk mee aan de slag.
Het meest lastige vond ik (10 jaar geleden) om mijn Outlook mail in Apple Mail te krijgen, maar dat gaat nu vast eenvoudiger nu alles in de Cloud staat en Apple prima overweg kan met Exchange mailservers e.d.

Suukses, komt vast goed!

Sjah zei:
Over Apple: zolang een notebook-Apple met middelmatige specs gewoon 1200 of meer kost, sla ik over, ook al omdat ze in principe afprijzen/uitverkoop verbieden.

Ach, het zijn eenmalige kosten :)
Ik kocht een kleine 10 jaar geleden en iMac en die werkt nog steeds, terwijl ik daarvoor elk jaar wel een nieuwe PC in elkaar knutselde. Ik draai nu de meest recente OSX (zelfs nog niet vrijgegeven Beta release) en het werkt nog steeds allemaal prima. Probeer dat maar eens met een bijna 10 jaar oude PC en Windows 10 ;)
 
Johnny54 zei:
Door alle ingebouwde beperkingen en afhankelijkheid van Apple hard en software voor mij in ieder geval niet.

Ik zou niet weten welke ingebouwde beperkingen een Mac heeft en de afhankelijkheid van software is maar hoe je het bekijkt. Natuurlijk draaien er alleen programma's op die voor de Mac geschreven zijn maar dat is bij Windows idem dito natuurlijk.

De meeste programmatuur wordt ook geschreven voor de Mac, neem bv MSOffice, Adobe en zo zijn er nog legio.

Je hoort veel mensen roepen dat een Mac duur is en dat is natuurlijk ook zo maar daar krijg je wel een apparaat voor dat over het algemeen veel langer mee gaat dan een Windows-pc. Neem de MacBook Pro van mijn zoon, een laptop uit 2008. Onlangs het ram-geheugen uitgebreid van 4Gb naar 8Gb en een 250 GB SSD geplaatst. Dat ding is weer als nieuw, draait het nieuwste besturingssysteem van Apple en de hele Adobe Suite draait als een zonnetje...... Ik zie je dat nog niet doen bij een Windows-pc uit 2008.
 
Terug
Bovenaan