• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Overstap van Particulier naar Zakelijk

  • Onderwerp starter Onderwerp starter xen
  • Startdatum Startdatum

xen

Berichten
41
Wij zijn recent, na de fusie, overgestapt van Particulier naar Zakelijk. (Wij hebben namelijk altijd een Particulier abonnement gebruikt op een zakelijk adres.)

Binnen enkele weken kregen wij een nieuw Hitron CGNV4-EU modem met de post die de Cisco EPC3925 zou moeten vervangen. Al direct na het aansluiten begonnen de problemen. Zo heeft het uren moeten duren voordat het modem online kwam. De klantenservice was zo vriendelijk ons in de avond op te bellen om ons te laten weten dat het modem eindelijk online was.
Helaas was dit niet voor lang. Het modem herstart zichzelf om de haverklap wat er voor zorgt dat telefonie en internet beide wegvallen. Dit is gaande sinds het aansluiten van het nieuwe modem!

Na opnieuw contact te hebben gehad met de klantenservice, zijn wij verteld dat het binnenkomend signaal zwak zou zijn. Dit kwam niet tot onze verassing daar wij voorheen een versterker in gebruik hebben gehad. (Deze was echter kapot gegaan en vervolgens door een monteur vervangen met een gewone splitter.) Ook heeft de klantenservice een monteurafspraak gemaakt om onze aansluiting te komen controleren. Ondertussen hebben wij zelf ook een nieuwe versterker aangeschaft (maar niet aangesloten).

De monteur is geweest en geeft aan...
* dat wij géén versterker nodig hebben; het Hitron CGNV4-EU modem zou hier niet tegen kunnen
* dat onze huidige "oude 2-gats tv/radio wanddoos" hetzelfde is als de nieuwe en dat deze niet hoeft te worden vervangen met een 1-gats wanddoos voor de werking van de aangeschafte versterker.
* dat de modem niet kapot kan zijn aangezien alle waardes in het interface van de modem dicht bij elkaar in de buurt zitten.

Verder heeft de monteur ons recent vervangen kabel (ja, wij zijn uiteindelijk ook gaan proberen) van de splitter naar de modem, vervangen met onze vorige kabel en hier nieuwe f-connectoren op gezet.
De conclusie van de monteur was om momentopnames te maken over een periode van 2 weken mocht het probleem zich voort blijven doen.

Helaas, tot niemands verassing, doen alle problemen zich inderdaad voort en zijn wij zéér teleurgesteld met het bezoek van de monteur. De monteur was zéér onbehulpzaam en durfde zijn bezoek als "extra service" te bestempelen én gaf aan dat er normaalgesproken kosten voor in rekening wordt gebracht.

Wij hebben alles liever teruggedraaid naar de vorige staat (Particulier abonnement in combinatie met het oude modem). :'(
 
De helpdesk die op afstand de signaalwaardes van de modem kan uitlezen geeft aan dat die waardes laag zijn.
De monteur vind alles in orde. Beetje tegenstrijdig.
Kun je in de Hiltron inloggen en kijken of je een pagina met de signaalwaardes vind (Power, SNR, etc. voor up en downstream) die kopiëren en hier plaatsen.

- Ieder modem heeft problemen met een te hoog en een te laag signaal. Door de eerste gaat hij kapot door de laatste werkt hij slecht.
- Bij een 2-gats WCD word het radiosignaal uitgefilterd en op de radio uitgang gezet. OP de TV uitgang staan alle TV, telefoon en internet signalen. Voor de versterker maakt het inderdaad geen verschil of hij op een 1-gat, of 2-gats WCD word aangesloten.
- Modem kan niet kapot zijn omdat alle waardes bij elkaar in de buurt zitten vind ik een beetje een twijfelachtige uitspraak.
 
Dank voor uw reactie. Zie de gevraagde informatie hieronder.

WDd7UUO.png
 
Zou dit de oorzaak kunnen zijn voor de wegvallende verbinding en voor de abrupte herstarten van het modem?
 
Allereerst, aan behulpzaamheid ontbrak het niet bij die monteur. Maar zijn conclusie dat de modem er niet tegen kan om versterkt te worden???
Als de conclusie nou geweest was dat een niet retourgeschikte versterker niet kan, zou de diagnose helemaal correct zijn geweest. Maar volgens mij zijn er wel terdege versterkers die geschikt zijn voor tweerichtingsverkeer.
Nu zit er een splitter tussen en die geeft minimaal 3,5 dB verzwakking.

De signaalniveaus die je laat zien moeten gezien de upload- en SNR-waarden die ruim binnen de normen liggen nog wel voldoende zijn, maar geweldig mooi is inderdaad wat anders, ik vind ze ook een beetje op het randje. Nog zo'n splitter erbij en ze zouden van dat randje kunnen afvallen. Moet beter kunnen, liefst met een beter aangeboden signaal.
 
Hartelijk dank voor uw input.

De door ons aangeschafte versterker betreft de Hirschmann GHV41MX. Deze zou inderdaad retourgeschikt moeten zijn. Kunt u bevestigen dat het aansluiten van de versterker het probleem zou kunnen verhelpen in onze situatie?
 
Tja, dat is net een beetje te veel gevraagd, uiteraard kan niemand dat. Maar het lijkt me eenvoudig, gewoon proberen. Zo moeilijk is het niet om die versterker er even tussen te zetten. Daar heb je niet iemand van of namens Ziggo voor nodig. Ook niet voor de beoordeling van het resultaat. En ook niet om te overleggen met hen of je dit wel zal doen. Let wel op dat het resultaat ook te sterk kan zijn. Nul dBmV is normaal gemiddeld Nul of net wat boven die nul dBmV is ruim voldoende, nog wat meer mag ook, maar meer dan +9 à 10 dBmV is niet aan te bevelen.
Dus als dat het resultaat wordt, gecombineerd met handhaving met de beide andere niveaus (dat wel!) en verdwijnen van je klachten lijkt het me dik in orde.
 
Dank voor uw reacties. Wij hebben de versterker geplaatst. Zie hieronder de nieuwe waardes.

NNnqX7f.png


Nu even aanzien of telefoon en internet nog altijd wegvallen.
 
Die signaalwaardes zien er goed uit.
Dat zou nu geen probleem meer moeten veroorzaken.
 
Terug
Bovenaan