Overstap dongle naar UTP kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

Jaeger80

Hallo forumleden,

Ik heb een probleem met lage downloadsnelheid via UTP kabel.

Gebruik al enige jaren een Ziggo abonnement (alles in 1 extra met tot 150mbps internet) met Cisco EPC 3925 modem en was redelijk tevreden over de verbinding. De snelheid hiervan liet echter te wensen over met gebruik van een dongle (liep tot max 50 mbps van de 150 mbps die het pakket zou moeten leveren).

Om dit te veranderen heb ik een (cat 6) UTP kabel gekocht. Ik krijg echter lage scores wanneer ik deze test. Mijn acties zijn :

Om te testen of deze kabel werkt deze in de modem en de pc geplugd, modem uit- en weer ingeschakeld. Er is nu verbinding via de kabel.

Vervolgens een speedtest gedaan, met deze resultaten: https://www.speedtest.net/my-result/3214327452

De resultaten zijn zoals jullie zien niet wat ik ervan zou willen. Mis ik iets qua instellingen of zien jullie een andere reden dat de snelheid zo laag uitvalt? Ik heb niets veranderd aan de instellingen van het cisco modem. (Het ip adres is gewijzigd van een 192.XXX naar een 83.XXX, mocht dit nog verschil uitmaken).

Jullie hulp is zeer welkom!
Alvast bedankt.
 
Probeer ook eens via https://speedtest.ziggo.nl, is je snelheid daar ook zo laag ?

Heb je meer computers om te testen om uit te sluiten dat het probleem in je computer zit ?

Bel anders ook even de helpdesk om de signalen van je modem na te laten kijken, dat kunnen ze op afstand doen.
 
Ziggo speedtest begon nog bedroevender; met 18 mbps.

Leek een uitzondering, want bij de 3 tests hierna kwam ik uit op (gemiddeld)

Ping 10 tot 15
DL 35 tot 40 mbps
UL 15 mbps

Deze snelheden haalde ik wireless ook, met als uitschieters nabij de 50 mbps.
Ik zal morgen je suggestie om de helpdesk te bellen opvolgen. Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Het kan een probleem met je modem zijn, maar kan ook aan je PC liggen, de antivirus bijvoorbeeld. Daarom ook het advies om het met een andere pc te testen als je die beschikbaar hebt. Maar de helpdesk kan in elk geval zien of je modem goed werkt.
 
zou toch eens even kijken of je

1: gigabit netwerkpoorten hebt
2: als deze al aanwezig zijn,in de settings van je netwerkaard de snelheid vast op 1Gb zetten als deze op auto mocht staan.
3: er voor zorgen dat je voor alles minimal een cat5 of beter nog een cat 6 kabel gebruiken.

suc6

B
 
zou toch eens even kijken of je

1: gigabit netwerkpoorten hebt
2: als deze al aanwezig zijn,in de settings van je netwerkaard de snelheid vast op 1Gb zetten als deze op auto mocht staan.
Meestal blijf je dan rond de 80Mbit hangen, ik zijn geval blijft hij op 35-50Mbit hangen, lijkt dus eerder op een signaal of hardware probleem. Dus eerst even signalen laten checken door helpdesk en testen met een andere computer.

3: er voor zorgen dat je voor alles minimal een cat5 of beter nog een cat 6 kabel gebruiken.
In post-1 schreeft hij juist dat hij een CAT-6 kabel gekocht heeft en daarmee getest omdat het via WiFi ook steeds slechter ging....
 
zou toch eens even kijken of je

1: gigabit netwerkpoorten hebt
2: als deze al aanwezig zijn,in de settings van je netwerkaard de snelheid vast op 1Gb zetten als deze op auto mocht staan.

Dat mag niet volgens de Gbe standaard. Alles moet in autosense/autonegotiation staan. Als je een apparaat hebt dat wel vast op 1Gb kan worden ingesteld, dan voldoent het niet aan de normen voor Gbe.
 
Hallo heren (en mogelijk dames),

Kort resultaat: Ik heb uiteindelijk de UTP werkend gekregen op rond de 125 mbps! Dank voor jullie hulp! :thumb up:

Langer verhaal: Zoals gezegd begon de snelheid rond de 20 - 30. De snelheid leek op te lopen toen ik een dag later het modem uitschakelde (stroom eraf, minuut of 3 uit, dan weer aan) en opnieuw opstartte. Dit verhoogde de snelheid tot rond de 60 mbps. Qua abonnement zou dit tot 150mbps moeten kunnen. Vorruitgang dus, maar nog niet wat ik zocht.

Na jullie tips te hebben geprobeerd en meer nieuws te hebben gezocht op het forum heb ik meerdere keren geprobeerd de kabels in en rondom de switch na te lopen en heb ik de gewenste snelheid kunnen behalen. De verandering in snelheid leek vreemd genoeg pas zichtbaar na het uit- en opnieuw inschakelen van het modem. Toch lijkt de switch dus het probleem te zijn geweest, tenzij er vanuit de kabelboer iets wordt gedaan om dit in eerste instantie lager te houden. (Beetje paranoide misschien? :lol: )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan