Overboeking in Arnhem

rb666

Forum Gebruiker
Berichten
3
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik heb de laatste tijd veel last van traag kabel internet in Noord Arnhem. Vooral in de vroege avond en in het weekend zakt de snelheid ver in. Ik heb Max, dus zou 500 Mbit moeten halen. Ik haal dat prima buiten de spits, dus niks mis met mijn router en bekabeling. Tijdens de spits zakt de snelheid vaak wel tot 50 Mbit, om pas rond 9/10 uur 's avonds te herstellen richting 500.

Gisteren Ziggo eens gebeld, die lopen eerst een hele riedel langs over Wifi, kabels, router, etc., maar daar heb ik weinig aan. Uiteindelijk willen ze een monteur sturen, maar dat lijkt me toch ook niet nuttig. Die man zal overdag komen, constateren dat de 500 Mbit gehaald wordt, en weer huiswaarts gaan.

Ik overweeg overstap naar VDSL, een stabiele 200 Mbit is een stuk beter dan regelmatig dalen tot 50 Mbit. VDSL wordt tenslotte niet gedeeld, en onze straatkast voor de deur heeft glasvezel.

Is dit een normaal geval overboeking, niks aan te doen? Heeft het toch nut om monteur te laten komen? Nog andere adviezen?
 
ik zie de laatste dagen ook de internet snelheid inzakken

Schermafdruk 2019-09-18 15.40.27.png


Schermafdruk 2019-09-18 15.39.47.png
 
Kijk eens of je de monteur 's avonds kan laten komen. Ze plannen toch in overleg met je de monteur in. 2e optie om na te gaan of 1 van je buren ook hier last van heeft. (Mits je weet of zij ook bij Ziggo klant zijn.) Kan ook een probleem in de wijkkast zijn, denk aan capaciteitsproblemen.
 
En doe nu eens een test zonder eigen router. Gewoon om je eigen router uit te sluiten.

PS, VDSL gaat toch via een telefoonlijn? Wat heeft glasvezel van je straatkast daarmee te maken? 200Mbs ga je nooit halen.
 
Ik heb de laatste tijd veel last van traag kabel internet in Noord Arnhem. Vooral in de vroege avond en in het weekend zakt de snelheid ver in. Ik heb Max, dus zou 500 Mbit moeten halen. Ik haal dat prima buiten de spits, dus niks mis met mijn router en bekabeling. Tijdens de spits zakt de snelheid vaak wel tot 50 Mbit, om pas rond 9/10 uur 's avonds te herstellen richting 500.

Gisteren Ziggo eens gebeld, die lopen eerst een hele riedel langs over Wifi, kabels, router, etc., maar daar heb ik weinig aan. Uiteindelijk willen ze een monteur sturen, maar dat lijkt me toch ook niet nuttig. Die man zal overdag komen, constateren dat de 500 Mbit gehaald wordt, en weer huiswaarts gaan.

Ik overweeg overstap naar VDSL, een stabiele 200 Mbit is een stuk beter dan regelmatig dalen tot 50 Mbit. VDSL wordt tenslotte niet gedeeld, en onze straatkast voor de deur heeft glasvezel.

Is dit een normaal geval overboeking, niks aan te doen? Heeft het toch nut om monteur te laten komen? Nog andere adviezen?
Wat bedoel je met "overboeking"?
 
Google -> Overboeking (internet)

Overboeking is een technische term die vooral gebruikt wordt om de kwaliteit en snelheid van internetaansluitingen te definiëren. Overboeking betekent dat de capaciteit van een internetverbinding gedeeld wordt met verscheidene gebruikers, en dat de maximumcapaciteit van die verbinding niet gegarandeerd is. De mate van overboeking wordt bepaald door de overboekingsfactor. De overboekingsfactor is de (maximum)snelheid van een verbinding zoals die aan een gebruiker beloofd is, gedeeld door het maximumaantal gebruikers van die verbinding. Voorbeeld: een consument heeft een internetaansluiting met 25 Mbit/s downloadsnelheid. Diezelfde verbinding wordt ook gebruikt door 19 andere consumenten die in dezelfde straat of wijk wonen en deze verbinding met elkaar delen. De overboekingsfactor is in dit geval 20. Als alle 20 consumenten tegelijkertijd data ophalen van het internet dan zou de downloadsnelheid per gebruiker kunnen dalen naar 25/20 = 1,25 Mbit/s. Internetaanbieders gaan ervan uit dat die 20 consumenten (bijna) nooit tegelijkertijd data ophalen of versturen, waardoor de gebruikers meestal een hogere snelheid ervaren dan het opgedeelde minimum (1,25 Mbit/s in dit voorbeeld).

In de praktijk wordt voor consumenten-internetverbindingen een overboekingsfactor tussen de 20 en 100 toegepast, afhankelijk van de kwaliteit van de internetaanbieder. Voor zakelijke gebruikers ligt de overboekingsfactor meestal tussen 1 en 20. Sowieso is de capaciteit van het kanaal doorgaans ten minste een factor 2 hoger dan de hoogste verkochte snelheid.

Overboeking kan plaatsvinden in verschillende delen van het netwerk van de internetaanbieder. Bij kabelinternet vindt overboeking plaats op de kabel van consument naar de wijkcentrale (het eerste stukje van de verbinding vanaf consument naar internet). Bij ADSL is het eerste stukje (de telefoonlijn) juist niet overboekt, maar de verbinding vanaf de telefooncentrale weer wel. Bij glasvezel ("fiber to the home") is de backbone van de provider de beperkende factor, deze is relatief gemakkelijk op te schalen en daarom zijn er tot op heden nog geen snelheidsproblemen op glasvezelverbindingen.

Bron: Wikipedia
 
Terug
Bovenaan