Outlook express werkt niet met beveiligde verbinding

Logokiller

Forum Gebruiker
Berichten
9
Ziggo stuurde mijn een email op 12 april 2023.
Het is belangrijk dat je e-mailt via een beveiligde verbinding. We gaan daarom vanaf 30 mei de onveilige e-mailinstellingen uitzetten. Verander dus vóór 30 mei 2023 de instellingen van je e-mailprogramma.

Ik heb al sinds 2002 een goed funktionerende outlook express met windows xp en nu dan met windows 7. Nooit geen problemen. Maar nu moet ik dan een beveiligde verbinding gaan gebruiken. Het probleem is dat bij beveiligde verbinding de emails niet meer verzonden en ontvangen worden. Wat ik ook instel met beveiligde verbinding het werkt niet.

Sinds 2002 zijn dit de instellingen bij geavanceerd en dat werkt goed.
uitgaande email smtp: 25, beveiligde verbinding uit.
inkomende email pop3: 110, beveiligde verbinding uit.

Volgens ziggo in april 2023 moet je het als volgt instellen en dat werkt niet goed.
uitgaande email smtp: 587, beveiligde verbinding aan.
inkomende email pop3: 995, beveiligde verbinding aan.

Als ik een email verstuur met beveiligde verbinding dan krijg ik de volgende foutmelding.
The connection to the server has failed. Account: 'mail.chello.nl', Server: 'pop.chello.nl', Protocol: POP3, Poort: 995, Beveiligd(SSL): Ja, Socketsfout: 10061, Foutnummer: 0x800CCC0E

Wat is de oplossing?
 
Eerste wat je zou kunnen proberen is 'pop.chello.nl' veranderen in 'pop.ziggo.nl'
Zorg er ook voor dat er geen mails in de outbox staan. Deze moet je eerst verwijderen door offline te werken.

Je moet wel echt alle instellingen overnemen. Aan de foutmelding te zien had had je dat niet gedaan aangezien je nog 'pop.chello.nl' had staan. En herstart je Outlook na het veranderen.

Inkomende server​


  • server: pop.ziggo.nl
  • serverpoort: 995
  • verificatie vereist: ja
  • type versleuteling: TLS/SSL
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Uitgaande server​


  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: Ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord



Je kan altijd nog overstappen naar IMAP (veel beter).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit keer imap geprobeerd en het is niet gelukt. Hieronder alle instellingen.

Typ de naam waarmee u naar deze servers wilt verwijzen. Bijvoorbeeld: Werk of Microsoft email server.
naam: imap.ziggo.nl

Gebruikersgegevens
naam: mijn naam
emailadres: mijn emailadres
account opnemen bij berichtverzending en synchronisatie: aan

inkomende email imap: imap.ziggo.nl
uitgaande email smtp: smtp.ziggo.nl

accountnaam: die ik ook gebruik bij ziggo webmail
wachtwoord: die ik ook gebruik bij ziggo webmail
wachtwoord onthouden: aan
voor deze server is verificatie vereist: aan

Geavanceerd
uitgaande email smtp: 587, beveiligde verbinding aan.
inkomende email imap: 993, beveiligde verbinding aan.

Outlook geeft allerlei meldingen, bij het versturen van een email zegt die: Your server has unexpectedly terminated the connection. Possible causes for this include server problems, network problems, or a long period of inactivity. Account: 'imap.ziggo.nl', Server: 'smtp.ziggo.nl', Protocol: SMTP, Poort: 587, Beveiligd(SSL): Ja, Foutnummer: 0x800CCC0F
 
Je kunt bij de uitgaande server instellingen als het goed is ook nog het type beveiliging instellen.
Kun je dat nog instellen?

Ik ben trouwens bang dat Outlook Express gewoon te oud is om aan de huidige security eisen te voldoen.
De ontwikkeling is in 2006 gestopt. Daarna zijn er nog wel wat security fixes geweest.

Dit ligt niet aan Ziggo, maar aan de huidige tijd. Software dient zo nu en dan ge-update te worden om aan huidige (security) standaarden te voldoen. Hoe vervelend dat ook is.

Als oplossing zou je webmail kunnen gebruiken, of een vervanger voor Outlook Express.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie alleen maar ssl staan, iets anders kan ik zo niet kiezen.
Thunderbird vind ik vreselijk omslachtig maar hij doet het wel, maar ik zal toch
nog wel proberen iets anders te vinden.
 
Outlook Express kan gewoon werken met een beveiligde verbinding. Vroeger (in Windows 7) gewoon gebruikt. Er mee gestopt omdat het te oud werd en geen updates meer kreeg.
Als ik mij goed herinner wil Outlook Express wel eens moeilijk doen als je gegevens aanpast. Je moet het programma, beter de hele computer opnieuw opstarten..
 
Outlook Express kan gewoon werken met een beveiligde verbinding. Vroeger (in Windows 7) gewoon gebruikt.
Dat klopt, maar de security protocollen zijn ook verouderd bij die versie.
Ik lees bijvoorbeeld dat OE nog TLS 1.0 gebruikt, dat protocol wordt al heel lang uitgefaseerd omdat het niet veilig is.
Vermoedelijk eisen de mailservers van Ziggo TLS 1.1 of hoger.

Ik kwam dit artikel nog tegen, iets andere foutcode, maar het heeft er wel mee te maken:
Gaat wel over Windows XP. Ik weet niet in hoeverre OE goed overweg kan met Windows 7 en TLS 1.1/1.2.

Als je echt een 1 op 1 vervanging zoekt, of iets wat heel erg lijkt op Outlook Express, dan kom je toch bij de betaalde variant Outlook terecht. Die werkt wel en wordt volledig ondersteund.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een email verstuur met beveiligde verbinding dan krijg ik de volgende foutmelding.
The connection to the server has failed. Account: 'mail.chello.nl', Server: 'pop.chello.nl', Protocol: POP3, Poort: 995, Beveiligd(SSL): Ja, Socketsfout: 10061, Foutnummer: 0x800CCC0E
Op zich en vreemde foutmelding omdat bij verzenden van mail juist het smtp protocol gebruikt wordt en geen pop3. (Dat is alleen voor het ontvangen van de mail).

Account: 'mail.chello.nl',
Account: 'imap.ziggo.nl',

Ik ken het programma niet, maar een url bij account vind ik wel vreemd. Is dit alles wel goed ingevuld? Account behoort jouw ziggo-naam te zijn. Dus je mailadres.
 
Wat Rene schrijft is ook heel goed mogelijk. Er wordt in Nederland zelfs al van overheidswege aangeraden om de TLS 1.0 en 1.1 uit te faseren. Dus alleen 1.2 en hoger te gebruiken.

Voor Exchange online vond ik dit artikel. Hier staat ook dat de software stopt met het ondersteunen van de verouderde protocollen. (Hier wel met de optie om die oude protocollen weer te activeren). Maar gezien de ziggo mail, denk ik dat zij nu ook alleen TLS 1.2 en hoger gaan ondersteunen. Ik heb alleen ervaring met Apple, en zij hebben pas met het OS Sierra de TLS 1.2 optie ingebouwd in hun mail programma. Dat was zomer 2016.
 
Terug
Bovenaan