Zo te zien, is het verschil het volgende:
De dure is actief, waarbij het uitgangs-signaal op BEIDE uitgangen minimaal net zo sterk is als het ingangs-signaal, je hebt dus geen signaal-verlies. De splitter heeft daarom wel een separate voeding nodig. Te vergelijken met een versterker voor coax met meerdere uitgangen, waar je op de uitgangen minimaal hetzelfde of zelfs een sterk signaal krijgt dan aan de ingang.
De goedkope is passief, die splitst alleen maar het optische signaal (vermoedelijk met een prisma of iets dergelijks), waarbij het uitgangs-signaal op de beide uitgangen maar half zo sterk is als het ingangs-signaal (het ingangs-signaal wordt dus eerlijk optisch verdeeld naar de beide uitgangen). Te vergelijken met een splitter voor coax, waar je op beide zijden 3,5 dB demping krijgt ( = signaal-verlies). Helaas staat er niet bij hoeveel demping de optische splitter geeft.
Mijn tip en advies is om voor de goedkope te gaan en dit gewoon uit te proberen, zolang je goede kabels met goede connectors toepast die niet al te lang zijn (connectors vooral niet aanraken met vette vingers, beschermkapjes er op houden tot je hem insteekt), dan zal dit vermoedelijk wel gaan werken (de apparatuur heeft vast wel enige marge om een wat zwakker signaal ook nog op te kunnen vangen). Mocht het toch niet werken, dan ben je nog niet al te veel geld kwijt en wellicht kan je hem dan zelfs nog terugsturen en omruilen voor de actieve.
Maar wellicht is je achterliggende probleem ook op te lossen met HDMI-kabels tussen je TV en die Bose Soundbar. Daarvoor zou je wel meer informatie moeten geven welke apparatuur je allemaal hebt en hoe het nu aangesloten zit.
Laat vooral je ervaringen hier weten !
Veel succes er mee.