• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

OPTA wil analoog en digitaal keuze op de kabel

Berichten
2.994
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
06 augustus 2008

Gisteren heeft de OPTA (de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) eindelijk de ontwerpbesluiten voor de "wholesale omroepmarkten" voor Ziggo (PDF, 273 paginas https://www.opta.nl/download/voorontwerp_ziggo_05082008.pdf ) en UPC (pdf, 276 paginas https://www.opta.nl/download/voorontwerp+omroep+upc+5aug.pdf ) gepubliceerd. Deze waren al wel aangekondigd, maar de inhoud was nog onbekend. De OPTA wil dat er meer keuze voor de consument komt op de TV-kabel. Daarom wil OPTA de twee grootste kabelmaatschappijen in Nederland, UPC en Ziggo, een tweetal verplichtingen opleggen. Ten eerste moeten alternatieve aanbieders hun eigen digitale TV-pakket kunnen aanbieden over de kabel. Ten tweede zijn UPC en Ziggo verplicht om de analoge kabelaansluiting administratief door te verkopen aan andere bedrijven. Deze bedrijven moeten dan nog wel zelf de uitzendrechten regelen.

Dit betekent dat een consument voor zijn analoge kabelabonnement of voor een digitaal pakket via de kabel (of beide) volledig kan overstappen naar een alternatieve aanbieder. Dan krijgt de consument keuze via de kabelaansluiting tussen verschillende (plus)pakketten en serviceniveaus. Bovendien verwacht OPTA dat de toenemende concurrentie de televisiekijker aanzienlijke financiële voordelen kan opleveren als gevolg van de druk die op de prijzen ontstaat.
Twee aansluitingen

In de toekomst kunnen consumenten een triple play pakket afnemen via zowel de kabelaansluiting, als via de aansluiting van KPN. Om deze twee te prikkelen om met elkaar te concurreren en te investeren in het eigen netwerk, krijgen zij vooralsnog geen toegang tot elkaars netwerk. Meer concreet: KPN mag in beginsel geen gebruik maken van de wederverkoop van de analoge TV-aansluiting, net zoals UPC en Ziggo geen telefoniediensten mogen aanbieden over het netwerk van KPN.
Vervolg

Deze analyse van de omroepmarkt en bijbehorende verplichtingen staan beschreven in het ontwerpbesluit dat OPTA gisteren publiceerde. Marktpartijen, belangenorganisaties en anderen hebben tot 29 september om hun zienswijze op OPTA’s voornemen te geven. Na verwerken van deze reacties, notificeert OPTA het marktanalysebesluit bij de Europese Commissie die met het besluit moet instemmen. OPTA streeft ernaar dat het besluit op 1 januari 2009 van kracht wordt. Vervolgens gaat de toezichthouder de verplichtingen voor UPC en Ziggo (toegang voor digitale aanbieders en wederverkoop van de analoge aansluiting) nader uitwerken in een zogeheten implementatiebesluit. Daarin staan de concrete maatregelen die, zowel technisch als administratief, nodig zijn voor deze toegang en de wederverkoop alsmede de tarieven die UPC en Ziggo daarvoor in rekening mogen brengen.
Commentaar

Als deze verplichtingen door "Europa" goedgekeurd worden is het nog de vraag hoe het in de praktijk gaat uitwerken. Voor het analoge doorverkopen gaf Vincent Dekker in Trouw [ https://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article1039672.ece/Meer_vrijheid_op_het_kabelnet_haken_en_ogen ] al aan: "De grootste hobbel ligt vermoedelijk in Amerika. De Opta heeft bepaald dat nieuwe concurrenten op de kabel zelf voor de uitzendrechten moeten zorgen. Dat zal bij veel zenders geen probleem zijn. Maar bijvoorbeeld Animal Planet en Discovery Channel zijn deels in handen van de Amerikaan John Malone, en die is toevallig ook eigenaar van UPC. De kans dat Malone snel een contract tekent zodat ook concurrenten Animal Planet op het UPC-net kunnen verspreiden, moet niet al te groot worden ingeschat, zo geeft ook de Opta toe. En de Opta kan Malone in deze kwestie niet dwingen. Aangezien er om technische reden slechts één analoog pakket naar álle aansluitingen van een kabelnet kan worden gestuurd, zal een concurrent een kastje bij zijn abonnees moeten plaatsen dat het signaal van in dit geval Animal Planet blokkeert. Dat maakt het analoge pakket van een concurrent meteen een stuk duurder."

Bron: www.digitalekabeltelevisie.nl
 
er zal wat moeten veranderen! maar het zal weer wel duurder worden :P
 
In ieder geval wordt de OPTA naar het schijnt wakker, en gaan ze eindelijk verder dan
alleen maar analoog, zoals eerder werd aangegeven.

Ben heel benieuwd wat er per 1-1-2009 allemaal concreet gebeurd en of dat per die
datum ook daadwerkelijk zijn ingang vind.

Het goede is ook lijkt mij dat de OPTA probeert om de prijzen intoom tehouden,
althans dat begrijp ik eruit.

Alleen jammer dat de haaghse pluceplakkers nog slapen, op een enkeling na die
publiciteit geil is..
 
De OPTA is door de overheid bedacht.
De overheid wil bedrijven die een monopolie bereikt hebben eigenlijk straffen voor hun goede zaken.
Ze bedenken dus een adviescentrum van wijze mannen en vrouwe en ze geven ze nog echte macht ook.
Zo krijg je bedrijven weer in het gareel en is de monopolie gebroken.

Als bedrijf bedenk je je wel een tweede keer om iets in Nederland op te gaan zetten?

En waarom zijn er geen instanties die buitensporige overheidmaatregelen in de gaten houdt én terug kan draaien?
De instantie die dit hoort te doen doet het niet of niet voldoende.

Ik betaal liever €16,37 aan UPC en 19% BTW dan straks misschien €16 aan UPC en zeker 20% BTW.
 
Als al die digitale pakketten van concurenten maar niet zorgen dat de bandbreedte van de huidige eerste 10 zenders uit Nederland minder gaat worden dan de mooie 8 Mb/s die we nu hebben bij UPC.
Significant minder betalen gaat toch niet gebeuren. Zie maar bij al de opsplitsingen en privatiseringen van andere bedrijfstakken in de laatste jaren. Het voordeel is ver te zoeken.
De smoes die meestal gehanteerd wordt is dat als de maatregel tot concurentie niet was doorgevoerd de prijsontwikkeling hoger zou zijn geweest. Maar dat kan nu juist niemand hard maken omdat de oude situatie niet meer bestaat.

Kortom: ik wil niet voor een Euro per maand minder betalen opeens een wazig beeld op mijn tv.
De kabelbedrijven zullen hun coaxiale wijkaftak net moeten saneren en gaan verglazen tot aan de abonnee. Anders is er nooit voldoende bandbreedte beschikbaar voor al die toekomstige concurenten. Wie moet dat betalen?

Je bent er wel klaar mee met die Opta. Heb ik eindelijk een perfect beeld en goed werkend internet en bellen via UPC, gaat die overheid weer aan de poten zitten zagen.
 
Ik geloof echt niet dat de prijzen met één cent omlaag zullen gaan. Zo te zien gaat de prijs onhoog en de kwaliteit van de diensten omlaag. .
 
En waarom zijn er geen instanties die buitensporige overheidmaatregelen in de gaten houdt én terug kan draaien?
De instantie die dit hoort te doen doet het niet of niet voldoende

Ik zou ze geen instantie willen noemen, het tuig zit daar omdat ze gekozen zijn.
2dekamer, en ja ze verdommen het, koks 1/4 bestaat ook nog steeds, ondanks de
"goedevoornemens"om het terug tegeven aan de burger, puh haaghser gelul
kan je niet krijgen.

Neem aan dat je dit bedoelde
 
De eerste de beste digitale aanbieder bij wie ik zelf
een HDTV box naar keuze mag aanschaffen krijgt in het vervolg mijn abonnementsgeld.

Eindelijk dat k-u-t Philips de deur uit hier. :P

Alhoewel je zal zien dat UPC dan plotseling wél andere hardware toe
zal gaan laten. ;)
Goede zaak dus, concurrentie.
 
Nemesis zei:
Neem aan dat je dit bedoelde

Dat bedoelde ik inderdaad!.... ;)
Maar daar moet je mee oppassen, het is meteen bedeiging of opruiïng tegenwoordig.....
Burgers die te mondig worden moeten in de cel.
De politiek is tegenwoordig een baan en geen roeping meer, standpunten veranderen al naar gelang het eigen belang.

Burgers liggen krom voor de belastingen.

Precario-belasting op kabels en buizen wordt of is al afgeschaft, dat is leuk voor de kabel en nuts bedrijven.
Zal mij niet verbazen als de burger straks die precario bealsting ergens moet gaan ophoesten.
Vliegen moet ook al vanaf het buitenland gebeuren.... ;)

Wie weet krijgen we in de toekomst toch meerdere kabels naar de huizen toe.
Ik krijg binnenkort al glasvezel dus kan kiezen wat ik wil.
Op die glasvezel is overigens alleen KPN actief....
Krijgen we over 5 jaar het zelfde verhaal dat de glasvezel "open" moet worden?
 
Apple740 zei:
De eerste de beste digitale aanbieder bij wie ik zelf
een HDTV box naar keuze mag aanschaffen krijgt in het vervolg mijn abonnementsgeld.

Eindelijk dat k-u-t Philips de deur uit hier. :P

Alhoewel je zal zien dat UPC dan plotseling wél andere hardware toe
zal gaan laten. ;)
Goede zaak dus, concurrentie.
Ik zou niet te hard gaan juichen, ik had dat rapport van de OPTA is vluchtig doorgelezen en kan me herinneren dat een nieuwe aanbieder de mogelijkheid moet krijgen om dezelfde boxen aan te bieden als UPC en daarmee ook hetzelfde rechtensysteem mbt kanalen.
 
Terug
Bovenaan