Opschonen

Ikkenietbegrijpen

Forum Gebruiker
Berichten
242
Monnikkenwerk wellicht maar kan het forum niet eens worden opgeschoond? Achterhaalde berichten naar een aparte plek. Andere wissen of ook apart zetten zoals over storingen die plaatsvonden en inmiddels zijn opgelost?

Dat moedigt mij ook wat meer aan antwoorden te zoeken op vragen die ik heb alvorens ze te stellen.... ::)

Dat zoeken bedoel ik dan in een forum met berichten welke (nog) actueel zijn.

En misschien een interactieve FAQ (inhoudsopgave). Bijvoorbeeld een lijst van onderwerpen/vragen die met een muisklik (link) doorgaan naar waar er iets over te lezen is zoals op papier verwijzen naar een pagina nummer.
 
Ikkenietbegrijpen zei:
Monnikkenwerk wellicht maar kan het forum niet eens worden opgeschoond? Achterhaalde berichten naar een aparte plek. Andere wissen of ook apart zetten zoals over storingen die plaatsvonden en inmiddels zijn opgelost?

Dat moedigt mij ook wat meer aan antwoorden te zoeken op vragen die ik heb alvorens ze te stellen.... ::)

Dat zoeken bedoel ik dan in een forum met berichten welke (nog) actueel zijn.
Dit is inderdaad een lastige. Aan de ene kant staat er heel erg veel informatie op het forum, deze is ook geindexeerd door zoekmachines. Aan de andere kant is veel ook verouderd. Ik zou het zelf zonde vinden om al die oude informatie weg te gooien.
Ik heb wel eens zitten kijken naar een archief functie, zodat alle informatie wel ergens beschikbaar blijft, maar niet zomaar in de zoekresultaten verschijnt. Alleen heb ik nooit iets goeds gevonden hiervoor.

En misschien een interactieve FAQ (inhoudsopgave). Bijvoorbeeld een lijst van onderwerpen/vragen die met een muisklik (link) doorgaan naar waar er iets over te lezen is zoals op papier verwijzen naar een pagina nummer.
Dat klinkt volgens mij makkelijker gezegd dan gedaan. Als je ergens een index gaat bijhouden heb je weer een nieuwe informatie bron die bijgehouden moet worden. Zoeits hebben we ook al eens met een wiki geprobeerd, maar dat soort dingen werken niet echt. Het wordt niet goed bijgehouden, of mensen weten het niet te vinden.
Zo'n index moet ergens te vinden zijn, maar uiteindelijk kijken de meeste mensen alleen op de forumindex of startpagina. Al die andere pagina's worden nauwelijks geraadpleegt.
Had jij hier nog gedachten over?
Had je hier bepaalde gedachten over?
 
Ik begrijp je punt, maar met dit soort dingen moet je altijd oppassen dat je het kind niet met het badwater weggooit. Een juist gebruik van de zoekfunctie lost denk ik al een hoop van je problemen op, zij het niet allemaal natuurlijk.
 
Berichten over storingen in het netwerk zouden in een archief kunnen aangezien die inderdaad alleen maar het forum vervuilen zodra ze niet meer actueel zijn. Maar voor de rest van topics vind ik dat ze gewoon moeten blijven staan aangezien ze informatie vormen waarin je prima kunt zoeken.

Dus wellicht alle storingen bij elkaar in een apart forum zetten en daar dan een archief in gebruiken?
 
ik222 zei:
Berichten over storingen in het netwerk zouden in een archief kunnen aangezien die inderdaad alleen maar het forum vervuilen zodra ze niet meer actueel zijn. Maar voor de rest van topics vind ik dat ze gewoon moeten blijven staan aangezien ze informatie vormen waarin je prima kunt zoeken.

Dus wellicht alle storingen bij elkaar in een apart forum zetten en daar dan een archief in gebruiken?

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ook de historie van storingen kan belangrijk zijn. Denk in dit verband aan bepaalde postcodegebieden waar meer dan gemiddeld storing optreedt. Of hoe UPC in bepaalde gevallen met een storing is omgegaan. Dat soort info kan zeker belangrijk zijn, ook als de betreffende storing inmiddels is opgelost. Daarnaast is het niet altijd duidelijk of het wel een storing is. Heel vaak blijkt het probleem te liggen aan de binnenhuisinstallatie en dan is het natuurlijk van belang dat de door forumleden aangeboden oplossingen behouden blijven als naslag.

Kortom: Het is gewoon heel moeilijk om te bepalen wat weg kan en wat niet. Het bekende verhaal van het kind en het badwater dus.
 
Wat betreft storingen zou ik kunnen denken aan een visuele interactieve landkaart. Vraagt wel van iedereen die iets meldt dat postcode bekend is. Dus een hele nieuwe aparte topic waar men het verhaal kwijt kan welke dan gekoppeld wordt aan de gebruikerdata (lees postcode) die dan direct verwerkt wordt. In elk geval iets in die richting. Een knipperend puntje(s) voor wat nu speelt en een bepaalde kleur voor wat gespeeld heeft. Zoiets.

Dat zou opgesplitst (of optie gecombineerd naar wens zoals je het wil zien) naar internet / telefonie / televisie digitaal (en evt analoog) in beeld gebracht moeten worden. Zonder direct berichten te lezen kun je dan direct zien of er ergens wat speelt (zou voor UPC technici misschien ook handig kunnen zijn waarbij ze optioneel de berichten kunnen lezen).

Zou kan UPC dit resetten maar waarbij je voor die tijd ook zou moeten kunnen zien: Herkend door UPC er wordt aan gewerkt. Eenmaal opgelost dan knipperen uitzetten dus opgelost. Zet iemand hem weer aan middels een berichtje dan was het ergens anders niet opgelost of is ergens ontstaan. Dit is grofweg bedacht.
 
Het indiceren WAAR storingen optreden is (althans voor dit forum) niet zo belangrijk. Het is wel een eerste stap, maar langjarige ervaring met probleemonderzoek hebben mij geleerd dat een niet te verwaarlozen percentage produkt-problemen hun oorzaak vinden in lokale gebruikers en -gebruikersomstandigheden.
belangrijk zijn wel aard, omvang, omstandigheden, gebruikservaring (symptomen), het analyseren naar mogelijke oorzaken en het isoleren van de meest waarschijnlijke oorzaak daaruit.

Kortom: een grafische weergave WAAR het probleem zich voordoet is niet zo interessant (en UPC heeft ongetwijfeld een veel beter inzicht daarin voor wat betreft hun "eigen zaakjes"). De gebruikersinteracties hier m.b.t. 'storings-analyse' vormen een bron van inzichten die goed toegankelijk moet blijven.
Ik geef ook nog even ter overweging dat een storing best 'opgelost' kan zijn, maar dat de onderliggende foutoorzaken nog steeds spelen: een probleem 'fixen' hoeft nog geen definitieve eliminering van het probleem te zijn.

Ko
 
Zou het niet beter zijn dat je een soort van een extra optie onder zoek kan zetten, van zoek niet verder dan x dag/week/maand enz enz? zoiets zal toch wel bestaan voor vrij bekende forum/portal als SMF.
 
Devil-Strike.net zei:
Zou het niet beter zijn dat je een soort van een extra optie onder zoek kan zetten, van zoek niet verder dan x dag/week/maand enz enz? zoiets zal toch wel bestaan voor vrij bekende forum/portal als SMF.

Dat staat er toch al?
 
Terug
Bovenaan