• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Oproep aan Linux gebruikers op dit forum

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jtech
  • Startdatum Startdatum
J

jtech

Hi,

Het is hier verschrikkelijk stil, buiten ko en mijzelf om dan. Ko en ik voeren al een poosje een discussie in het volgende topic: https://chelloo.nl/Ziggo/index.php?topic=26895.new#new

Ik zou iedereen met interesse voor Linux willen uitnodigen om aan genoemd topic deel te nemen. Uiteraard kan je ook zelf een topic openen en dat zal door ons met belangstelling worden gevolgd en waar nodig zullen we participeren in jouw topic.

Come on Linux gebruikers, laten we dit deel van het forum gewoon eens even opnieuw op de kaart zetten! Het hoeft echt niet over UPC te gaan, puur technische Linux zaken zijn ook prima.

Zoals het nu hier gaat, gaan straks al die verstokte Windows fans nog geloven dat Linux op sterven na dood is. Daar moeten we wel voor waken natuurlijk. 8)
 
jtech zei:
Hi,
[..............................................]
Zoals het nu hier gaat, gaan straks al die verstokte Windows fans nog geloven dat Linux op sterven na dood is. Daar moeten we wel voor waken natuurlijk. 8)
Daar ben ik het helemaal eens mee.
Wellicht komen die verstokte Windows fans dan ook tot het besef dat moderne Linux distributies wezenlijk makkelijker te onderhouden zijn dan Windows systemen.
En dat Linux-distributies niet alleen een OS bevatten maar ook een gigantisch aantal applicaties.
En betrouwbaar en snel draaien op moderne, maar ook op oudere, bescheiden hardware.
En geen last van virussen en andere malware hebben.
En geen 145 GB ruimte op je harde schijf innemen, zoals Win 7.
En meestal gratis zijn.

Ko
 
Nouwwww...als ik jullie andere draadje een 'beetje' heb gevolgd was het toch geen een tweetje om het één en ander te installeren toch?

Hou me ten goede, ik ben absoluut geen Linux basher maar het grote aantal uitvoeringen is niet echt een uitnodiging om eens te zeggen "kom, ik ga vandaag eens Linux installeren en flikker die meuk van MS aan de kant".

Misschien is het een idee om eens op een rijtje te zetten wat je nu het beste kunt nemen voor een bepaalde pc-configuratie of voor een specifiek gebruik. Verder is dit topic een strakplan hoor ;)
 
Ik ben een een windows gebruiker en dat past me als een oude schoen maar ik denk dat er wat betreft stuursystemen plaats is voor meer dan een.
Linux lijkt me in ieder geval voor de echte ICTer en de Hobbyist interesanter dan Windows en ik ken ook linuxgebruikers die de PC net zo gebruiken als ik voor thuisgebruik zonder fratsen en zeer tevreden zijn.
Toch ondanks mijn verstokte windows gebruik volg ik julie andere draadje met veel plezier en interesse het geeft in ieder geval de mogelijkheid om eens over de muur die er meestal is heen te kijken.
Ik wens julie dus veel succes om het Linux deel nieuw leven in te roepen en zal het zelf zeker ook volgen.
Maar de eventuele discussies hier laat ik aan de Linux gebruikers over.
 
den Tsaar zei:
Nouwwww...als ik jullie andere draadje een 'beetje' heb gevolgd was het toch geen een tweetje om het één en ander te installeren toch?

Hou me ten goede, ik ben absoluut geen Linux basher maar het grote aantal uitvoeringen is niet echt een uitnodiging om eens te zeggen "kom, ik ga vandaag eens Linux installeren en flikker die meuk van MS aan de kant".

Misschien is het een idee om eens op een rijtje te zetten wat je nu het beste kunt nemen voor een bepaalde pc-configuratie of voor een specifiek gebruik. Verder is dit topic een strakplan hoor ;)

Niet zo negatief Tsaar! Heb je wel eens zelf Windows geinstalleerd? Jij wellicht nog wel, maar de jongere generatie heel vaak niet, want als je tegenwoordig een PC koopt staat Windows doorgaans voorgeinstalleerd (en dat is al heel erg lang het geval). En daarbij krijg je bij de meeste OEM's tegenwoordig zelfs niet eens meer een fatsoenlijke DVD/CD met het originele OS. Dat is dus echt een gruwel en daar kom je pas achter als je eens (gedwongen) een herinstall moet doen. Zelf installeer ik al jaren met enige regelmaat Windows (vanaf vs. 3.0), omdat ik al bijna 2 decennia mijn eigen PC's bouw, en ik kan je melden dat je daar ook soms tegen gigantische problemen oploopt, die echt niet iedere Jan L. zomaar even oplost. Toegegeven: het wordt wel steeds beter, maar als je wat exotische hardware hebt, zoals ik bij mijn laatste Win 7 install een aantal weken geleden, dan zijn er ook nog zat barrières te slechten.

Dat je in het samenspel van Ko en mij veel problemen tegenkomt heeft ook te maken met het feit dat ik eigenlijk bewust die problemen opzoek, juist om er van te leren. Een gemiddelde gebruiker die aan een standaard install genoeg heeft zal die problemen niet zo ervaren. Een standaard install van een distro als Ubuntu of Mint is eigenlijk simpeler als een install van Windows.

Waar je nog wel tegenaan kan lopen met Linux is het onvoldoende beschikbaar zijn van drivers voor enigszins exotische hardware. Dat zal ook nog wel even de achilleshiel van Linux blijven zolang fabrikanten van hardware het vertikken om Linux drivers ter beschikking te stellen.

Nu even over de kosten: ik heb nu 2 distro's geinstalleerd (Mint KDE en Mint Gnome) en die doen qua functionaliteit echt niet onder voor een OS als XP of Win 7. Kosten: nihil. Tweemaal Windows kopen als goedkoopste OEM versie kost je zowat € 300.
 
cornelisvandenberg zei:
Ik ben een een windows gebruiker en dat past me als een oude schoen maar ik denk dat er wat betreft stuursystemen plaats is voor meer dan een.
Linux lijkt me in ieder geval voor de echte ICTer en de Hobbyist interesanter dan Windows en ik ken ook linuxgebruikers die de PC net zo gebruiken als ik voor thuisgebruik zonder fratsen en zeer tevreden zijn.
Toch ondanks mijn verstokte windows gebruik volg ik julie andere draadje met veel plezier en interesse het geeft in ieder geval de mogelijkheid om eens over de muur die er meestal is heen te kijken.
Ik wens julie dus veel succes om het Linux deel nieuw leven in te roepen en zal het zelf zeker ook volgen.

Dank je Cornelis en wellicht trekken we jou ook nog wel eens over de streep. Net als Den Tsaar trouwens, die is vlg. mij al bijna zover, alleen weet hij dat zelf nog niet. 8)
 
den Tsaar zei:
Nouwwww...als ik jullie andere draadje een 'beetje' heb gevolgd was het toch geen een tweetje om het één en ander te installeren toch?
Nou, hier is er geen installatie-probleem. Maar ik draai ook geen Linux op 'top-of-the-bill hardware'. Dat is een van de zwakkere kanten van Linux: met heel moderne hardware kunnen problemen ontstaan als gevolg van het nog ontbreken van geschikte linux drivers. Na 6 maanden is dit meestal wel het geval, ondanks het gebrek aan medewerking van hardware-boeren. Maar ook dat verandert (langzaam) .....
Hou me ten goede, ik ben absoluut geen Linux basher maar het grote aantal uitvoeringen is niet echt een uitnodiging om eens te zeggen "kom, ik ga vandaag eens Linux installeren en flikker die meuk van MS aan de kant".
Dat laatste willen we ook helemaal niet promoten. Veel Linux-gebruikers hebben ook een multi-boot systeem waarop ze linux of windows kunnen booten. Of een systeem waarmee je van linux naar windows [en omgekeerd] kunt switchen (virtuele machines) zonder rebooten. Ik heb ook een XP/Linux laptop, maar gebruik XP slechts zeer zelden.
Misschien is het een idee om eens op een rijtje te zetten wat je nu het beste kunt nemen voor een bepaalde pc-configuratie of voor een specifiek gebruik. Verder is dit topic een strakplan hoor ;)
Nou, voor 'specifiek gebruik' zou nog kunnen, maar voor een 'bepaalde pc-config' denk ik niet, behalve dan voor de verschillende ondersteunde processor-architecturen bij sommige distros (zoals Debian).
Er is meer onder de zon dan "X86 in 32 en 64bits uitvoeringen".....:-)
Er zijn heel specifieke "custom" kernels in gebruik, o.a. voor professionele muziekopnamen (low latency), multi-processor ondersteuning (ja, niet alleen 2 of 4 of 8, maar ook duizenden cores.
En nog zoveel andere zaken die er helemaal niet zijn in Windows. Zoals source code en snelle bug-squashing.

Overigens geeft www.distrowatch.com een vrij overzichtelijk beeld van beschikbare distros, hun "relatieve populariteit", bijzonderheden, links naar downloads, gebruikersforums, reviews, e.d..
Er zijn een paar honderd 'active distros', dus er is keuze genoeg.

Keuze-vrijheid is een kernwoord bij linux-gebruikers. Kom daar eens om bij MS of Apple

Ko
 
Ik heb al vrij lang geleden op mijn laptop (Vista Business) VMware workstation geiïnstalleerd ivm de Folding@home SMP client onder Linux (kale server versie 6).
Ik heb toen ook een paar Linux commandline commando's geleerd.
Intussen heb ik in VMware Windows XP pro, Windows Small Business Server, Windows 7, Ubuntu 10.04 en sinds kort Apple Snow Leopard geïnstalleerd staan.
De Windowsversies om zaken veilig uit te testen en Snowleopard en Ubuntu om ze gewoon een beetje te leren kennen.

Betreft Ubuntu:
Ik was verbaasd over de goede userinterface (Gnome) en de standaard aanwezige software.
Updaten is echt een fluitje van een cent en extra software zoeken en installeren ook.
Echt gebruiken doe ik het niet. Wel af en toe opstarten om wat te bekijken en uitproberen.
 
jtech zei:
Niet zo negatief Tsaar! Heb je wel eens zelf Windows geinstalleerd?

@jtech, het was absoluut niet negatief bedoeld hoor. Ik begon met een besturingssysteem waarvan ik mij de naam niet eens meer kan herinneren en met een tekstverwerker 'Wordstar'. Dat stond op die grote slappe 5 inch floppen. Eerst het besturingssysteem inladen, flop eruit en dan de flop met de tekstverwerker erin. Later heb ik nog zitten knoeien met flopjes met DOS allerlei versies en nog later Windows vanaf 3.xx. Dat was vaak een gevecht om alles werkend te krijgen, muis, toetsenbord enz.

Maar zoals Johhny54 al aangaf, mijn eerste ervaringen met Linux was de Folding cliënt en dat viel niet mee om weer commando’s te moeten typen die niet erg op DOS leken. Maar het werkte wel prima!

Ik heb door zakelijke drukte niet zoveel tijd meer om interesse te hebben in andere zaken dan Windows en ben eigenlijk benieuwd of Linux nu 'geslaagd' is of dat het een niche blijft. Ik lees toch wel eens dat in binnen- en buitenland overheden overstappen op open software en ga er dan maar vanuit dat het Linux betreft.

Nogmaals, dit topic is een goed initiatief hoor en alle aandacht voor een ander systeem dan van MS is altijd goed. Helaas is het vaak dan net zo als bij Apple software, het wordt vaak een soort stammenstrijd en das toch zonde ;)
 
Zucht, zucht, Linux is dan weliswaar niet op sterven na dood, maar daar is dan hier op dit forum helaas weinig van te merken. :embarassed: :embarassed:
 
Terug
Bovenaan