• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Opensource Routerfirmwares en eventuele Gevaren bij sommige uitgaven;

  • Onderwerp starter Onderwerp starter vastvet
  • Startdatum Startdatum
V

vastvet

Hallo ik las toevallig op internet een artikel over sveasoft opensource firmware voor linux - routers ,aan sommige van deze software zit een luchtje zegmaar, daarom heb ik besloten ook omdat ik er wel het een en ander van weet een lijstje te maken met aanraders en afraders in de vorm van low, medium en high aanbevolen, google anders maar eens ernaar.
Dit zijn mijn bevindingen;

1***High - hoogst aanbevolen door mij;
OpenWRT en HyperWRT dit is volledige gpl licentie en gratis en goed uit te breiden met kleine linux pakketjes zoals vpn en voip.

2**Medium - iets minder aanbevolen maar wel goed en zonder al te veel risico, in somige gevallen moet je wel een licentie aanschaffen voor meer opties, maar zijn soms ookal volledige pakketten zoals vpn ,voip enz. zeker de moeite waard uit te proberen ,zonder enige gevaren.
DD-Wrt en de Tomato [Tomato word niet verder gemaakt voor de 54gl versies en voor sommige anderen ook niet]

3*Low - NIET aanbevolen in sommige gevallen zelf gevaarlijk en ook op juridisch gebied zitten er haken en ogen aan en heeft soms velen veiligheids risico s in netwerken niet gebruiken dus!
sveasoft ,deze sveasoft admin schijnt zelfs klanten te bedreigen heb ik gelezen in stukken en forums, ook heeft deze software schijnt het iets ingebouwd met proxies dat dus illegaal spam emails stuurt enzo op de lijnen van de klanten.

Dit moet ik allemaal nog verder uitzoeken want er zijn best veel van dit soort firmwares op de markt, als ik meer soorten vind enzo dan vul ik dit aan met mijn aanbevelingen 8)

Zelf gebruik ik DD-wrt omdat deze VoIP al heeft en ik dan niet hoef te gaan knoeien met pakketten installeren op de roouter, dd-wrt is dus best een goede keuze vind ik zelf en bevalt verder goed
 
vastvet zei:
Zelf gebruik ik DD-wrt omdat deze VoIP al heeft en ik dan niet hoef te gaan knoeien met pakketten installeren op de roouter, dd-wrt is dus best een goede keuze vind ik zelf en bevalt verder goed

Misschien ben ik stom of zie iets over het hoofd maar gebruik zelf ook al lange tijd dd-wrt op een linksys.
Ook de functie VOIP was mij al lange tijd dus opgevallen .
Maar hoe werkt dat dan , oke ik kan me gebuikersnaam en wachtwoord daar invullen maar dan,
want je kan nergens zoals op bij mijn adsl modem dan een telefoon in prikken toch.
 
ron65 zei:
Misschien ben ik stom of zie iets over het hoofd maar gebruik zelf ook al lange tijd dd-wrt op een linksys.
Ook de functie VOIP was mij al lange tijd dus opgevallen .
Maar hoe werkt dat dan , oke ik kan me gebuikersnaam en wachtwoord daar invullen maar dan,
want je kan nergens zoals op bij mijn adsl modem dan een telefoon in prikken toch.
Hallo, de dd-wrt laat alleen VoIP in de firewall door, iets wat gewone routers niet doen, het is er ingebouwd, in een router zit geen speciale voip gateway, die zit alleen in sommige voip telefoons ingebouwd, je moet dus een voip gateway adapter aanschaffen waarin je je account gegevens en wachtwoord en enz in moet vullen, is niet heel simpel maar wel te doen als je de tijd er voor neemd.Zover ik weet is de verdere voip services in dd-wrt gebaseerd om vanaf je computer te bellen met voipbuster en skype enzo eerlijk gezegd verdiep ik me daar niet zo op in, heb nu een voip van linksys de sipura spa 3000 in combinatie met budgetphone abbotje en dat bevalt me prima, na instellen sluit je het aan op je router via een utp kabeltje je gewone telefoon station sluit je aan op de voip en klaar is kees, nu betaal ik hooguit maar E15,- per maand voor bellen in tegenstelling tot kpn waar je al meer dan E50,- kwijt bent aan abbo kosten.Dus om het verhaal duidelijk te maken;

je hebt nodig;
-internet min 10/1 mb
-router met voip opening in firewall [dd-wrt]
-een voip gateway [bijv sipura spa 3000 van linksys]niet vergeten daarin 2 wachtwoorden te plaatsen user/administrator 2 stuks dus.
-een VoIP abbo bijv bij budgetphone E10,-
-en een beetje geduld met instellen.

*je chello gebruikersnaam en wachtwoord daar invullen in router of voipgateway gaat nooit werken, dat werkt alleen via een speciale VoIP config file in je modem van upc.

succes!
 
Ik heb een telefoon van Siemens, Gigaset C470IP, en die heb ik aangesloten op een router, Linksys WRT54G V5.
Hiemee kan ik via Voipbuster bellen, en het werkt prima.
 
Diddel zei:
Ik heb een telefoon van Siemens, Gigaset C470IP, en die heb ik aangesloten op een router, Linksys WRT54G V5.
Hiemee kan ik via Voipbuster bellen, en het werkt prima.
Hallo jah dan heb je waarschijnlijk een speciale voip telefoon die je rechtstreeks op de router aan kan sluiten.
Dat via voipbuster is dat duur?hoefde je geen naam en wachtwoord in te stellen in de iptelefoonset?Geef anders als je wilt eens een technische uitleg ervan eventueel met een schematje en type telefoon enzo, handig voor meer mensen die geinterreseeerd hierin zijn :))

*Als het goed gelezen had ergens over voipbuster moet je na eenmalig ongeveer E10,- ofzo hebben overgemaakt altijd gratis kunnen bellen naar vaste nummers in heel nederland misschien zelfs buitenland ook,vandaar dat wel erg geinterreseerd ben hierin.
 
Voipbuster kost 12,50 per 120 dagen, daarvan mag je 10 euro besteden aan nummers die je moet betalen.
Bij verlenging na 120 dagen wordt het nieuwe tegoed bijgeschreven en vervalt het over gebleven tegoed dus niet.
Zie verder https://www.voipbuster.com/nl/index.html. Hier staat ook waar je gratis naar toe kunt bellen.
De Siemens kan je aansluiten op internet en op een normale lijn. Configureren gaat via een webbrowser.
Ik heb de Siemens op een UPC lijn en de router aangesloten.
 
[Tomato word niet verder gemaakt voor de 54gl versies en voor sommige anderen ook niet]

Als je de wrt54gl bedoeld. Dan wordt hij hier wel voor gemaakt. Draai hem zelf ook met een VPN uitbreiding, en ik heb niets te klagen over deze variant firmware  ;)
 
executable zei:
[Tomato word niet verder gemaakt voor de 54gl versies en voor sommige anderen ook niet]

Als je de wrt54gl bedoeld. Dan wordt hij hier wel voor gemaakt. Draai hem zelf ook met een VPN uitbreiding, en ik heb niets te klagen over deze variant firmware ;)
Jah klopt je zal over moeten gaan op openwrt RC5 whiterus. en dan kun je later allerlei pakketjes nainstalleren via telnet ofzo zo uit mn hoofd.. google maar eens.
 
Terug
Bovenaan