Klopt, maar een NDAS (Network Direct Attached Storage) werkt dan ook anders als een NAS (Network Attached Storage).
Je sluit ze weliswaar alle twee op je netwerk aan maar er is een flink verschil.
Een NAS werkt met TCP/IP en dus hetzelfde als de andere netwerkapparatuur zoals computer, modem, router, Horizon box etc. En daarom word hij ook gezien.
Een NDAS werkt met het LPX Protocol (een protocol ontwikkeld door Ximeta). Normale apparatuur ondersteund dat niet en ziet de NDAS dan ook niet. Alleen met de speciale software op de computer is de NDAS te zien en te benaderen.
NDAS is eigenlijk nooit echt van de grond gekomen en dus ook nooit voorzien van allerlei extra's zoals DNLA omdat andere apparatuur zoals bv mediaspelers nooit zijn uitgerust met de juiste software. NDAS is ook puur ontwikkeld voor dataopslag / opslag uitbreiding en verder niets.
https://en.wikipedia.org/wiki/Network_Direct_Attached_Storage
Ik heb zelf ooit een NDAS ingezet als back-up schijf met als voordeel dat de schijf (en dus de data) alleen zichtbaar is voor de computer die de back-up draait. De overige computers hebben niet de juiste software en zien hem gewoonweg niet. Het personeel weet niet eens dat er een extra opslag schijf in het netwerk hangt.
Security by obscurity
